Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Överväger ansöka om skuldsanering  (läst 913 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Stål
Newbie
*

Antal inlägg: 5

« skrivet: Januari 10, 2019, 15:56:09 »

Hej,

Är 33 år gammal och har i över 10 års tid levt med skulder som under en period bara blev större och större. Nu drar jag inte längre på mig några mer skulder, utan känner ändå att jag fått lite kontroll över mitt liv och så. Dock har jag samtidigt bara rivit alla brev med skulder hela tiden och för någon månad sedan blev det löneutmätning från KF till slut. Träffade en tjej för ett par månader sedan där allt fungerade skitbra och vi började prata om att flytta ihop eftersom vi också bodde en ganska bra bit ifrån varandra, så blir inte billigt att åka fram och tillbaka över helger osv. Tyvärr så kände hon att hon inte orkade med allt när jag berättade om skulderna och då insåg jag till slut hur mycket i mitt liv som bara kommer komma tillbaka till det hur jag än lyckas gå vidare.

Därför har jag mer och mer insett att jag faktiskt behöver ta tag i detta på ett eller annat sätt. Förmodligen pratar vi skulder i miljonklassen (hälften är skatteskulder från då jag drev enskild firma som blev alldeles för rörigt och jag klarade inte av det mentalt) och eftersom jag har ett jobb som inte ger mig särskilt mycket i inkomst kommer knappast skulderna bli betalda inom en rimlig framtid. Kan inte skaffa körkort, kan inte flytta ifrån föräldrarna som jag bor hos och känns bara som att alla mål jag sätter upp är onåbara. Har läst lite om skuldsanering, men frågan är om detta är något alternativ för en som bara låtit skulderna vara och egentligen inte ens själv gjort ett försök att lösa det på nåt sätt? Känner ju att det troligen är det enda rimliga alternativet som åtminstone ger mig en chans inom ett par år framåt, men de vill väl t ex att man ska skriva ner vad man gjort för att lösa skulderna och när man egentligen bara kan svara "Ingenting" känns det som att det kanske blir nej direkt ändå.

En fundering jag har kring skuldsanering är hur mycket man har kvar att leva på om det blir godkänt? Är det samma som vid löneutmätning, dvs existensminimum + boendekostnader och annat man rapporterar?

Ska försöka träffa nån skuldrådgivare på kommunen nästa vecka, men vill ändå se vad folk här kan ge för bra tips och förslag på hur man ska göra. Har under alla år hållt detta för mig själv och de enda som vetat om situationen är min familj, i övrigt har INGEN vetat hur jag haft det egentligen. Nu har jag faktiskt börjat våga prata om det och verkligen insett att jag vill ta itu med det.
Loggat
Nyx
Sr. Member

Antal inlägg: 439

« Svara #1 skrivet: Januari 10, 2019, 16:21:32 »

Hej!

Jag tycker absolut du ska söka. Det är en samlad bedömning som ska göras, och kraven på gäldenären har lättats något. Om du orimliges kan bli skuldfri på egen hand inom överskådlig tid har du ändå uppfyllt grundkravet.

Prata med en skuldrådgivare som du planerat, de är ofta bra på processen. Det är vanligare att personer som tar stöd av sådana får igenom beslut, de deras ansökan mer sällan brister.

Utrymmet i skuldsanering beräknas på ett liknande sätt som i löneutmätning, fast det brukar lämnas lite mer utrymme för oförutsedda utgifter, om det bedöms vara behövligt. Det extra utrymmet varierar på person, men brukar variera mellan 500-1000 kr. Dessutom är två månader varje år betalfria (något jag önskade vi hade i löneutmätning också).

Lycka till!
Loggat

Handläggare, KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: