Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: SNÄLLA hjälp mig vidare i ett enskilt mål!!  (läst 14786 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Joma
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 4


« skrivet: Augusti 15, 2018, 22:15:51 »

Hej.
Behöver verkligen er hjälp nu. Sitter med min mans gamla "spöken" och har lyckats få igenom preskription hos fyra inkassobolag genom att ha lusläst här på forumet!

Nu behöver jag hjälp med ett enskilt mål som ligger hos kronofogden...
Skulden avser obetald hyra och fick ett utslag 2010-08-11. Min man har haft en postbox och bott lite var stans de senast åren (sverige och utomlands) pga av jobb och dålig ekonomi. Han har inte mottagit någonting från varken från den fd hyresvärden eller kronofogden. Det enda han mottagit är en sammanställning av skulderna när vi ansökte om ett gdpr-utdrag för 2 månader sedan.

Invändning mot skulden, att den enskilda skulden anses vara preskriberad gjordes fö en månad sedan och idag fick vi ett beslut att ansökan avslås pga att preskriptionsavbrott skett. HUR GÅR VI VIDARE? HAR preskriptionsavbrott skett och hur då?

Ska vi överklaga till tingsrätten nu? Om någon kan vägleda mig här är jag ytterst tacksam!
MVH
Loggat
Joma
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 4


« Svara #1 skrivet: Augusti 20, 2018, 11:10:53 »

Ingen? Vore till stor hjälp! Kiss
Loggat
Nyx
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 494


« Svara #2 skrivet: Augusti 20, 2018, 17:26:48 »

Har målet legat hos KFM för verkställighet sen utslaget?
När flyttade han från adressen skulden avser?

Kan vara viktigt.

Har ni invänt hos KFM och hävdat att den har preskriberats under den tiden som den varit för indrivning? Det är ganska utsiktslöst, om han inte helt saknat postadress.
Loggat

Kronoinspektör KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
Joma
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 4


« Svara #3 skrivet: Augusti 23, 2018, 21:21:43 »

Hej och tack för svar Nyx.

Vad vi vet har målet legat hos kronofogden för verkställighet sen utslaget. Men Han har inte sett eller hört något från varken KF eller Hyresvärden. Han flyttade ifrån lägenheten i slutet av 2011. Vi har funnit i ett annat GDPR-utdrag att det står "Från 2011-12-02 till 2017-08-09 saknas folkbokföringsadress".

Saken är den att vi först gjorde en ansökan om GDPR- utdrag. Då kom endast en skuldsammanfattning och utdrag från skatteverket. Därefter gjorde vi en invändning och hävdade att den enskilda skulden var preskriberad. Såklart har vi tryckt på att få allt de har på honom och även det som finns på microfiche. Då kan vi granska ärendet ytterligare och se om Hyresvärden tagit tillbaka sin ansökan någon gång.

MVH
Loggat
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #4 skrivet: Augusti 25, 2018, 15:12:32 »

Precis det med hyresskulder kan vara lite knepiga.
Först måste skulden fastställas, och enligt Jordabalken 12 kap 61§ skall en hyresvärd väcka talan senast 2 år från att hyresgästen har lämnat lägenheten för att skulden skall vara giltig. Här är frågan har hyresvärden väckt talan inom 2 år från att din man har lämnat lägenheten? Jag vet inte om det räcker att gå till kronofogden eller om han måste ha väckt talan vid tingsrätt för att detta skall vara giltigt, kanske någon annan kan reda ut detta.

Nästa blir då frågan om preskribering, och då kan det vara en fråga om det är en konsument skuld, eller en privat skuld. Om din man har hyrd av ett bolag som hyresvärd, då är det en konsumentskuld, med 3 års preskribering, men har han hyrd av en privatperson, då är det ingen konsumentskuld, och därmed är det 10 år preskribering på skulden.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Nyx
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 494


« Svara #5 skrivet: Augusti 25, 2018, 23:50:29 »

Att söka ett utslag via Kronofogden är definitivt att likställas med att väcka talan och räcker för att upprätthålla skulden. Frågan om preskription är lite mer spännande, jag känner inte till något fall där ett preskriptionsbrott uppstått under tiden det ligger för verkställighet, men såklart tänkbart om inte KFM har lyckats nå gäldenären och man kan visa på det.
Loggat

Kronoinspektör KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: