Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Evighetsgäldenär - Livet på andra sidan  (läst 1572 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hallstabella
Hero Member

Antal inlägg: 1359

« skrivet: Februari 11, 2019, 12:37:13 »

I denna tråd tänkte jag att vi skulle diskutera mer allmänt om hur Sverige egentligen mår och fungerar gällande överskuldsatthet och kreditgivning. Denna tråd ska inte vara politisk utan alla vi vet nog om att vi är åsidosatta av många. SÅ vänligen respektera att denna tråd är och ska förbli en opolitisk  tråd, men befogad kritik ska vi kunna föra fram i ljuset.

Denna skrivelse blev personligt överlämnad till Finansmarknadsminister år 2017. I skrivelsen lämnades också kontaktuppgifter så att han skulle kunna återkoppla för han lovade att läsa den. Kom det någon återkoppling? Ni vet nog svaret. NEJ!

Evighetsgäldenär - Livet på andra sidan
Förord
Att bli dömd till livstid utan att begått något brott i dagens Sverige.
Du är ensam, du skäms.
Första brevet från Kronofogden dansade precis in genom brevinkastet.
Ditt liv i ekonomiskt utanförskap har precis börjat…

Citat
” :'(Hej! Är ny här i forumet, och såååå trött och ledsen över den skuldsituation jag befinner mig i. Allvarligt talat, hur GÖR man för att ta sig ur detta kvarnhjul av ständiga skulder , räntekostanader som bara växer etc?.. Tror jag har en total skuld om ca 700 000-1 000 000, vet inte helt säkert. Som för så månag andra uppstod skulden pga av långvarig sjukdom , arbetslöshet och sedan skilsmässa... Idag har jag efter långvarigt gnetande kommit in på en universitetsutbildning (på gamla dar), har knappt gått ett år, innan mina 'drömmar' om ett något bättre liv krossats igen... Jag är livrädd för att den ev bra lön jag skulle kunna ha efter slutförd utbildning, leder rakt ner i fattigdomsträsket igen, pga ev löneutmätning... Gissa om det dragit ner min motivation för studierna, jag är livrädd! VAD skall jag göra, hur skall jag börja? Självklart vill jag göra rätt för mig som alla andra, men det känns inte vidare kul att tänka på att det just nu är sista chansen att utbilda mig överhuvudtaget, för att sedan hamna i fattigdomsläge igen.. Vissa dagar är jag så nere att det inte finns ord för det. Har en vuxen son  med funktionsnedsättning att ta hand om, och att han finnns gör att jag finns, annars hade jag nog varit död för länge sen. SNÄLLA; finns det någon man kan prata med här som kan guida mig steg för steg hur och vad jag skall göra för att ta mig ur detta, helst innan jag helt tappat tron på livet och människor överhuvudtaget?... Hjälp!!!
Undertecknad Resan 52”

Denna helt oredigerade text dök upp på vårt forum ”Fattiga riddare” från en ny medlem den 13 februari 2017.
http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?board=2.0den. Texten är väldigt slående på hur en överskuldsatt egentligen mår och ser sig själv i en framtid som samhällsmedborgare. Och vi har hört historien många gånger i olika versioner och intensitet. Den gemensamma tråden är hopplöshet, förtvivlan, skuld och skam samt livrädda för Kronofogden (senare i texten förkortas till Kfm). Känslan för Kfm kan likställas med en inbrottstjuv som bestulit dig i ditt hem eller att du blivit utsatt för en våldtäkt. Totalt integritetskränkande. Mycket traumatiskt för den drabbade.

Oavsett hur du hamnat i Kfm:s klor så plockar de dig sönder och samman mentalt. Här kommer en liten metaforisk bild.

”Du lever ett vanligt normalt liv. En dag bestämmer du dig för att ta bilen och resa till en god vän. Du rullar på, håller hastighetsbegränsningarna och andra lagar. Solen skiner och du mår bra. Helt plötsligt dyker en oförutsedd händelse upp framför dig och du och din bil kör av vägen, rakt i diket. En förbipasserande uppmärksammar detta och ringer 112. Då kommer det ett helt batteri av hjälpinsatser. Det är ambulanspersonal, brandmän, poliser och bärgningsbil om vartannat. Alla är där för att hjälpa dig. Ambulanspersonalen tar dig till sjukhuset och där finns utbildad personal som tar hand om dig och gör allt för att du ska kunna bli som du var före olyckan. Allt detta är skattefinansierat där svenska skattebetalare solidariskt bidrar ekonomiskt via skattsedeln. Ingen lyfter ögonbrynen för alla förväntar sig denna hjälp”

Om vi ändrar berättelsen till att din ekonomi åkt i diket så blir berättelsen annorlunda:

”Du lever ett vanligt normalt liv som du försökt anpassa till övriga medborgares livsstil. Solen skiner och du mår bra. En dag råkar du ut för en oförutsedd händelse och blir långtidssjuk, arbetslös eller någon annan situation som du inte kunde förutse. Din ekonomi åker i diket. Nu har du ingen 112 att ringa. Ingen förbipasserande heller som stannar upp. Du är helt ensam. Istället sägs dina krediter upp för du har inte råd att betala dem. Snart dimper inkassokraven ner i brevlådan där du ser att räntesatsen nu gått över till dröjsmålsränta som hamnat upp till 30%. I breven står det också att om du inte betalar skulden i sin helhet kommer ärendet att lämnas över till Kfm för utmätning. Paniken sprider sig i kroppen och du börjar måla upp scenarier att du kommer förlora ditt hem (om du äger den, bilen och all annan utmätningsbara tillgångar). Nu istället för vårdpersonal som försöker fixa till dig så att du blir som före olyckan så går vinstdrivande inkassobolag in och försöker behålla dig skadad så länge som möjligt, helst livstid så att de kan tjäna så mycket pengar på dig som går. Och till sin hjälp använder de staten som gratis arbetskraft via Kfm".

Tänk på att dessa människor redan mår dåligt när Kfm sätter in sina resurser.
Inte ens kriminella personer som döms för brott blir behandlade så illa som de som ekonomin gått i kras för. Och då har ändå den kriminelle uppsåtligt begått brott. Hen blir tilldelad en advokat som bevakar att allt går rätt till. Den kriminelle blir dömd till ett tidsbestämt straff, antingen i form av böter, villkorlig dom eller fängelse förutom i undantagsfall där den kriminelle begått ett så grovt brott så denne blir dömd till livstid. Då är det oftast mord som ligger till grund. Då ligger strafflängden enligt Wikipedia mellan 20-30 år. I Anna Hedborgs utredning talas det om cirka 96 000 evighetsgäldenärer. Många av dessa har varit skuldutsatta lika länge som en livstidsdömd. Det enda felet många av dessa gjort är att de tagit krediter. År 2016 fanns enligt Kfm drygt 427 000 personer registrerade hos dem med ett skuldsaldo på nästan 72,4 miljarder kronor. Lägg därtill statens beräknade kostnader på cirka 30 miljarder så hamnar vi på cirka 10 % av statsskulden. Om varje person av dessa 427 000 registrerade hos Kfm gjort en riskanalys på sin ekonomiska framtid och tagit med att ekonomin kunde försämras innan de tog krediter så hade kreditmarknaden kollapsat. Och detta är bara sunt förnuft.

Som i den metafor jag skrev i inledningen så åker människor bil i alla fall. Därför har bilarna också blivit säkrare med hårdare trafiklagar, bältesanvändning, nykterhet och airbags. Men i kreditmarknaden finns det mycket sämre airbags och deformationszoner i karossen. Det kan jämföras med att istället för säkra statliga vägar och en bra statlig räddningstjänst så har staten sålt ut vägarna och räddningstjänsten till företag som har bara ett enda syfte: att tjäna så mycket pengar som möjligt med hjälp av staten.
För en vanlig person som hamnat på obestånd får den en ekonomisk fotboja som i princip kan bli livslång om dröjsmålsräntorna överstiger betalningskapaciteten hos den drabbade. Vid allra flesta fall är det inte fråga om någon lyxkonsumtion eller oansvarig hantering av sin ekonomi utan en händelse som var oförutsägbar. Och om den drabbade inte kan betala ordinarie räntesatser hur ska den då kunna klara av dröjsmålsräntor som många gånger kan vara upp till 5 gånger högre? Den enda chans som finns är att be om nåd i form av att ansöka om skuldsanering som inte är säkert alls att få beviljat.
?

Detta borde förbättras/förändras

- Redovisning från Kronofogden
Inför deklarationen borde Kfm skicka ut en redovisning som talar om hur mycket ränta som betalats in och till vem. En del inkassobolag struntar i att redovisa detta till gäldenärer.
Det borde också finnas möjlighet att kunna logga in med sitt bank-id för att när som helst kunna följa sina ärenden.

- Försäljning av fordringar
Inkassobolagen har ju satt i system att köpa osäkra fordringar av näringsidkare för en liten del av summan på skulden, siffror ända ner på 10 %. Näringsidkaren kan göra momsavdrag och skriva av skulden. Inkassobolaget i sin tur kan lyfta bort momsen en gång till som kostar skattebetalarna pengar och sedan kräva in det fulla värdet plus, lagstadgade avgifter och oftast hög dröjsmålsränta. Detta borde regleras i lag att om en fordran säljs till ett lägre pris än skuldsaldot så ska också skulden minskas med lika mycket. Detta skulle städa upp ordentligt i inkassobranchen och göra det mer oattraktivt att tälja guld. En förfallen fordran borde inte få säljas överhuvudtaget. Ta också bort möjligheten för att inkassobolagen kan lyfta momsen en gång till.
Ta bort omvänd bevisbörda
Idag är det gäldenären som ska bevisa om skulden är felaktig vid ansökan om utmätning. Borgenären ska ha den bevisbördan.

-Kreditgivaren bör också ta en risk
Som det fungerar idag så kan kreditgivaren vara väldigt riskbenägen utan att förlora något. Så som det borde fungera är att vid en kreditförlust så ska det kännas också för kreditgivaren istället för som idag att kredittagaren får ta all risk. Ett förslag är att risken delas 50/50. Detta betyder att hälften av skulden skrivs av om krediten förfaller.

-Absolut preskription
I Anna Hedborgs utredning föreslogs det en absolut preskription men fick inget gehör. Detta är fel. Finland som införde detta har inte ekonomin kollapsat som vissa förespråkare i Sverige fört fram, bland annat från Svensk inkassos ordförande Claes Månsson som målade upp en bild att kreditmarknadssystemet skulle kollapsa i Sverige. Jag riktar också skarp kritik att Claes Månsson agerat som sakkunnig i de statliga utredningar som gjorts om överskuldsättning. Claes Månsson är ordförande i Svensk inkasso som är en paraplyorganisation för nästan alla inkassobolag i Sverige och då sitter i ett starkt jävsförhållande med ett stort inflytande bland politiker. Självklart vill han inte försämra vinstmarginalerna för inkassobolagen.

-Skuldsanering
Ändra skuldsaneringstiden till tre år med två betalningsfria månader/år eller gör en flexibel skuldsaneringstid som är baserad på tiden du varit överskuldsatt. Ju längre tid registrerad hos Kfm desto kortare skuldsaneringstid. Idag kan du få kortare betalningstid än fem år exempelvis om du har barn. Detta sa bland annat Hillevi Larsson ett antal gånger i Riksdagen inför omröstningen. Nu visar det sig att om du får en kortare betalningstid så är ändå skuldsaneringstiden 5 år. Detta gör att om du skulle få bättre ekonomiska möjligheter efter din betalningstid går ut men innan skuldsaneringstiden går ut så kan fordringsägarna kräva hävning av skuldsaneringen. Har man betalat klart så ska man heller inte vara i riskzonen för exekutiva åtgärder. Registren som upplysningscentralerna har ska också rensas senast en månad efter skuldsaneringens utgång.

-Utmätning
Inför även här två betalningsfria månader/år. Det kanske är ännu viktigare att utmätningen har samma regler som skuldsanering i och med att dina ekonomiska bekymmer är färskare och att det tar tid att ställa om ekonomin. Inför även en respittid med förbud för utmätning om du inte på grund av brottslighet hamnat på obestånd. När ekonomin kraschar så kan det ställas krav på att gäldenären får sex månader på sig att tillsammans med exempelvis budget och skuldrådgivare att försöka ordna om ekonomin så att risken för att helt hamna på obestånd med exekutiva åtgärder. Även om inte Lyxfällan i TV4 är representativt så kan det fungera lite på samma sätt.
Inför också rätten till att en gäldenär ska kunna att ett litet sparande på sitt konto exempelvis 10-15 000 kr. Detta för att minska stressen för oförutsedda utgifter som får gäldenären att må ännu mer dåligt. Idag utmäter Kfm gäldenärens konton då och då och tar allt som överstiger förbehållsbeloppet. Även så är alla utgifter inte månadsvisa exempelvis sjukvård, mediciner, tandvård. Det betyder idag att vissa månader blir för hårt belastade och riskerar att gäldenären inte kan betala sina basutgifter. Detta går ju också helt emot statens intentioner att gäldenären ska rehabiliteras. Gäldenären bör idag helt enkelt nolla sitt bankkonto senast dagen före nästa insättning/lön.
Något som också är mycket stressande är att gäldenären inte ens kan låna något av någon annan utan att riskera att den blir utmätt. Om en gäldenär lånar en bil, släpkärra och blir stannad i en poliskontroll där Kfm också är med så anser Kfm att gäldenären har den i besittning och är utmätningsbar. Samma sak är det om du lånar en borrmaskin eller dylikt och Kfm gör ett hembesök. Med dagens datasystem så skulle Kfm lätt kunna koda om gäldenären är kriminellt belastad eller inte. Om gäldenären inte är kriminellt belastad så ska hen kunna leva ett så stressfritt och normalt liv som möjligt. Idag gör lagstiftningen det att gäldenären ska vara så långt från övriga samhället som möjligt. Fråntagen sina normala rättigheter.
Ändra också betalningsordningen så att det blir kapital-ränta-avgifter istället för nu, avgifter-ränta-kapital.

-Inkassobolagen
Med dagens it-teknologi så har gäldenären inte en chans att en skuld skulle bli preskriberad. Det bevakar minutiöst och ser till att skicka ut tillräckligt många brev (se HD-dom http://www.hogstadomstolen.se/Domstolar/hogstadomstolen/Avgoranden/2016/2016-04-29%20%C3%96%204436-15.pdf) för att inte skulden blir preskriberad. Strunt samma om breven verkligen når gäldenären enligt domen. Om gäldenären invänder till Kfm eller tingsrätt att den inte fått några brev och inkassobolagen visar upp sina historiklistor så vinner inkassobolaget. Inkassobolagens listor är inte på något sätt låsta utan kan fritt manipuleras som bevisligen gjorts några gånger. Detta har också anmälts till datainspektionen ett antal gånger men de har bara lagt ned ärendena. Här bör lagen ändras så att det enda som får räknas är brev med mottagningsbevis.

Om gäldenären har skulder till flera borgenär och har utmätning så har jag sett ett system att när en skuld börjar närma sig att betala på kapitalet så drar inkassobolaget tillbaka utmätningen från Kfm och låter den stå vilande ett tag så att räntan byggs på igen. Uselt men lagligt och gäldenären kan inte göra någonting.
Fordringsägaren har tagit bort information i kundreskontra
När gäldenärer begär ut ett PUL-utdrag från borgenärer där inkassobolagen agerar ombud så är det inte ovanligt att borgenärerna svarar att de inte har något registrerat. De svarar att de släppt över ärendet till inkasso. När då gäldenären påtalar att det måste väl finnas ett skuldsaldo registrerat så svarar de att inkassobolaget sköter detta. Här blir det knepigt för om inte borgenärerna har koll på sina egna fordringar så kan inkassobolagen i princip göra vad som helst och är egentligen då skulden legitim?

-Tills döden skiljer oss åt
Förfallna skulder är livslånga. Om beloppet är tillräckligt högt så gör dröjsmålsräntorna och dagens utmätningssystem att gäldenären aldrig blir fri om inte den kan klara av och få igenom en skuldsanering. Inte ens när döden inträffar är gäldenären fri utan dödsboet kan försättas i konkurs. Att inte ens sörjande ska få sörja ifred är ruggigt. Många gäldenärer försöker också eller faktiskt tar sitt liv. Enligt en artikel i Sydsvenskan 2015 så skriver de att var sjätte har försökt ta sitt liv
(http://www.sydsvenskan.se/2015-03-24/var-sjatte-overskuldsatt-har-forsokt-ta-sitt-liv

Slutord
Sverige är det land som ligger i toppskiktet på hur man utsätter skuldöversatta. Sverige är internationellt erkänt som ska vara ett land som bryr sig om alla samhällsgrupper. Men tyvärr inte för skuldöversatta. En skuldöversatt får en ekonomisk fotboja ända tills den avlider eller betalat sina skulder. Gäldenären förlorar det mesta av sina rättigheter och kan närsomhelst bli utsatt för intrång på samma sätt som en intern på ett fängelse som blir utsatt för inspektion. Enda skillnaden är att även livstidsdömda som begått synnerligen grova brott till slut blir fri även om den inte ansöker om det. Men inte en skuldutsatt. Frågan om vilket straff som är bäst? Enligt Anna Hedborgs utredning så kostar överskuldsatta staten cirka 30 miljarder/år. Och denna kostnad tar staten utan protester till gagn för inkassobolagens vinster. Mycket märkligt!
Jag stannar här men skulle kunna utveckla mina tankar ännu mer men det får jag ta någon annan gång

”Hallstabella”, en medlem i Fattiga riddares forum på nätet
Loggat

Inkassobolagen utnyttjar staten som gratis arbetskraft via Kronofogden för att få in sina rekordvinster.
Detta kostar skattebetalarna många många miljoner!
Moralen är att man ska betala för sig. Gäller inte det då även inkassobolagen?
klosterlikor
Sr. Member

Antal inlägg: 345

« Svara #1 skrivet: Februari 11, 2019, 19:43:34 »

Bra skrivit hallstabella synd bara att inte Per Bolund tog tag i det hela.

Loggat
Nyx
Sr. Member

Antal inlägg: 441

« Svara #2 skrivet: Februari 12, 2019, 07:22:29 »

En spännande post, jag har klart åsikter om alla punkter, men som kanske inte är korta nog att skriva på vägen till jobbet.  Alla göra en insats ikväll och sammanfatta vad jag tycker Smiley

Det finns tyvärr ett lågt intresse från alla håll politiskt, och alla parter borde ha ett intresse här, så man kan konstatera att alla parter misslyckats i politiken.
Loggat

Handläggare, KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
sadpat
Newbie
*

Antal inlägg: 31

« Svara #3 skrivet: Februari 12, 2019, 22:32:16 »

Mycket bra intiativ.
Loggat
Nyx
Sr. Member

Antal inlägg: 441

« Svara #4 skrivet: Februari 13, 2019, 16:05:14 »

Det blev väldigt sent igår, men är hemma idag så passar på att skriva lite spontana tanker på posten. För att inte göra ett bisarrt stor post kommenterar jag utifrån rubrikerna utan att citera innehållet, men min avsikt är såklart att kommentera på varje rubriks innehåll.

Håller med om att det inte är meningsfullt eller produktivt att rikta sin ilska mot något enskilt parti, de har alla eftersatt frågan, och bör ha intressen oavsett, vare sig det är ideologiska eller samhällsekonomiska. Därför har jag själv börjat engagera mig politiskt, så vi får se hur det ser ut om c 3.5 år vid nästa val. Kanske gör jag en post här då gällande det.

Jag håller med om att det är ett problem som måste lösas, det är orimligt svårt att hålla reda på. Problemet kvarstår ju dock på skulder som ej är hos KFM också, och man måste säkerställa att samma betalning inte anmäls flera gånger vid fall där mål går in och ut från KFM. Kanske det borde finnas en plikt att redovisa avdragsgilla betalningar när det är mellan näringsidkare och privatpersoner.

E-tjänster hos KFM är i utveckling, och "mina sidor" är i vart fall uppe, även om det såklart är pinsamt sent. Osäker på vad man kan se där, vi i verkställigheten har inte fått veta så mycket.

Det är väldigt svårt att göra sådana begränsningar som nämns, då det skulle vara väldigt kraftiga eller helt radera rätten att foga över sin egendom. Däremot, eftersom vi pratar om fordringar, vill jag säga att ett räntetak är något som klart bör finnas. Nya regler i konsumentkreditlagen är något, men inte tillräckliga.

Ta bort omvänd bevisbörda (antar detta skulle varit en egen rubrik)
Det råder inte omvänd bevisbörda vid fastställande av en skuld, och det är den viktiga punkten. Problemet i min mening är att en exekutionstitel från  KFM har samma styrka som en dom från en domstol, och är lika svår att undanröja. De två systemen är i min mening inte jämförbara, ett utslag från ett betalningsföreläggande bör vara lättare att undanröja/ompröva än en dom från en domstol.

Kreditgivaren tar redan en risk i att låna ut. Vid ett lån finns alltid en risk att man ej får åter vad man lånat ut, vilket till viss del ska täckas av ränta (som ju också är vinsten i att låna ut). Jag håller med (på andra grunder) att kreditgivare ska bära en större börda, och det är vid en undermånlig kreditprövning. Det behöver vara striktare krav att man faktiskt gör en kreditprövning, och verkliga konsekvenser. Idag påverkar inte en undermånlig kreditprövning skuldförhållandet. Själv tycker jag gott att att om kreditgivaren inte gör en riktig kreditprövning, kan han gott inte ha rätt att kräva in skulden alls.

Sen tåls det ju att sägas att många skulder hos KFM kommer inte från lån, utan är saker som skadestånd, skatter, underhåll, vårdavgifter.

-Absolut preskription
Här är Finland framför oss, även om jag inte satt mig in i detalj hur och vilka skulder som omfattas. En fast preskriptionstid på i vart fall konsumentskulder vore inte bara rimligt, utan önskvärt. Det kommer inte märkbart påverka enskildas köpbeteende, men sätter högre press på näringslivet att inte ge dumma krediter. Skulle inte ha ett problem med 5 år eller kanske till och med lägre, men det finns så klart en gräns där det faktiskt påverkar betalningsviljan. 5 år tvivlar jag påverkar i någon verklig mening.

-Skuldsanering
Mitt största problem med skuldsanering är hur lätt det är att komma snett varje år på grund av skatt. Det är himla lätt att få restskatt. Det är knappast en stort problem för en "vanlig" inkomsttagare, men en löneutmätning en månad eller två för en restskatt för någon med skuldsanering kan vara förödande.

Handläggningstiden är såklart också ett problem, men framför allt ett resursproblem som måste avhjälpas ovanifrån.

-Utmätning
Håller helt med om två betalningsfria månader. Det skulle göra det mycket rimligare för gäldenärer att ordna upp problem i livet, och även gäldenärer hos KFM har behov av att få vila och ladda om. Det kanske till och med skulle vara en förtjänst, för att färre skulle ge upp eller gå i väggen som är lätt att göra vid en lång utmätning.

Håller också med i nån mån när det gäller sparande. I vart fall om det finns pågående löneutmätning, bör kanske sådana medel vara friade. Medel som sparats under löneutmätning är ju ändå beneficium som har sparats.

KFM har förlorat en del fall där annans egendom har utmätts, men oftast är det inom ramarna. Det svåra är såklart att visa att egendomen tillhör någon annan. I fallet bilar kanske det inte är helt rimligt att en gäldenär lätt kan undanhålla egendom genom att låta någon annan stå som målvakt. De flesta utmätningsbara egendomar är dessutom inte registrerade. Jag håller med om att dagens läge inte är tillfredställande, och nånting jag hoppas utreds noggrant vid en översyn av utmätningsbalken.

Jag håller också med om att kapital bör avräknas före ränta. Ränta är kostnaden för skulden, och när en betalning sker har ju borgenären fått tillbaka en del. Det synes rimligt att då ska den ränteskapande delen krympa.

-Inkassobolagen
Att skulden inte faller bort är ju själva poängen med preskriptionsavbrott, och här har lagstiftaren tyckt att förpliktelsen inte ska få dö med tiden så länge som borgenären uppmana betalning. Detta kommer man bort från med fast preskriptionstid, vilket jag starkt förespråkar. Lagstiftnigen är knappast heller designad med dagens gäldenärer i tanke, någon som får kilovis med brev från inkassobolag och KFM öppnar ofta inte dessa, preskriptionsbrottet blir bara ett skådespel, ett agerande för syns skull.

En sak som inte nämndes här, men jag tycker är rimligt att diskutera, är kostnader för eget arbete som sökanden får lägga till. Jag förstår och tycker det är rimligt när någon okunnig privatperson eller egenföretagare måste sätta sig in i och besöka KFM för hjälp med att fylla i en ansökan om betalningsföreläggande. Då kanske 380 kr är rimligt. Men inkassobolag gör sin ansökan med en knapptryckning, det tar några sekunder. En kraftigt reducerad möjlighet för inkassobolag att kräva ut ersättning för eget arbete vore på plats. Det är itne någon svår gränsdragning över vem som är inkassobolag, inkassobolag måste få tillstånd för sin verksamhet.

Loggat

Handläggare, KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
Pluribus
Full Member

Antal inlägg: 109

Hemsida
« Svara #5 skrivet: Februari 14, 2019, 10:38:21 »

Under rubriken@Hallstabella
-Absolut preskription

Här finns ett uppenbart Jävsförhållande som borde utredas för länge sedan,
En statlig myndighet som ger Inkassoföreningens advokat Claes Månsson
utredningar och ingå som sakkunnig i kronofogdens insynsråd !
Där han förpestat synen på skuldsatta och krävt monsterstraff
för dem som vanärats i kronofogdens system.
En sådan person är inte saklig enligt min mening.
I övrigt borde en bortre absolut preskriptionstid införas samt att skuldebrev
inte kan omsättas till ny kapitalisering för påförande av ränta.

Ps. jag återkommer med synpunkter på @Nyx kommentarer på ditt ämne

Pluribus
Loggat

Statens skuldindrivning med myndigheten kronofogden måste reformeras med moderna lagar och föreskrifter. Bedrägliga kapitaliserings skuldfällor från finansiella institut, inkassobolag och andra aktörer som kronofogden finansierar måste bort.
Pluribus
Full Member

Antal inlägg: 109

Hemsida
« Svara #6 skrivet: Februari 15, 2019, 18:15:55 »

svar till@ Nyx

Det är alltid meningsfullt att proaktivt rikta fokus mot partier och lyfta frågeställningen varför de har en sådan hållning eller avsaknad av ställningstagande när det gäller statens skuldindrivning som saknar kostnadseffektiva reformer i sin verksamhet oavsett skuldsaneringslagens tillkomst.
Varför ska skattebetalarna bekosta privata inkassobolags verksamheter som bygger upp enorma kostnader i hantering för statens skuldindrivnings myndighet.

En avsaknad av redovisnings kultur mot sina betalande kunder gäldenärerna har kritiserats av JO som rättsosäker och saknar fullständigt återredovisnings kontroll till gäldenären i form
av bokförda betalningar mot respektive fordringsägare så gäldenären kan erhålla
en säker betalningshistorik och avräkning över sin skuldsättning och till vem.
Spårbarheten för finansiella transaktioner är ett EU -direktiv och utesluter inte gäldenärens rätt
att som part i pågående verkställighets mål mot han/hon taga del av alla handlingar.

Det är inte omöjligt alls att göra den typen av begränsningar i lagstiftningen där en försäljning av förfallen skuldebrevs fordring enbart kan kapitaliseras till inköpsvärde.
Säljande part som kan vara en bank eller annat finansiellt bolag skall ta ansvar för sin kreditgivning och medverka till en sundare finansmarknad utan överkapitalisering av skuldfordringar.
Det ska inte vara lönsamt att köpa förfallna skuldebrev och likt ockerverksamhet försätta människor i ekonomiska trångmål för egen vinnings skull som nu inkassobolag gör.

-Ta bort omvänd bevisbörda

All bevisning skall säkras och bedömas i domstol och sökande part har bevisbördan.
Den svarande skall ha rätt till advokathjälp i mål som berör så stora inskränkningar
av rätten till ekonomisk egendom och privatliv som kan bli följden.
Kronofogden makt skall begränsas och inte framstå som domstol med lika styrka.
Rättssäkerhetens principer skall värnas och så är det ej organiserat idag.

Kreditgivarna tar inga risker eftersom de både har pant och inteckningar och borgensförbindelser som säkerhet för lånen och utlöser verktygen med försäljning och inlösen och uppsägning när kundförhållandet brister och begär Exekutiva auktioner och löneutmätningar av ekonomisk egendom genom kronofogdens försorg och det som kvarstår i restskuld säljs till inkassobolagen.
Däremot krävs medborgarna betala bankernas osunda förluster och spekulationer på finansmarknader såväl utomlands som Sverige med bankgarantier.
Det råder en kraftig obalans således vem som tar risken.

-Absolut preskription

Finland som är föregångare och infört en absolut preskriptionstid som allmänt är 15 år
har inte påverkat betalningsviljan hos folket, de flesta vill betala och göra rätt för sig.
Ser gärna en lägre preskriptionstid för givna konsument skulder.
Det är inkassobolagen som hänvisar till bristande betalningsmoral hos folket när
reformer genomförs men även politiker uttalar dessa farhågor.
För statens skuldindrivning är det kostnadsbesparingar och en rättvis balans som sker
när en fast preskriptionstid införs.

-Skuldsanering

Jag har inga problem med skuldsanering om den beviljas snabbt och med rättvis balans.
Dagens konstruktion är trög och byråkratisk med försvårande incitament och ovärdiga
levnadsvillkor under 5 år som leder snabbt till utanförskap och ensamhet med sjukdoms
liknande symtom som påverkar negativt självkänslan.
Rehabiliteringsvinsterna uteblir och känslan av fångenskap och maktlöshet sätter
djupa själsliga sår långt efter skuldsaneringstiden.
Här krävs en reformering av hela skuldsanerings modellen för att snabbt åter
rehabilitera individer till ett normalt liv med sina familjer och barn.
Bestraffnings tänk och snedvriden hänsyn till borgenärskollektivet präglar
såväl lagstiftning på området som verkställande myndighet.

-Utmätning

Det finns allt för många som levt på existensminimum genom utmätning av lön under mer
än tjugo års tid i kronofogdens system utan bifall av skuldsanering.
Ovan ska inte kunna ske om det införs begränsningar i tid och en bortre gräns för
löneutmätning som fastställs i lagstiftning.
Ekonomisk egendom där registrerad ägare är gäldenären borde rimligen vara det som
kan utmätas om det inte finns skäl som talat emot en sådan utmätning i lagen.
Det är spekulativa tankar oftast om skuldsatta som målvakter men även att
de har dolda tillgångar skrivna på andra personer.
Det finns säkert bilmålvakter och sätt att komma undan utmätning men
I normalfallen döljer inte gäldenären några tillgångar som regel.
Utmätningsbalken och lagstiftningen skall inte utgå från spekulationer.
Ursprungsskulden skall givetvis betalas av först och räntan frysas när
skulden uppkom och registreras i kronofogdens system.
Allt annat är girighets tänk för att öka på skuldbördan.

-Inkassobolagen

När det gäller inkassobolagen så vet jag att de bolagen gör allt för att kapitalisera skulder som inte är färska och tjäna pengar på andras olycka. Det finns ingen samhällsnytta med den typen av bolag. Alla vet hur det går till och statens skuldindrivning måste förändras genom en väl balanserad
lagstiftning på området men också med en skärpt inkassolagstiftning som begränsar bolagens möjligheter till rikedom genom sin parasiterande verksamhet.
Den medför stora kostnader för skattebetalarna och tillför en enorm arbetsbörda och
belastning för egen vinning skull utan att betala samhällskostnaderna.

@Pluribus
Loggat

Statens skuldindrivning med myndigheten kronofogden måste reformeras med moderna lagar och föreskrifter. Bedrägliga kapitaliserings skuldfällor från finansiella institut, inkassobolag och andra aktörer som kronofogden finansierar måste bort.
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: