Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Lång väntetid innan skuldsaneringsbeslut  (läst 836 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hallstabella
Hero Member

Antal inlägg: 1297

« skrivet: Oktober 02, 2018, 14:07:10 »

Nu har det gått en tid sedan den nya lagen trädde i kraft och väntetiderna har blivit väldigt långa.

Från att Kfm tagit emot ansökan om skuldsanering tills de börjar arbeta med den är handläggningstiden 25 veckor mot normala 5 (per den 13 september).

Från att de tagit emot ansökan tills besked om att de gått vidare eller avslagit den är handläggningstiden 7 månader mot normala 4 (per den 13 september)
De skriver att det just nu pågår ett projekt för att förbättra och effektivisera arbetet. Under tiden som projektet pågår kan vissa ärenden påbörjas tidigare.

Från att de tagit emot ansökan tills man får beslut om att man fått skuldsanering 10 månade mot normala 8 (per den 13 september).

Även om de skriver att det pågår projekt för att minska handläggningstiden så har det inte syns i deras information. Det betyder att tiden för att bli skuldfri förlängs avsevärt. Om allting löper smärtfritt från den dagen en gäldenär skickar in sin ansökan så tar det 5 år + 7 månader för att bli skuldfri. Om det inte löper smärtfritt kan tiden bli upp till ca 6 år.

Detta är inte acceptabelt. Även det normala "4 månader" är för lång tid. Det borde inte ta mer än max två månader att handlägga ett ärende.

Vad säger JO om detta?
Loggat

Inkassobolagen utnyttjar staten som gratis arbetskraft via Kronofogden för att få in sina rekordvinster.
Detta kostar skattebetalarna många många miljoner!
Moralen är att man ska betala för sig. Gäller inte det då även inkassobolagen?
Nyx
Sr. Member

Antal inlägg: 366

« Svara #1 skrivet: Oktober 02, 2018, 20:46:15 »

Det normala 4 månader är inom den 6-månadersgräns som förvaltningslagen ställer upp, så det får nog accepteras. I slutändan handlar det om resurser. Jag håller med om att handläggningstiden är för lång (det skulle JO högst troligen också göra).

Mängden skuldsaneringsärenden har ökat markant, vilket är jättebra. Det är alltför många som skulle få skuldsanering som inte söker. Det går i stort sätt inte en dag utan att jag uppmanar ytterligare en gäldenär att söka. Men med den ökade volymen kommer mer arbete, och myndigheten får inte mer resurser. Den enhet jag sitter i, som är den största (produktionsenheten) ska spara in 5%. Vad det resulterar i får man väl se nästa år. Skuldsaneringen blev lyckligtvis inte beskuren såvitt jag vet, men likväl betydligt mer arbete med samma mängd handläggare.
Loggat

Handläggare, KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
hallstabella
Hero Member

Antal inlägg: 1297

« Svara #2 skrivet: Oktober 02, 2018, 23:18:42 »

Jo det är bra att antalet skuldsaneringar ökar. För varje person som kan ta sig ur skuldfällan är ett steg i rätt riktning.

Även vad förvaltningslagen säger så menar jag att när framförallt en gäldenär med en skuldhistorik som sträcker sig många år tillbaka väl skickar in sin ansökan borde det gå snabbare. Oftast mår dessa gäldenärer rätt dåligt med en rätt stark känsla av utanförskap i samhället. Då tycker jag att två månader vore en skälig tid tills Kfm tar beslut om inledande eller ej. En erfaren handläggare borde rätt snabbt se om det finns skäl eller inte att gå vidare med en inledande.

Jag tror att många som skickar in sin ansökan upplever att Kfm egentligen inte är så intresserade. Det skickas inte ens ut ett svarsmejl att de mottagit ansökan. De borde istället vara uppmuntrande och servicemined till de som tar steget. Lägg därtill den långa väntetiden
Loggat

Inkassobolagen utnyttjar staten som gratis arbetskraft via Kronofogden för att få in sina rekordvinster.
Detta kostar skattebetalarna många många miljoner!
Moralen är att man ska betala för sig. Gäller inte det då även inkassobolagen?
Nyx
Sr. Member

Antal inlägg: 366

« Svara #3 skrivet: Oktober 11, 2018, 22:39:49 »

Anledningen till den långa handläggningstiden är inte att det tar så lång tid att inleda från det att det startas, utan att det tar tid innan de påbörjas. En bekant på skusan talade om dör mig nyligen att de startar upp ansökningar från Maj nu.

KFM blev för övrigt kritiserad 28 september av JO för långsam handläggning i just inledande skuldsanering. Det är givetvis ingen pånågon myndighet som vill ligga månader efter målsättning. Men jag har svårt att se att det kommer bli bättre med ännu mindre budget i vissa delar av myndigheten, inget högre i nån del.
Loggat

Handläggare, KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: