Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: utmätning på lön  (läst 13331 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
herkules
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 154


« skrivet: September 24, 2018, 17:22:53 »

Hej fick idag papper från KFM och jag undrar vad menas med detta ?  ( Efter proportionering i förhållande till sammanboendes inkomst )
Loggat
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #1 skrivet: September 25, 2018, 10:35:55 »

Det är väl som med skuldsanering, de beräknar hur stor din inkomst är i procent av hushållets totala inkomst, och hur mycket du då skall betala av hushållets utgifter i förhållande till denna procent.
Exempel: Om hushållet har en inkomst på 100 000 kr, och din del av denna inkomst är 60 000 kr, då har du 60% av inkomsten. Har hushållet då utgifter på 60 000 kr, då skall du betala 60% av dessa alltså 36 000 kr, det som blir över för en utmätning av din lön blir då 24 000 kr.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Nyx
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 494


« Svara #2 skrivet: September 25, 2018, 17:24:25 »

Som ivkej säger, så delas hushållets kostnader upp enligt inkomsten på paret. I ett förhållande där en part tjänar mer, utgår vi från att den ska bidra till större del till hushållet, och tvärtom såklart. Är det väldigt skeva inkomster mellan parterna kan det ibland helt ta bort utmätningsutrymmet, eller leda till att nästan allt utmäts.
Loggat

Kronoinspektör KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
herkules
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 154


« Svara #3 skrivet: September 25, 2018, 17:46:01 »

ok då förstår jag vad som menas jo jag tjänar mer än min fru för hon får bara aktivitetersättning på 6300 efter skatt och hon fick behålla allt
Loggat
Tilda85
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 19


« Svara #4 skrivet: Februari 04, 2019, 16:22:35 »

Som ivkej säger, så delas hushållets kostnader upp enligt inkomsten på paret. I ett förhållande där en part tjänar mer, utgår vi från att den ska bidra till större del till hushållet, och tvärtom såklart. Är det väldigt skeva inkomster mellan parterna kan det ibland helt ta bort utmätningsutrymmet, eller leda till att nästan allt utmäts.

Då har jag en fråga till dig som arbetar med detta.
Hur funkar det med utmätning om en i hushållet, maken/makan redan är under pågående skuldsanering?
Personen som ska utmätas äger huset dessutom. Paret är gifta och har, 3 barn. Kan det bli exekutiv auktion trots att det ej skulle betala för alla sammanlagda skulder? Eller hur funkar det?  I detta fall så har det talats om huset före man har gjort en löneutmätning.
Loggat

Inledande skuldsanering 22 feb-2016
Nyx
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 494


« Svara #5 skrivet: Februari 05, 2019, 00:26:55 »

Hej Tilda!

Löneutmätningen på den part som det kan läggas emot beräknas rimligen som vanligt, dvs enligt principen att proportionera kostnaderna beroende på inkomst. Det bör resultera i en situation som liknar den där bägge parter har löneutmätning, fast men lite större marginaler då skuldsanering generellt är lite ”snällare” än löneutmätning.

Den som har skuldsanering kan inte bli utmätt (för skulder som ingår i skuldsaneringen, skulder uppkomna efter inledande är inte immuna). Däremot kan såklart den andra parten bli utmätt vilket såklart är en risk om den äger hela eller delar av fastigheten. Man kan utmäta en del av en fastighet.

Normalt ska inte egendom som bilar, fastigheter etc utmätas om det kan antas att löneutmätning kommer reglera skulderna inom ca 12 månader.  Så om fastigheten är i farozonen beror på det.

Även om fastigheten är ”i fara”, så måste fortfarande det finnas ett betydande mervärde för att utmätning för skulder i allmänhet ska ske. Jag vågar inte ge dig ett belopp på hur mycket mervärde, jag utmäter inte fastigheter själv. Däremot om fastigheten står som pant kan banken i fråga kräva utmätning även om det inte täcker hela skuldsaldot.

Hoppas det svarar på dina frågor.
Loggat

Kronoinspektör KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: