Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Min skuldsanering närmar sej sitt slut, men har 2 datum  (läst 4101 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fatttigmackan
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 5


« skrivet: Augusti 04, 2018, 12:13:57 »

... halloj på er alla riddare.

Jag har en liten fråga.. lämnade in alla papper på ansökan med hjälp av en ekonomisk rådgivare på konunkontoret i mitten på 2012, hörde inte ett ljud förrens augusti 2013 alltså över 1 år senare. Då kom ett beslut om inledande av skuldsanering. Efter det vart det några samtal med handläggare och inskickning av papper och intyg samma månad. Sen hörde jag inget mer förrens i feb 2014 då handläggaren ringer o talar om att saneringen var beviljad, wohoo.

Fick ingen betalplan pga ensamförsörjande av 5 personer inkl mej själv.

Det jag nu lurar på... är när slutar min skuldsanering? Läste någonstans här att den skulle upphöra och försvinna 5 år efter beslut om inledande fattades. Men läser jag idag så verkar det vara 5 år efter beslutet. Alltså 2019-02-11

Fick beslut om inledande 20 augusti 2013 och beslut om beviljad sanering 2014-02-11

Vilket av datumen är det som gäller för mej?

Med vänlig hälsning, en som snart är klar
Loggat

... kylskåpet är ett perfekt exempel på att det är insidan som räknas
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #1 skrivet: Augusti 04, 2018, 15:33:01 »

Du har skuldsanering enligt den gamla lagen, och därmed är det 5 år efter skuldsanering är beviljad. I den gamla lagen du tillhör började man inte betala för än skuldsaneringen var beviljad.

De som har skuldsanering enligt den nya lagen har 5 år från den dag då inledande beviljades, för de som får sanering nu börjar betala direkt när inledandebeslutet tas.

I ditt fall är det alltså 2019-02-11 som är dagen då din skuldsanering avslutas.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
marika71
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 203


« Svara #2 skrivet: Augusti 05, 2018, 14:37:49 »

Grattis och vilken härlig känsla Huh??
Loggat
Fatttigmackan
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 5


« Svara #3 skrivet: Augusti 06, 2018, 01:57:03 »

... okay... tack för svaren. Jag misstänkte det var nästa år som gällde, men en gnutta hopp om att det var om drygt 2 veckor fanns ju ändå där.

Ska bli så makalöst skönt!!
Loggat

... kylskåpet är ett perfekt exempel på att det är insidan som räknas
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: