Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Inget om skulder, men lite hjälp  (läst 891 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
runa
Full Member

Antal inlägg: 243

« skrivet: Februari 15, 2019, 14:47:16 »

Jag brukar titta till er här på forumet men är inte själv så aktiv, men ibland behöver man hjälp.

Jag bestämde mig för att läsa till gymnasielärare en utbildning på 5 år, trots att jag inte fick någon ekonomiska hjälp från CSN och även om det inte alltid varit smärtfritt, då jag varvat studier med jobb har jag inte så länge kvar på utbildningen.
Nu till mitt bekymmer (vet att det finns otroligt duktiga personer på detta forum som kan kanske hjälpa mig vidare och kanske en lärare eller två..). Under min utbildning har jag valt att även arbeta med det jag utbilda mig till och har för tillfället en anställning på en friskola
I min utbildning ingår tre VFU ( verksamhetsförlagdutbildning) perioder och detta har jag möjlighet att få tillgodoräknat mig den yrkesverksamhet som motsvarande momentet verksamhetsförlagd utbildning.

Har skickat in två gånger detta till universitetet men fått avslag båda gångerna, tyvärr hann jag inte överklaga inom rimlig tid ( tre veckor) så nu ska jag skicka in en nya ansökan om tillgodoräknade, men skulle uppskatta lite hjälp av någon som ser det med lite andra ögon ur ett annat perspektiv..

Loggat

valet är ditt Guds general eller djävulens korpral
KassaKon
Hero Member

Antal inlägg: 1065

« Svara #1 skrivet: Februari 17, 2019, 10:18:57 »

Fanns det något skäl till avslaget? Tänkte att skolan kanske inte är godkänd, eller att du inte har jobbat med rätt ämnen på rätt nivå eller tillräckligt länge eller något. Det kanske inte är tillåtet att vara anställd och få lön? Risken är väl stort för nytt avslag om inga förutsättningar har ändrats.

Har själv fått informationen att man inte kan tillgodoräkna sig eller göra VFUn på skola man jobbar på under utbildningen, fast det gällde om man läste Kompletterande pedagogisk utbildning för forskarutbildade.
Loggat
runa
Full Member

« Svara #2 skrivet: Februari 17, 2019, 14:26:27 »

Fanns det något skäl till avslaget? Tänkte att skolan kanske inte är godkänd, eller att du inte har jobbat med rätt ämnen på rätt nivå eller tillräckligt länge eller något. Det kanske inte är tillåtet att vara anställd och få lön? Risken är väl stort för nytt avslag om inga förutsättningar har ändrats.

Har själv fått informationen att man inte kan tillgodoräkna sig eller göra VFUn på skola man jobbar på under utbildningen, fast det gällde om man läste Kompletterande pedagogisk utbildning för forskarutbildade.

Skickar ett Pm
Loggat

runa
Full Member

« Svara #3 skrivet: Februari 17, 2019, 14:35:29 »

Såhär står det i högskoleförordningen
Enligt 6 kap. 7 § högskoleförordningen har en student rätt att tillgodoräkna sig annan utbildning än den som avses i 6 §, om de kunskaper och färdigheter som studenten åberopar är av en sådan beskaffenhet och har en sådan omfattning att de i huvudsak motsvarar den utbildning för vilken de är avsedda att tillgodoräknas. En student får även tillgodoräknas motsvarande kunskaper och färdigheter som har förvärvats i yrkesverksamhet.

Och första anledningen var " Avstyrkes då dokumentationen inte specificerar att studenten når målen för kursen"
Loggat

Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: