Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ansöka om ackord på gamla skulder, hur mycket?  (läst 4035 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sofo
Newbie
*

Antal inlägg: 1

« skrivet: Mars 12, 2019, 12:38:57 »

Jag har ca 20 000kr var på Lowell(Lindorff) och Intrum, sammanlagt 40000kr alltså. De flesta skulderna är över 5år gamla. Tror ni jag har en chans att söka om ackord? Hur mycket av summan ska man i sådana fall säga att man är villig att betala?
Jag har även andra skulder som jag håller på att betala tillbaka till, studerar så kfm har ingen möjlighet med utmätning för min del om det kan ändra något.
Loggat
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1677

« Svara #1 skrivet: Mars 12, 2019, 15:44:34 »

5 år är inte lång tid i dessa företags ögon, och om du studerar kan de kanske tro du kan få ett väl betalt arbete i framtiden, och på så vis kunna hämta in goda pengar.
Om skulden är köpt av dessa inkassobolag, har de ofta fått dem billigt, och då kan de gå med på kanske att du betalar kapitalskulden, och de avskriver ränta och avgifter.
Du kan också helt enket erbjuda dem 50 % av kapitalskulden, och se vad de säger till det, de kanske säger att de vill ha 75 %, allt är en förhandling.
Ta kontakten via mail eller brev, så du har på skrift var som är sakt, det går inte att lita på dessa bolag till 100%.

Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
klosterlikor
Sr. Member

Antal inlägg: 357

« Svara #2 skrivet: Mars 12, 2019, 18:02:41 »

till sofo

skulle du få något från kfm så gör invändning bestridande se mitt det jag skrev till timpra

kfm får inte utmäta om du gör en invändning.fodringsägaren har bara två val.1)avskriva 2) eller ta det till tingsrätt

skulle kfm utmäta om du gjort en invändning är risken stor att de åker på skadeståndskrav till dig.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: