Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Betalplan och gemensamma lån  (läst 6205 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
jobaby
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 145


« skrivet: Februari 14, 2019, 12:47:53 »

God dagens alla kämpar!!

Jag har haft skuldsanering ca 2 år. I betalplanen så ingår tre stycken gemensamma lån som jag har tillsammans med frun. Jag betalar på dessa genom betalplanen och frun betalar fullt ut på lånen enligt de vanliga månadsbetalningarna.

Då båda jag och frun betalar på lånen kommer de vara återbetalda innan min skuldsanering är klar. KFM betalar ju ut till alla borgenärer en gång på år.
Vad händer när KFM betalar ut och lånet redan är återbetalt?

I den tidigare skuldsaneringlagen så betalde man själv till alla borgenärer varje månad och om då ett lån redan var klart innan skuldsaneringen så betalda man ju bara inget till dom.

Verkar vara svårt att få svar då jag frågade kommunens skuldrådgivare och han visste inte riktigt hur det skulle bli och av KFM fick jag nått svar som inte kändes direkt säkert.

Nån som är samma situation och vet nått?

Kämpa på där ute!
Loggat
Nyx
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 494


« Svara #1 skrivet: Februari 14, 2019, 13:08:47 »

Borgenären får inte mer betalt än någon annan, proportionerligt. Det borde framgå av din betalplan hur det blir. Kom dock ihåg, att om ni är solidariskt ansvariga för lånet, så försvinner inte en del av lånet i och med skuldsaneringen, resterande del av lånet kan krävas ut av den andra solidaren (din fru).
Loggat

Kronoinspektör KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
jobaby
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 145


« Svara #2 skrivet: Februari 14, 2019, 13:23:54 »

Tack för svaret!
Frun betalar som vanligt på lånen som innan och jag betalar även enligt
plan.

Så lånet kommer vara helt återbetalt innan min skuldsanering är klar.
Alltså inget kvar av lånet men enligt plan kommer det utbetalas från betalplanen
även när lånet är helt återbetalt.

Så  vad händer med de pengarna?
Om lånet är helt löst och sen betalar kfm ut 20 000 från betalplanen så kan ju banken inte behålla dessa pengar?
Loggat
KassaKon
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1128


« Svara #3 skrivet: Februari 15, 2019, 10:01:24 »

Borde inte dessa pengar då fördelas proportionerligt till övriga borgenärer? Du borde ju inte få tillbaka dem, för de ingår ju i din betalplan.
Loggat
Nyx
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 494


« Svara #4 skrivet: Februari 15, 2019, 11:01:58 »

Jo, självklart ska inte en fordringsägare få mer än sin del från dig. Men det bästa när det gäller detaljfrågor om plan eller annat är nog myndigheten själv den bästa källan. Se till att du får prata med nån på skuldsaneringen bara, vi på verkställighet kan inte svara på sådana frågor.
Loggat

Kronoinspektör KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
jobaby
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 145


« Svara #5 skrivet: Februari 15, 2019, 18:22:10 »

Kronofogden svarade att ingen borgenär har rätt att få mer än 100 procent såklart. Det är deras ansvar att meddela att hela fordran är betald.
De kan antingen skicka tillbaka utbetalningen till KFM eller direkt till mig.

De pengar som kommer tillbaka kommer inte fördelas på de andra borgenärerna utan betalas ut till den som har skuldsanering.
Blir spännande och se vad som händer.

Men banken kan ju i vart fall inte ta emot pengarna om skulden är helt återbetald.

Ja vi får se vad som händer...

Tack alla för era svar!!!!!
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: