Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Betalat in på skuld - vad kan jag göra nu?  (läst 12777 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
galaxys1
Newbie
*

Antal inlägg: 10

« skrivet: Mars 12, 2019, 15:29:56 »

Hej,

Jag vet inte om jag skriver detta på rätt ställe men Sergel Inkasso har kört lite fulspel för att kunna samla på avgifter. Ärendet ligger för handläggning hos Kronofogden. Jag har skickat in en betalning på vad jag trodde var det ärendet men såg att detta låg kvar (genom en app) och ringde in. Har lagt in denna summa för betalning vilket kommer att registreras imorgon.

Nu till min fråga: kommer jag att få en ny betalningsanmärkning på det ärendet? Det är en gammal skuld som tydligen legat för bevakning. Jag har jobbat hårt sedan 2017 på att bli skuldfri och betalningsanmärkningsfri. Vad kan jag göra om det blivit en betalningsanmärkning? Blir det 3 nya år fr.om nu då som jag måste dras med en anmärkning?

/Förtvivlad och okunnig
Loggat
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1677

« Svara #1 skrivet: Mars 12, 2019, 15:40:21 »

Om det är den enda skuld du har kan den spärras med sekretess, så att om du inte får flera skulder kommer den inte att synas, men den kan komma fram om det kommer flera skulder till KFM.
Hör med KFM om denna kommer att markeras med sekretess, eller om den genererar en betalningsanmärkning.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Nyx
Sr. Member

Antal inlägg: 494

« Svara #2 skrivet: Mars 12, 2019, 16:51:26 »

En skuld sekretessmarkeras när den betalas om det inte funnit någon annan skuld för verkställighet de senaste två åren.

Ett undantag är A-mål, som alltid sekretessmarkeras om de blir betalade innan avitiden löpt ut. Det är rätt nytt.

KFM kommer, och framför allt kan inte, ge besked om en betalningsanmärkning uppstår, eftersom vi inte beslutar det.  En väldigt vanlig fråga, men som vi tyvärr inte kan ge några bestämda besked om.
Loggat

Kronoinspektör KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
ivkej
Hero Member

« Svara #3 skrivet: Mars 12, 2019, 19:12:48 »

En skuld sekretessmarkeras när den betalas om det inte funnit någon annan skuld för verkställighet de senaste två åren.

Ett undantag är A-mål, som alltid sekretessmarkeras om de blir betalade innan avitiden löpt ut. Det är rätt nytt.

KFM kommer, och framför allt kan inte, ge besked om en betalningsanmärkning uppstår, eftersom vi inte beslutar det.  En väldigt vanlig fråga, men som vi tyvärr inte kan ge några bestämda besked om.

Tack för förtydligandet NYX, och ursäkta min klantiga formulering, menade självklart att man skulle fråga KFM om ärendet sekretessmarkerades, och inte om anmärkning, det är ju UC som sätter den.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
galaxys1
Newbie
*

Antal inlägg: 10

« Svara #4 skrivet: Mars 13, 2019, 00:15:51 »

Tack för förtydligandet NYX, och ursäkta min klantiga formulering, menade självklart att man skulle fråga KFM om ärendet sekretessmarkerades, och inte om anmärkning, det är ju UC som sätter den.

Tack så hemskt mycket för era svar! Får bara hoppas på att det inte är kört för min del.

Vet ni vad jag kan göra för att bevisa att Sergels inkasso har gjort fel i ärendet? Bestämde mig för att skjuta fram betalningen till 2019-03-14 då det inte gick att komma fram till Kronofogden via telefon för min del sedan lunch. Vill inte förstöra mina chanser. Är rädd att felet går att bevisa men att det blir en "accept" från min sida när väl betalningen går igenom..
Loggat
ivkej
Hero Member

« Svara #5 skrivet: Mars 13, 2019, 12:54:46 »

Lite svårt att säga, din frågeställning är så diffus, att man inte vet vilken fel Sergel skall ha gjort.
Det du kan göra är att kontakta KFM, eventuellt via mail, och bestrida skulden med hänvisning till vilken fel du anser Sergel skall ha gjort.
Loggat

Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: