Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Pågående skuldsanering  (läst 21272 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
aje69
Newbie
*

Antal inlägg: 18

« skrivet: Oktober 08, 2018, 20:31:20 »

Jag undrar om man har en pågående sanering och vill flytta till ett annat EU land till exempel p.g.a att man träffat någon. Tar tjänstledigt men löser på något sätt att inbetalningarna kommer in till fogden ändå. Funkar det? Har en annan fråga. Går det att få skuldsaneringstiden förkortad om man är mitt i den. Mår dåligt och har börjat få tillbaka min ätstörning jag varit fri från flera år. Har skött inbetalningarna.
Loggat
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1677

« Svara #1 skrivet: Oktober 09, 2018, 19:07:40 »

Flytta kan du inte göra, det står i skuldsaneringslagen att man skall vara boende i Sverige, eller som det står i lagen:

6 §   Skuldsanering får beviljas om gäldenären har sina huvudsakliga intressen i Sverige.

Att få en sanering förkortad tror jag inte på, men om du har ändrade kostnader för exempelvis sjukdom, kan du söka om omprövning för att skapa utrymme i betalplanen för att kunna betala din sjukdom.

Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
birmakatt
Full Member

Antal inlägg: 193

« Svara #2 skrivet: Oktober 09, 2018, 20:17:31 »

Vet inte om detta hjälper lite för den är gammal men jag lägger det ändå. Tror oxå att man faktiskt kan behålla skyldsanneringen och flytta utomlands om man har en stark anknytning till sverige. Men jag kan ha fel. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5339971
Loggat

Har fått skuldsanering, men förlorat min hälsa och kan aldrig bidra till samhället mer. Är allt annat än glad!
KassaKon
Hero Member

Antal inlägg: 1128

« Svara #3 skrivet: Oktober 10, 2018, 08:18:21 »

Läs 6 § igen noga. Den handar bara om att man måste bo i Sverige för att få skuldsanering beviljad. Står inget om upphävande om man flyttar.
Loggat
ivkej
Hero Member

« Svara #4 skrivet: Oktober 10, 2018, 11:37:21 »

Läs 6 § igen noga. Den handar bara om att man måste bo i Sverige för att få skuldsanering beviljad. Står inget om upphävande om man flyttar.

Nej, men det står inte något om du har rätt att behålla den heller.
Kan tänka mig, speciellt om man har SVEA i sin borgenärlista, att vid första försök på att ta en UC, vilket de ju tar en gång pr. år, då kommer en begäran om omprövning, men krav på upphävning, då man inte kan säkerställa gäldenärens inkomst i förhållande till gällande skuldsanering, eller få gäldenärens normbelopp provad, då levnadskostnaderna i boendelandet inte fastställs enligt socialtjänstens norm.
Enda sättet att flytta till utlandet är nog om man skall arbeta för ett svensk företag, så man fortfarande får sin lön utbetalad i Sverige, och deklarerar i Sverige, så att borgenärerna kan ha fortsatt koll på inkomsten.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
KassaKon
Hero Member

Antal inlägg: 1128

« Svara #5 skrivet: Oktober 10, 2018, 12:53:09 »

Det vore ju intressant att få detta prövat, men blir nog svårt att hitta frivillig Tongue

Varför just Svea? Fick just meddelande om att Svea tagit en kreditupplysning på mig och jag kan inte begripa varför. Jag betalar enligt plan till dem och har inte sökt någon kredit/abonnemang/tjänst eller något som skulle motivera den. Råkade däremot skicka iväg en beställning utan att ändra betalsätt från default faktura till kontokort, vilket naturligtvis nekades (gjorde om och betalade med kontokort som jag hade tänkt från början) och vips tog Arvato Finans en upplysning, men den var ju befogad.

Men annars, säg att man byter jobb inom Sverige och får lägre lön eller slutar jobba och ändå lyckas betala enligt betalplan utan att själv begära omprövning, är det också skäl till upphävande?
Loggat
ivkej
Hero Member

« Svara #6 skrivet: Oktober 10, 2018, 13:30:07 »

Det vore ju intressant att få detta prövat, men blir nog svårt att hitta frivillig Tongue

Ja, det vore bra med ett prejudikat på detta.

Citat
Varför just Svea? Fick just meddelande om att Svea tagit en kreditupplysning på mig och jag kan inte begripa varför. Jag betalar enligt plan till dem och har inte sökt någon kredit/abonnemang/tjänst eller något som skulle motivera den. Råkade däremot skicka iväg en beställning utan att ändra betalsätt från default faktura till kontokort, vilket naturligtvis nekades (gjorde om och betalade med kontokort som jag hade tänkt från början) och vips tog Arvato Finans en upplysning, men den var ju befogad.

Svea är ökända för konsekvent att ta UC på de som står i deras register, och då även de som har skuldsanering. Personligen har jag fått en UC på mig varje november, trots att jag redan har betalt klart till SVEA enligt betalplanen. Efter förfrågan till DI var svaret att det är OK, du har fortfarande skulder till SVEA, de försvinner först den dag skuldsaneringen är över, så länge får de ta kreditkontroll.

Citat
Men annars, säg att man byter jobb inom Sverige och får lägre lön eller slutar jobba och ändå lyckas betala enligt betalplan utan att själv begära omprövning, är det också skäl till upphävande?

Nej, då betaler du ju enligt betalplanen, men om du får högre lön, utan att anmäla det, då kan det bli frågan om förlängning.
Skulle du ansöka om omprövning för att du fått lägre lön frivilligt, skulle du säkert få avslag, då borgenärerna ville hävde det var självförvållad att din inkomst gått ner.
När jag mener att upphävning kan komma på tal, när du flytter utomlands, då är det för att borgenärerna förlorar möjligheten att kontrollera din inkomst, då en UC inte kan se deklaration i utlandet, därmed finns det en risk du kan undanhålla information från borgenären. Så länge du har huvudinkomsten i Sverige, deklareras den här, och borgenären har "koll" på dig.
Loggat

Nyx
Sr. Member

Antal inlägg: 494

« Svara #7 skrivet: Oktober 12, 2018, 15:41:50 »

Det finns en uttömmande lista på vad som kan föranleda att en skuldsanering avbryts.  Flytta utomlands är inte med där. Det finns således som jag kan se ingen anledning till att tro att det är då.  Min kollega som arbetar med skuldsanering hade samma åsikt som mig.

Däremot kanske skulden gör driva in i det andra landet, skuldsaneringsbeslutet har bara rättslig verkan i Sverige.
Loggat

Kronoinspektör KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
ivkej
Hero Member

« Svara #8 skrivet: Oktober 13, 2018, 12:03:10 »

Det finns en uttömmande lista på vad som kan föranleda att en skuldsanering avbryts.  Flytta utomlands är inte med där. Det finns således som jag kan se ingen anledning till att tro att det är då.  Min kollega som arbetar med skuldsanering hade samma åsikt som mig.

Vore intressant att se denna lista.
Loggat

Nyx
Sr. Member

Antal inlägg: 494

« Svara #9 skrivet: Oktober 15, 2018, 15:24:01 »

Jobbade i helgen och glömde bort att svara! Det är ingen hemlig lista, de går hitta i 48 paragrafen i Skuldsaneringslagen.
Loggat

Kronoinspektör KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: