Det vore ju intressant att få detta prövat, men blir nog svårt att hitta frivillig
![Tongue](http://fattiga-riddare.se/forum/Smileys/default/tongue.gif)
Ja, det vore bra med ett prejudikat på detta.
Varför just Svea? Fick just meddelande om att Svea tagit en kreditupplysning på mig och jag kan inte begripa varför. Jag betalar enligt plan till dem och har inte sökt någon kredit/abonnemang/tjänst eller något som skulle motivera den. Råkade däremot skicka iväg en beställning utan att ändra betalsätt från default faktura till kontokort, vilket naturligtvis nekades (gjorde om och betalade med kontokort som jag hade tänkt från början) och vips tog Arvato Finans en upplysning, men den var ju befogad.
Svea är ökända för konsekvent att ta UC på de som står i deras register, och då även de som har skuldsanering. Personligen har jag fått en UC på mig varje november, trots att jag redan har betalt klart till SVEA enligt betalplanen. Efter förfrågan till DI var svaret att det är OK, du har fortfarande skulder till SVEA, de försvinner först den dag skuldsaneringen är över, så länge får de ta kreditkontroll.
Men annars, säg att man byter jobb inom Sverige och får lägre lön eller slutar jobba och ändå lyckas betala enligt betalplan utan att själv begära omprövning, är det också skäl till upphävande?
Nej, då betaler du ju enligt betalplanen, men om du får högre lön, utan att anmäla det, då kan det bli frågan om förlängning.
Skulle du ansöka om omprövning för att du fått lägre lön frivilligt, skulle du säkert få avslag, då borgenärerna ville hävde det var självförvållad att din inkomst gått ner.
När jag mener att upphävning kan komma på tal, när du flytter utomlands, då är det för att borgenärerna förlorar möjligheten att kontrollera din inkomst, då en UC inte kan se deklaration i utlandet, därmed finns det en risk du kan undanhålla information från borgenären. Så länge du har huvudinkomsten i Sverige, deklareras den här, och borgenären har "koll" på dig.