Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Herregud vad tiden går och jag har inte ansökt om skuldsanering ännu.  (läst 7812 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
MrSanoj
Full Member

Antal inlägg: 217

« skrivet: Mars 01, 2019, 21:42:10 »

Nu letar konstaplarna efter mig igen, tydligen har dom plingat på hos grannar i det område dom tror att jag befinner mig, konstapeln hade visat ett fotografi på mig och frågat om dom känner personen på bilden, dom nekade och sa att dom inte visste vem jag var.

Det spelar egentligen ingen roll för jag är inte rädd för polisen och jag har redan ringt honom ett par ggr men han svarar ju aldrig, det här får mig iallafall för stunden att få kraft för att söka skuldsanering. Vilket jag borde gjort för längesen.   

Det som gör det lite extra jobbigt är att jag inte vet vart jag ska vända mig, jag har ingen bostad och har inga bankomatkort eller ens bank-id.
Tur jag fortfarande har passet och körkortet, passet var inga problem att förnya men hur det ska gå till att få ett nytt körkort om några år vet jag inte, därför måste jag ordna upp mitt liv snarast.

Jag har dokumenterat ryggproblem via magnetröntgen och har mer eller mindre fri tillgång till Voltaren och Alvedon, ryggen håller sig hyfsat om jag jobbar halvtid och det är någonting jag fortsatte med efter sjukskrivningen. Jobbar jag heltid får jag sådana smärtor att jag måste ta värktabletter varje natt för att ens kunna sova, det händer att jag måste göra det då och då med halvtidsjobbet också.

Som skuldsatt är det inte lätt att få hyra en lägenhet ens i andra hand, jag har kanske möjligheten att få hyra en möblerad lägenhet för 8500kr på drygt 50m2 och om det går igenom kommer jag försöka ordna upp mitt liv.

Jag har inga konsumtionsskulder så jag slipper galna inkassobolag efter mig, har nog 2 kanske 3 skulder, att skriva ihop mitt skuldträsk borde inte vara så svårt. Orken att ta tag i detta är enormt jobbigt och jag har för mig att jag såg någon som visserligen tog betalt men då slipper man ju göra det själv.

Förra gången polisen försökte få tag i mig var då min mamma dog för att överlämna en bouppteckning, för en tid sedan dog min far så det kanske är därför polisen söker mig även denna gång, men att visa upp bild av mig till grannen är ju dock lite märkligt.

Nu kommer några frågor.
Går det ens att söka skuldsanering om man jobbar halvtid.
Går det ens att söka skuldsanering om man är bostadslös, ett mycket dyrare boendealternativ än egen lägenhet.
Går det ens att söka skuldsanering när man varken har bankomatkort, bank id eller lönekonto.

Loggat
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1677

« Svara #1 skrivet: Mars 02, 2019, 11:16:36 »

Ja, man kan få skuldsanering om man jobbar halvtid, om man har orsak till varför. Har en som fick skuldsanering med halvtid sjukersättning, och ingen annan inkomst.
Står inga krav om man skall ha bostad i lagen, men man måste ju ha en postadress, och kunna dokumentera sina levnadskostnader.
Finns inga krav på bank id, eller konton, men du skall ju kunna betala enligt din betalplan.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
MrSanoj
Full Member

« Svara #2 skrivet: Mars 04, 2019, 16:36:39 »

Jag misstänker att brevet farbror blå vill lämna är för att få mig i personlig konkurs.
Polisen berättade att brevet är ifrån mitt ex, han berättade att oftast jobbar han för domstolen men även privatpersoner kan utnyttja polisen som brevbärare enligt honom.

Är det inte enklare för mig att få igenom en skuldsanering om jag är försatt i konkurs eller ska jag ringa kronofogden omg och ansöka om skuldsanering innan jag hamnar i personlig konkurs?

Nu snurrar hjärnan rejält må jag säga.
Loggat
hallstabella
Hero Member

Antal inlägg: 1388

« Svara #3 skrivet: Mars 05, 2019, 12:41:59 »

Din livssituation verkar osammanhängande och du verkar sakna den röda tråden för att så strategiskt som möjligt komma ur din situation. Det första jag tänker på är att du omgående beställer tid med kommunens skuld och budgetrådgivare är du personligen kan diskutera din situation. Tjänsten är ju gratis så utnyttja den
Loggat

Inkassobolagen utnyttjar staten som gratis arbetskraft via Kronofogden för att få in sina rekordvinster.
Detta kostar skattebetalarna många många miljoner!
Moralen är att man ska betala för sig. Gäller inte det då även inkassobolagen?
MrSanoj
Full Member

« Svara #4 skrivet: Mars 05, 2019, 15:58:50 »

Tack för svaret Hallstabella.

Den är verkligen osammanhängande, man har hållit huvudet högt för att inte göra sig till ett offer, men nu känner jag att det går inte längre.

Jag har precis ringt kronofogden, dom som mer eller mindre har jagat mig i 15 år, jag var fruktansvärt nervös för att ringa dit.
Hen var oerhört hjälpsam och sa hur jag skulle gå tillväga, nu har jag mailat kommunens rådgivare för få hjälp och dom är proffs på att fylla i blanketten för skuldsanering enligt kronofogden.

Fast så enkelt är det nog inte för jag misstänker att kommunen kommer skicka mig vidare till annan kommun!
Loggat
MrSanoj
Full Member

« Svara #5 skrivet: Mars 06, 2019, 17:06:25 »

Nja, idag ser jag lite nyktrare på tillvaron, jag har inte varit jagad av kronofogden i 15 år utan snarare 8 år, jag fick min första betalningsanmärkning för 15 år sedan helt ovetandes i samband med min skilsmässa men det är ju en annan historia.

Idag fick jag tag i brevet, jag förberedde mig för det värsta men det var bara ett preskriptionsavbrott.
Bra för då fick jag alla siffror, tydligen har dom utmätt 10% av skulden men ändå har den ökat med 80% det är ju det som kallas evighetsgäldenär.

Men nu har jag dragit ur tummen så nu kör jag på att försöka träffa en skuldrådgivare.

Nu måste jag ju ta en fråga också!
När jag blev sjukskriven för diskbråck sa min läkare efter ha tittat i en tabell, man får bara vara sjukskriven för detta i 3 månader och jag kunde ju inte ens gå efter tre månader, därför var han tvungen att skriva ett utförligare testresultat för att jag skulle få sjukpenning, annars godkänner inte försäkringskassans läkare sjukskrivningen, han som aldrig har sett mig. Huh?

Efter hel sjukskrivningen jobbade jag ett par månader med halvtidssjukskrivning och sprang hos en sån värdelös sjukgymnast. Han lovade iallafall att jag skulle bli helt återställd och det var en helt felaktig analys eftersom jag fortfarande petar i mig Alvedon/Voltaren 10 år senare med kraftiga ryggsmärtor i ländryggen. Jag har ett fysiskt tungt jobb och kan egentligen inget annat och det tillsammans med åldern gör att det är meningslöst att skola om sig. Heltid är totalt uteslutet då får jag istället vara evighetsgäldenär, sjukskriven halvtid tror jag är svårt att få och dessutom vill jag inte att övriga skattebetalare skall betala mina skulder.

Nu kommer äntligen frågan. Roll Eyes
Måste jag skaffa fram bevis för att jag har diskbråck och skall det skickas in i samband med skuldsaneringsansökan?

Loggat
ivkej
Hero Member

« Svara #6 skrivet: Mars 07, 2019, 13:39:50 »

Diagnoser har KFM ingen rätt att se, men ett sjukintyg, och kvitton på eventuella medicinkostnader utöver högkostnadsskyddet är nog.
Du har vän någon dokumentation från FK om halv sjukpenning, det kan du använda som dokumentation.
Om du ändå skriver om din sjukdom, skriv då att du vill att sekretess skall råda om diagnoser och medicinering, vi har ju hört om handläggare som delgivit borgenärer detta.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
MrSanoj
Full Member

« Svara #7 skrivet: Mars 08, 2019, 09:22:15 »

Jag är inte sjukskriven så lätt är det inte att bli sjukskriven och för det andra ville jag inte bli det då mitt ex skulle kunna få utmätta pengar som skattebetalarna skulle få stå för, iallafall då jag hade hög lön.

Jag har iallafall den turen ännu, att jag får jobba lite hur jag vill för min arbetsgivare, han vet om min sjukdomsbild med trasig rygg som gör att jag äter voltaren och det höjer mitt redan höga blodtryck. För att ens kunna gå till tandläkaren eller köpa nya glasögon så måste min rygg slita ont för dom extratimmar jag jobbar.

När jag skriver det här inser jag att skusan förmodligen aldrig kommer godkänna min skuldsanering, därför måste jag pina upp min arbetstid till åtminstone deltid för att överhuvudtaget få en chans till i livet. Det kommer inte finnas överskott till utmätning iallafall, inte om dom uppgifter/uträkningar jag fyller i hos kronofogden stämmer.

Nu har iallafall kommunen svarat och vill veta om skulderna är gamla och om det kommer nya skulder, jag uppfattar iallafall det som att skulderna ska vara gamla och att det inte ska tillkomma några nya skulder för att jag ens ska få komma på ett möte.

Inte för att jag tror att jag kommer få skuldsanering för mitt ex är världens bästa på att få folk att tro på henne, säger hon att jag äger ett oljebolag och diamantgruva så tror alla statligt anställda på henne, iallafall att jag äger någonting av det. Cry Så en sak har jag iallafall lärt mig, ljug så mycket du kan mot myndigheterna för dom skalar av 50% av det du säger, då blir det synd om sådana som mig som försökte säga sanningen.

Hon fick ca 75% i bodelningen och nu kämpar hon för att få ytterligare 10% trots att vi var gifta och inte hade något äktenskapsförord.
Jag äger inte ens ett enda fotografi på mina barn när dom är i åldern omyndiga, trots att vi tog 3 kopior av alla fotografier, som bodelningsmannen sa, det som inte finns kan man inte dela på och hon fick 4 år på sig att plocka undan det hon inte ville dela med sig av, såsom Hästar, Hästsläp, företaget som värderades till 4 miljoner då jag skulle få det på min lott tog hon själv för 0kr, samt kontanter och matsilver mm mm... Hela historien är så sjuk att jag aldrig berättar den för någon.

Min kropp är dock på upphällningen men jag har det trots allt bra, jag går aldrig och fryser och jag är aldrig hungrig men halkar jag ett steg längre ner på avgrundstrappan medverkar jag nog i nästa säsong av 48 dagar på gatan fast det kommer aldrig ske, för då klipper jag hellre av livsådern.

Ljuga är en konst som man aldrig ska ta ifrån människan, ärlighet varar längst är en LÖGN, det har jag bittert fått erfara.

Jag har den här tråden som minnesanteckningar.
Loggat
MrSanoj
Full Member

« Svara #8 skrivet: Mars 08, 2019, 14:09:07 »

Nu har jag hämtat posten, brukar iofs bara göra det en gång om året men i år blir det 2 ggr.

I detta brevhav av krafs fanns det ett brev från Intrum Justitia med en skuld på 200kr + avgifter på det dubbla som var ifrån 2009, jag hade förmodligen kunnat hävda preskription men jag orkar inte tjafsa så jag betalar in den iallafall, jag frågade hur kan skulden vara så liten fast den är från 2009? Hon svarade med en len och snäll röst, vilken tur att den inte var högre. Roll Eyes Jag har för mig att det dök upp en liten skitskuld förra året också, Intrum kanske släpar fram en liten skuld om året.

Nu har jag svarat kommunen på det jag vet iallafall, klart jag inte har koll på om det dyker upp någon avlägsen skuld, men Intrum hade iallafall inga mer räkningar.  Jag har väldigt dålig koll på eventuella små skitskulder mellan 2005-2010 så det kanske dyker upp någon mer.

Sammanställningen av dagens skuldjakt visade sig att jag bara har 1 skuld totalt, räntan på den gör att jag visserligen alltid kommer vara evighetsgäldenär, oavsett om jag jobbar heltid. 

Nu börjar ju huvudet snurra, är det svårare att få skuldsanering om man bara har 1 skuld?
Loggat
ivkej
Hero Member

« Svara #9 skrivet: Mars 08, 2019, 14:46:38 »

Det är storleken på skulden som avgör om man kan få sanering, inte hur många skulder man har. Sedan kan det bli svårt om den ena skulden är ett skadestånd, eller en skuld som uppstått genom brottslig handling eller liknande.
Loggat

MrSanoj
Full Member

« Svara #10 skrivet: Mars 08, 2019, 16:37:09 »

Har glömt att tacka dig för svaren, ber om ursäkt för det men hjärnan jobbar för högtryck nu.

Inget skadestånd eller brottsligt, då hade exet gjort sitt yttersta för att få mig i fängelse, allt för att dra ner mig i skiten.
Jag rådfrågade min advokat, han får ju inte säga saken rakt ut men jag gjorde som han sa för att få någonting ifrån bodelningen.

Nu har jag fått följdfrågor från kommunen, det verkar vara slentrianfrågor eftersom en av frågorna har jag redan svarat på.
Jag ska iallafall försöka få till ett möte med skuldrådgivarna, och fråga rakt ut om det ens är en mening med att söka skuldsanering, jag vill inte ge exet en seger till om jag inte är hyfsat säker på att få igenom en skuldsaneringen.
Loggat
MrSanoj
Full Member

« Svara #11 skrivet: Mars 11, 2019, 18:38:43 »

Idag svarade skuldrådgivarna att jag ska komma in med ett personligt brev, lönespecifikation och boendekostnad.
Och för första gången ser jag ett litet hopp om att kunna få leva fullt ut i framtiden, inte för att jag tror att chansen är speciellt stor att jag får skuldsanering denna gång.

Det där med personligt brev och vad det ska innehålla gör ju att tankarna om min skilsmässa och bodelning kommer upp igen, jag har iallafall förmågan att trycka bort sådant som jag tycker är jobbigt, fokuserar mer här och nu och det är väll det som gjort att jag orkar leva ett ganska normalt liv trots att det ändå är begränsat.

Det personliga brevet bör vara 1st A4 sida, jag som skulle kunna skicka in en hel novell på hur jag har blivit lurad och ändå är det jag som i slutändan har kronofogden i hasorna. Det här känns som det är det viktigaste brevet jag någonsin har skrivit så nu blir jag orolig. Jag vet vad jag måste ta upp så inte kronofogden får det kastat i ansikte ifrån mitt ex, hon nämligen nämner det oavsett vad saken gäller enbart för att förminska mig som person och för att min trovärdighet skall förminskas.

När det gäller min sjukdomsbild, kroppen gick mer eller mindre sönder totalt strax efter skilsmässan, tänderna rasade, diskbråck, med en lång heltids-sjukskrivning. Ljumskbråck, gallsten och som avslutning högt blodtryck. Jag måste ju skriva om det i det personliga brevet för det är ju delar av detta som gör att jag inte kan jobba heltid.

Om du ändå skriver om din sjukdom, skriv då att du vill att sekretess skall råda om diagnoser och medicinering, vi har ju hört om handläggare som delgivit borgenärer detta.

Men kan verkligen kronofogden ha sekretess på detta då det är den anledningen att jag inte kan jobba heltid och betala, visserligen skulle det bli en symbolisk summa varje månad, jag skriver symbolisk för skulden skulle växa iallafall.
Är det inte så att om jag ber om sekretess så blir det minuspoäng för mig direkt.
Självklart skulle jag vilja ha sekretess på mina sjukdomar och medicinering men kan jag kräva att kronofogden döljer det avsnittet till borgenären?

/MrD
Loggat
ivkej
Hero Member

« Svara #12 skrivet: Mars 12, 2019, 11:26:59 »

Läs här: http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/offentlighets--och-sekretesslag-2009400_sfs-2009-400

Offentlighets- och sekretesslag (2009:400)
34 kap. Sekretess till skydd för enskild vid utsökning och indrivning, skuldsanering, m.m.

Utsökning och indrivning, m.m.

Mål och ärenden
1 §   Sekretess gäller hos Kronofogdemyndigheten i mål eller ärende om utsökning och indrivning samt i verksamhet enligt lagen (2014:836) om näringsförbud, för uppgift om en enskilds personliga eller ekonomiska förhållanden, om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att den enskilde eller någon närstående till honom eller henne lider skada eller men.
Loggat

Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: