Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Inledande till beslut?  (läst 7230 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Xeena
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 15


« skrivet: Februari 04, 2019, 13:04:55 »

Hej
Jag undrar hur lång tid det i regel tar från att man fått ett inledande till beslut?
Mitt gick på 3 månader men har en vän som fått inledande i oktober men ännu inte fått något definitivt svar.
Loggat
hallstabella
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1388


« Svara #1 skrivet: Februari 04, 2019, 13:55:06 »

Dels har vi skrivit om handläggningstiden här gällande nya ansökningar:

http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=9627.0

Dels Kan du läsa om handläggningstider här:

https://www.kronofogden.se/Handlaggningstider.html
Loggat

Inkassobolagen utnyttjar staten som gratis arbetskraft via Kronofogden för att få in sina rekordvinster.
Detta kostar skattebetalarna många många miljoner!
Moralen är att man ska betala för sig. Gäller inte det då även inkassobolagen?
Pluribus
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 118


Hemsida
« Svara #2 skrivet: Februari 04, 2019, 14:10:57 »

Jag förmodar ärenden kan se olika ut och har även olika handläggare.
Har hört allt från 5-9 månaders handläggningstid men även de som fått kort tid.
Hört många som fått negativt där tiden från inledande till beslut i brevlådan liknat en snabbfix.
Oftast hittar handläggare skäl som inte uppfyller kraven eller så hittar borgenärsinkassobolagen skäl för att neka.
Det verkar som statens skuldindrivning inte kan fatta självständiga beslut utan sina kompisar. Evil

Pluribus
Loggat

Statens skuldindrivning med myndigheten kronofogden måste reformeras med moderna lagar och föreskrifter. Bedrägliga kapitaliserings skuldfällor från finansiella institut, inkassobolag och andra aktörer som kronofogden finansierar måste bort.
Nyx
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 494


« Svara #3 skrivet: Februari 05, 2019, 00:35:24 »

Tröskeln för inledande har sänkts rätt mycket, just för att det inte ska dröja i den änden. Det måste vara rätt uppenbart för att inte få inledande nu för tiden.

 Hur lång tid det tar till beslut skulle jag gissa beror svarstider från borgenärer och kompletteringar från gäldenären. Ibland kan jag tänka mig att viss egendom måste utredas, då framför allt fastighet, vilket tar en liten stund.

Det är dock min kvalificerade gissning, verkställighet och skuldsanering är inte sammankopplade särskilt mycket alls. Jag kan inte ens titta i deras huvudsakliga system så ser aldrig själva gången. En klar frustration när någon ringer frågar om en sedan sak och man inte har tillgång till uppgiften utan får hänvisa dem till att ringa på nytt, med medföljande kö.

Loggat

Kronoinspektör KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
Pluribus
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 118


Hemsida
« Svara #4 skrivet: Februari 05, 2019, 09:41:57 »

Citat @Nyx
Jag kan inte ens titta i deras huvudsakliga system så ser aldrig själva gången. En klar frustration när någon ringer frågar om en sedan sak och man inte har tillgång till uppgiften utan får hänvisa dem till att ringa på nytt, med medföljande kö.

Kan förefalla lite märkligt att de som jobbar i myndigheten i annan verksamhet inte kan ta del av uppgifter , när privata inkassobolag som Intrum
får ta del av alla uppgifter som borgenärspart.

Jag gissar att de rör sig om samma kontrollbehov över anställda där
behörighetsnivåer sätts efter funktion och tjänst för inloggning i de
olika verksamhetssystem som finns.
Förekommer i sjukvårdssystem såväl som polisiära datasystem.
Alla vet väl varför...

Pluribus

 
Loggat

Statens skuldindrivning med myndigheten kronofogden måste reformeras med moderna lagar och föreskrifter. Bedrägliga kapitaliserings skuldfällor från finansiella institut, inkassobolag och andra aktörer som kronofogden finansierar måste bort.
Nyx
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 494


« Svara #5 skrivet: Februari 05, 2019, 17:06:53 »

@pluribus

Ja, det är ju så, och det finns ju en bra poäng i det, att man inte ska ha tillgång till information som man inte behöver.  Bara det att det råder delade meningar mellan ledning och golv vad vi behöver ibland.  Sen är det (i min mening) säkert också en kostnadsfråga. Licenser kostar, och då det vore"bara" marginellt jobbigare för anställda och kunder.
Loggat

Kronoinspektör KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
Pluribus
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 118


Hemsida
« Svara #6 skrivet: Februari 05, 2019, 17:52:34 »

@Nyx

Säkert är det så Nyx , en "ledning" har ibland svårt med det praktiska
och konsekvenser av deras tagna beslut.
Ni borde ha mer rätt till information i systemen när det ger effektivitetsvinster internt.

Pluribus
Loggat

Statens skuldindrivning med myndigheten kronofogden måste reformeras med moderna lagar och föreskrifter. Bedrägliga kapitaliserings skuldfällor från finansiella institut, inkassobolag och andra aktörer som kronofogden finansierar måste bort.
hallstabella
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1388


« Svara #7 skrivet: Februari 06, 2019, 01:10:28 »

Det jag tycker är märkligt är att handläggningstiden inte ser ut att gå ned. Kan förstå längre handläggningstid första året efter den nya lagen men nu har det gått några år.
Verkställigheten är ju i paritet på normal handläggningstid men varför minskar inte tiden från att Kfm tagit emot skuldsaneringsansökan tills de börjar arbeta med den.
Den verkar stadigt ligga på 5 gånger så lång tid. Normalt ska den vara 5 veckor men är istället 25 veckor.
7 månader mot normala 4 månader tills beskedet kommer om Kfm går vidare med ansökan eller ej.
10 månader från ansökan inkommit tills beslut är taget om Kfm beviljat skuldsanering eller ej.

Det verkar som att Kfm inte prioriterar detta tillräckligt. JO borde nog titta på detta
Loggat

Inkassobolagen utnyttjar staten som gratis arbetskraft via Kronofogden för att få in sina rekordvinster.
Detta kostar skattebetalarna många många miljoner!
Moralen är att man ska betala för sig. Gäller inte det då även inkassobolagen?
Pluribus
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 118


Hemsida
« Svara #8 skrivet: Februari 06, 2019, 08:42:35 »

@Hallstabella

Det här håller jag med om ,
och mina funderingar kring varför det inte går snabbare förstärks
av den vetskapen att fördröjnings avdelningar är vanligt
förekommande och här är det även dem som kallas borgenärer
(privata inkassobolag som inte vill förlora sin inkomst ) som
byggt upp egna försörjnings och fördröjningsavdelningar.
Hela affärsupplägget bygger på byråkratiska hinder som
ska göra det svårt till ett JA men lätt till ett NEJ

Tycker att flera ska anmäla till JO i saken annars blir det tunt..

Pluribus
Loggat

Statens skuldindrivning med myndigheten kronofogden måste reformeras med moderna lagar och föreskrifter. Bedrägliga kapitaliserings skuldfällor från finansiella institut, inkassobolag och andra aktörer som kronofogden finansierar måste bort.
Mittnyaliv
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 13


« Svara #9 skrivet: Februari 06, 2019, 09:04:44 »

Inledande i början av Augusti 2018 och väntar ännu på beslut. Dock inkom några invändningar så det förlänger väl förvisso tiden en aning. In alles är det mer än ett år sedan ansökan togs emot av KFM.
Loggat
Nyx
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 494


« Svara #10 skrivet: Februari 06, 2019, 20:16:06 »

@hallstabella

Det gick nedåt ett tag, men 2018 hade en rejäl ökning i antal ansökningar.  Skuldsaneringen fick till och med en hel del extra medel för att hjälpa, tur det annars hade det varit värre. Sen är det givetvis jättebra att fler söker.  Alltför ofta råder jag gäldenärer att söka, men man ser i noteringar att det här skett förr.  En hel del söker inte som uppenbart kommer få vilket är tragiskt.

Verkställigheten har blivit bättre på att råda gäldenärer att söka med, antagligen påverkat inflödet.  Återigen bra, men saktar så klart in allt.
Loggat

Kronoinspektör KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
hallstabella
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1388


« Svara #11 skrivet: Februari 10, 2019, 23:22:18 »

@ Nyx

Ja det är bra om fler söker och att fler kan få det beviljat. Det jag menar med för långa väntetider så borde en myndighet ha en bättre framförhållning. De flesta som ansöker har nog en rätt enkel ekonomi som borde med digital hjälp snabbt kunna få ett besked om inledande eller inte. Ansökningarna görs ju digitalt så där borde Kfm ha program som med hjälp av olika parametrar kan presentera gäldenärens ansökan. Då borde handläggaren kunna ta beslut på bara några minuter. Om det blir avslag så går ansökan till en grupp handläggare som kontrollerar att det är korrekt och blir det inledande är ju processen igång och då kan ju tiden dra ut lite.

Många gäldenärer mår riktigt dåligt inombords och kommer inte ur identiteten att inte vara värd något. Då är långa handläggningstider något som ytterligare förstärker känslan av att inte vara någon mer än en förlorare.

Kfm:s roll blir ju en typ av förmyndarskap. Det är ju detta som är rätt ruskigt. Kfm ser sig bara som indrivare juridiskt men i själva verket klampar in med stora fötter känslomässigt. De flesta som hamnar i trångmål har ju inte medvetet drivit sig till en överskuldsatthet utan levt ett normalt liv. Det är arbetslöshet, sjukdom eller separation som ligger till grund i de flesta fall. Då är det ju rätt förståeligt att gäldenären likställer kfm:s agerande som en våldtäkt.
Loggat

Inkassobolagen utnyttjar staten som gratis arbetskraft via Kronofogden för att få in sina rekordvinster.
Detta kostar skattebetalarna många många miljoner!
Moralen är att man ska betala för sig. Gäller inte det då även inkassobolagen?
Pluribus
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 118


Hemsida
« Svara #12 skrivet: Februari 11, 2019, 09:09:35 »

@hallstabella

Klokt skrivit, träffar mitt i prick och pekar på de problem och konsekvenser som den svenska modellen av skuldindrivning orsakar människor i kris.
Det borde givetvis vara enkelt med den kunskap och vetskap som finns att avsevärt korta ner tiden och lidandet som drabbar alla med överskuldsättning och de som söker skuldsanering.
Orsaken varför inte detta görs handlar om människosyn och hämndbegärs tänk som präglar
hela lagstiftningen på området och likt straffrätten utkräver sin hämnd.
Det är en förlegad syn som myndigheten kronofogden har på skuldsatta och än värre
är deras hantering och byråkratiska formler för att skuldbelägga och marginalisera.

Pluribus
Loggat

Statens skuldindrivning med myndigheten kronofogden måste reformeras med moderna lagar och föreskrifter. Bedrägliga kapitaliserings skuldfällor från finansiella institut, inkassobolag och andra aktörer som kronofogden finansierar måste bort.
hallstabella
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1388


« Svara #13 skrivet: Februari 11, 2019, 12:11:10 »

@Pluribus

Tack!
Jag tror inte att hämndbegär styr politiker och Kfm:s handläggare men jag tror det finns tyvärr en kultur och synsätt hos en del politiker/handläggare som tycker att en överskuldsatt får skylla sig själva. Framförallt politiker lever så långt ifrån en överskuldsatts liv och har inte förmågan och/eller viljan att på djupet sätta sig in i den situation en gäldenär befinner sig i.

Detta kan liknas med länder med diktatur där befolkningen ständigt är rädda för att militär eller polis ska helt plötsligt dyka upp. Befolkningen lever också bara ett vanligt liv.
Det kan låta hårt att jämföra Sverige med länder under diktatoriska förhållanden men rädslan när brev dimper ner i brevinkastet, när det ringer på dörren, när man är ute och kör bil är ungefär densamma som förtrycket i länder jag beskriver ovan. Det blir en panisk rädsla som bryter ordentligt ner den värdighet gäldenären en gång hade.

Så jag tycket att hela systemet borde reformeras från grunden.

Jag kommer att lägga upp en ny tråd om just detta med rubriken "Evighetsgäldenär-livet på andra sidan". Det är en folder som jag skrev och som personligt överlämnades till finansmarknadsminister Per Bolund på ett diskussionsforum som LO anordnade. Jag fick ingen återkoppling alls.
Loggat

Inkassobolagen utnyttjar staten som gratis arbetskraft via Kronofogden för att få in sina rekordvinster.
Detta kostar skattebetalarna många många miljoner!
Moralen är att man ska betala för sig. Gäller inte det då även inkassobolagen?
Pluribus
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 118


Hemsida
« Svara #14 skrivet: Februari 11, 2019, 13:39:20 »

@hallstabella

Det går inte att komma ifrån att hämndbegärs tänk präglar hela lagstiftningen på området
den är full av incitament som ska tillgodose borgenärskollektivet och bestraffa gäldenären.

@pluribus
Loggat

Statens skuldindrivning med myndigheten kronofogden måste reformeras med moderna lagar och föreskrifter. Bedrägliga kapitaliserings skuldfällor från finansiella institut, inkassobolag och andra aktörer som kronofogden finansierar måste bort.
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: