Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Nu har alla borgenärer svarat  (läst 1786 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Namnbrist
Newbie
*

Antal inlägg: 43

« skrivet: Januari 11, 2019, 10:37:01 »

Jag hade ett par st jag trodde skulle överklaga på grund av dumma konsumtionsköp mitt i all ångest. MEN den enda som har överklagat av 22st är en advokat jag gick till förra året på grund av krångel med modern till min dotter, jag ville ha på papper angående umgänge för hon körde över mig totalt. I samband med att jag gick hos advokaten hade jag även läkarkontakter där jag blev sjukskriven ett tag och fick sömnmedicin för jag kunde inte sova på nätterna, allt sånt här står i min journal och att det har ett samband med mina problem med modern till mitt barn, att jag är i en tvist osv. Precis i samma veva som jag fick räkningen från advokaten på 2800kr så började utmätning på min lön + att jag fick sämre lön än vanligt då jag varit sjukskriven på grund av problemen med modern till mitt barn. Mådde så jävla dåligt så jag förmådde mig inte ens att ta kontakt med facket som står för stora delar av såna här kostnader, så slut var jag. Jag har 3 barn, jag nämnde den här advokatkostnaden i min ansökan, vid mitt inledande så stod det i pappren att jag är i stort behov av snar ekonomisk rehabilitering och att mina små barn har lidit nog av att ha en förälder som är skuldsatt och all psykisk stress det medför, jag hade samarbetat bra osv. Nu nästa vecka får jag hem vad advokaten skrivit så ska jag svara, kommer skicka med papper från min Journal där allt står osv. Men jag har så fruktansvärt svårt att se att det ska kunna bli avslag ?
Loggat
Namnbrist
Newbie
*

« Svara #1 skrivet: Januari 11, 2019, 17:20:08 »

vet inte varför jag fått för mig att den här sidan var full av folk som hade koll på sånt här. Får väl vänta och se helt enkelt
Loggat
Pluribus
Jr. Member
**

Antal inlägg: 72

Hemsida
« Svara #2 skrivet: Januari 12, 2019, 09:22:37 »

Ekonomisk rehabilitering kan vara riktad åt två håll..
är väl därför advokaten motsatte sig..vill också ta del av ekonomisk rehabilitering och
få högre prioritet på sin fordran kan jag tänka.
Hälsan och att barn drabbas av föräldrars trauma kan säkert läkare vidimera om, men är
inget som myndigheter som kronofogden tar hänsyn till i sin historiska verkställighet tillbaka..
Det är en borgenär som protesterat alla andra sagt ja, är väl chansen till ett positivt utfall
i myndighetens kronofogdens lotteri ganska hög tycker jag.
De har makten att bortse från protesten om du i övrigt uppfyller alla villkoren.

Pluribus och lycka till
Loggat

Statens skuldindrivning med myndigheten kronofogden måste reformeras med moderna lagar och föreskrifter. Bedrägliga kapitaliserings skuldfällor från finansiella institut, inkassobolag och andra aktörer som kronofogden med sin verksamhet göder måste saneras bort.
Namnbrist
Newbie
*

« Svara #3 skrivet: Januari 12, 2019, 12:46:36 »

jag uppfyller alla krav, kvalificerad insolvens osv. Brevet jag fick skickat till mig där jag skulle godkänna planen så att säga så stod det att jag var i behov av ekonomisk rehabilitering så fort som möjligt och att jag var i behov av en lösning så fort som möjligt mycket på grund av den stress det innebär för barn att leva som skuldsatt osv. Jag var helt sanningsenlig i mitt brev till dom. ringde även och korrigerade uppgifter för dom hade satt för hög hyra på mig, det stod att jag medverkat bra i utredningen osv. Jag var egentligen bara orolig för att FK eller Klarna skulle sätta sig emot, då jag gjorde ett dumt dataköp. Advokaten och historien om det skrev jag redan i min ansökan innan dom gjorde ett inledande. Skulder på 1 miljon och 1 motsätter sig på drygt 3000kr
Loggat
Namnbrist
Newbie
*

« Svara #4 skrivet: Januari 12, 2019, 12:48:30 »

Sen tar dom visst hänsyn till att barn drabbas i nya lagen, barnperspektivet som dom säger, sen står det att jag är i stort behov av en ekonomisk rehabilitering och direkt efter står det att därför talar det för en skuldsanering
Loggat
Pluribus
Jr. Member
**

Antal inlägg: 72

Hemsida
« Svara #5 skrivet: Januari 13, 2019, 10:28:09 »

Det sista du skriver om hänsyn till barn och den nya lagen  Huh?

Är det nått som kronofogden är dåliga på så är det barn,
tvärtemot har de blivit fällda för brott mot EU:s Barnkonvention.
Ser inte heller något i skuldsaneringslagen 2016 som är barnvänligt
Jag förstår att det är bra om du får skuldsanering men det finns
hur många som helst med barn som inte får igenom det som
kronofogden kallar ekonomisk rehabilitering och som har
lika stort behov av det som du och dina barn.

Pluribus
Loggat

Statens skuldindrivning med myndigheten kronofogden måste reformeras med moderna lagar och föreskrifter. Bedrägliga kapitaliserings skuldfällor från finansiella institut, inkassobolag och andra aktörer som kronofogden med sin verksamhet göder måste saneras bort.
Namnbrist
Newbie
*

« Svara #6 skrivet: Januari 13, 2019, 13:26:55 »

Då får du läsa igen
Loggat
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1413

« Svara #7 skrivet: Januari 13, 2019, 17:11:29 »

Tyvärr är det så att lagen är mycket tyckande, så det en handläggare anser kan tolkas helt annorlunda av en annan.
Många som har varit med här en längre tid vet om exemplet där Kalmar nekad till skuldsanering, men då samma ansökan behandlades i Göteborg blev det skuldsanering direkt, och enligt källor inom KFM vet jag att denna ansökan anonymiserades, och skickades inom myndigheten för att visa på hur fel hade varit i behandlingen av skuldsaneringar.
Detta var visserligen enligt den gamla lagen, men den nya har fortfarande för mycket tyckande, och möjlighet för den enskilde handläggare att fatta beslut efter sitt huvud.
Det behövs en lag som klart sätter normer och värdier för när en sanering är ok och när den skall avslås, det skall inte vara ett lotteri om vilken handläggare som får ansökningen på sitt bord, och vilket humör denna är på.
Loggat

Numera med skuldsanering, efter ett noggrant arbete med ansökan.
Namnbrist
Newbie
*

« Svara #8 skrivet: Januari 13, 2019, 22:09:54 »

Tyvärr är det så att lagen är mycket tyckande, så det en handläggare anser kan tolkas helt annorlunda av en annan.
Många som har varit med här en längre tid vet om exemplet där Kalmar nekad till skuldsanering, men då samma ansökan behandlades i Göteborg blev det skuldsanering direkt, och enligt källor inom KFM vet jag att denna ansökan anonymiserades, och skickades inom myndigheten för att visa på hur fel hade varit i behandlingen av skuldsaneringar.
Detta var visserligen enligt den gamla lagen, men den nya har fortfarande för mycket tyckande, och möjlighet för den enskilde handläggare att fatta beslut efter sitt huvud.
Det behövs en lag som klart sätter normer och värdier för när en sanering är ok och när den skall avslås, det skall inte vara ett lotteri om vilken handläggare som får ansökningen på sitt bord, och vilket humör denna är på.

Jag tror det här var i Karlskrona, jag har iallafall goda förhoppningar med tanke på vad som stod i brevet jag fick i samband med att jag skulle godkänna allting, sen att dom jag trodde skulle överklaga inte gjorde det utan bara en advokat på den minsta summan av alla mina skulder gör att jag får ännu mer förhoppningar,skulle kännas konstigt med avslag
Loggat
Namnbrist
Newbie
*

« Svara #9 skrivet: Januari 13, 2019, 22:26:44 »

Ska svara på det advokaten skriver och sen skickas det till jurist så får jag se helt enkelt. Men ett avslag nu när alla har godkänt med undantag en där skulden är drygt 3000 kr. Där jag varit helt ärlig och samarbetat och uppfyller alla krav osv. Nej ett avslag skulle kännas konstigt nu, men törs inte ta ut något som sagt
Loggat
Mittnyaliv
Newbie
*

Antal inlägg: 13

« Svara #10 skrivet: Januari 16, 2019, 10:51:00 »

Ska svara på det advokaten skriver och sen skickas det till jurist så får jag se helt enkelt. Men ett avslag nu när alla har godkänt med undantag en där skulden är drygt 3000 kr. Där jag varit helt ärlig och samarbetat och uppfyller alla krav osv. Nej ett avslag skulle kännas konstigt nu, men törs inte ta ut något som sagt

Väntan är hemsk. Äter upp mig inifrån och ut, förstår dig fullkomligt.
Loggat
Namnbrist
Newbie
*

« Svara #11 skrivet: Januari 16, 2019, 15:06:10 »

Advokaten menade i sin överklagan att jag redan visste att jag skulle ansöka om skuldsanering när jag var där i Mars 2018 ( ansökte i april 2018 ). Men faktum är att jag inte hade en tanke på det vid det läget utan det var en dam på KFM jag pratade med i samband med min utmätning som sa åt mig att ansöka och det är ingen lögn. Sen har jag bifogat läkarintyg om hur jag mådde under tiden det var en tvist, där det står att jag vart sjukskriven osv, vilket alltså gjorde att jag fick sämre lön och inte kunde betala + att min utmätning började samtidigt som jag fick räkningen från advokaten, det visste jag inte heller i förhand. Så jag har skrivit min version, bifogat läkarintyg där det även står att jag haft kontakt med psykiatrin under många år, har skriv ut papper ur min journal med om hur jag mått. Men det här med advokaten och att min utmätning började precis i samband med att räkningen kom står med i min första ansökan, så egentligen har jag redan svarat på varför jag inte betalat i min ansökan jag skickade in i april
Loggat
Namnbrist
Newbie
*

« Svara #12 skrivet: Februari 02, 2019, 00:07:07 »

Igår ringde hon igen och sa att alla papper kommit in och att hon skickat ut till advokaten som överklagat vad jag skrivit i min invändning och han fick frågan om han står fast vid den eller om han drar tillbaka den. Sen sa hon så här, drar han tillbaka den beviljar jag skuldsanering direkt idag annars skickas det till teamet som har hand om invändningar, så hon verkar ju tycka att jag ska få det iallafall
Loggat
Nyx
Sr. Member
Inloggad Inloggad

Antal inlägg: 420

« Svara #13 skrivet: Februari 02, 2019, 09:54:34 »

Jag har mycket svårt att se att en sådan minimal skuld skulle stoppa skuldsaneringen. Det är självklart svårt att inte oroa sig ändå, men försök att inte.

Rättsprocessen måste ha sin gång, både gäldenären och borgenären får (och har ofta) invändningar mot beslut som därför måste prövas formellt.
Loggat

Handläggare, KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
Namnbrist
Newbie
*

« Svara #14 skrivet: Februari 03, 2019, 05:47:21 »

Jag oxå då det är utrett att jag är i stort behov av snar lösning på mina ekonomiska problem då mina 3 barn lidit så det räcker enligt min handläggare. Jag uppfyller alla krav osv. Jag är inte direkt orolig, mest otålig över att få beslutet på papper, jag själv har mycket svårt att se att det avslås. Om det nu inte avslås på någon skuld även fast borgenären inte har invänt.
Loggat
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: