Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Omprövning  (läst 677 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hoppsan
Sr. Member

Antal inlägg: 413

« skrivet: Juli 13, 2018, 07:37:01 »

Jag har sett flera som frågat här under årens lopp om fodringsägare har koll på en under saneringen så kan nu svara ja på den frågan. Min man fick brev från KF för några veckor sedan, sergel ville få stånd en omprövning av hans belopp att betala, då de ansåg hans lön ökat betydligt. Nu fick de avslag för att han själv begärt omprövning direkt när han bytte jobb och att saken redan var prövad tidigare av KF. Så glad att vi båda gjorde detta direkt när vi bytte jobb. Lite obehagligt dock att få det där brevet och att en utredning pågick utan att vi hade en susning om det.
Mindre än 2 1/2 år kvar nu att härda ut sen är allt det här över  Cheesy
Loggat

Äntligen skuldsanering efter mycket slit!!
KassaKon
Hero Member

Antal inlägg: 987

« Svara #1 skrivet: Juli 27, 2018, 13:07:52 »

Intressant!
Hur mycket hade hans lön ökat? Hade de tittat även på din lön och om kostnaderna hade ökat?

Jag bytte nyligen jobb och fick då en löneökning på 4000 kr brutto, men även ökade kostnader så det i princip tar ut varandra. Därför skickade jag inte in för omprövning. Men har ju fått ytterligare totalt 2000 till i löneökning sedan skuldsaneringen beviljades. Borde jag söka omprövning?

Har en fundering till. Kommer eventuellt byta jobb igen med en löneökning på ca 5099 kr brutto och minskade resekostnader. Då blir det absolut en ansökan om omprövning. Strax därefter kanske min man äntligen kan få en varaktig inkomst och då blir det ju en ny ansökan om omprövning. Skulle det nu bli så så är det ju en dubblering av min betalningsförmåga och teoretiskt kan hela skulden kanske bli betald om jag betalar i något år till. Kommer de då upphäva eller förlänga skuldsaneringen?
Loggat
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1322

« Svara #2 skrivet: Juli 27, 2018, 16:45:05 »

Ta mitt svar med en nypa salt, men vad jag har förstått, då kan en skuldsanering inte upphävas, eller förlängas om det är gäldenären som själv begär omprövning. Att de kommer att öka din betaling under återstående av skuldsaneringen är der säkert ingen tveksamhet över, men du skall inte kunna få förlängd sanering. Jag skule dock överväga att söka omprövning redan nu, för om en borgenär ser du har en ökad inkomst, och ansöker om omprövning, då kan din skuldsanering antingen komme att rivas upp, eller förlängas, upp till max 7 år.
Loggat

Numera med skuldsanering, efter ett noggrant arbete med ansökan.
KassaKon
Hero Member

« Svara #3 skrivet: Juli 28, 2018, 10:08:13 »

ivkej, varför tror du att de skulle upphäva eller förlänga min skuldsanering nu när min betalningsförmåga inte har ökat? Har bytt jobb och fått högre lön men även ökat utgifterna pga dubbel bosättning och veckopendling = det blir inget extra över till borgenärerna (snarare så att den tidigare nettoökningen på ca 1000 kr som jag fått sedan 2016 äts upp i resekostnader och jag ligger kvar på samma nettoutrymme som när skuldsaneringen beviljades). Då skulle ju min omprövningsansökan innehålla ett konstaterande att det inte finns något mer betalningsutrymme och att jag inte önskar någon ändring. Det kan ju inte vara förbjudet att byta jobb och ändra boende och resekostnader utan att utrymmet ändras? Men om jag får det andra jobbet kommer jag ju självklart söka omprövning. Samt om/när guben får ett jobb.
Loggat
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1322

« Svara #4 skrivet: Juli 28, 2018, 12:12:40 »

Om en borgenär idag tar en inkomst uppgift på dig, ser de att din inkomst har gått upp väsentligt, och då kan de begära omprövning på det. De ser ju inte dina ökade reskostnader exempelvis. Frågan om dubbelbosättning kan jag tänka de vill ifrågasätta, varför har du inte flyttat, du kan skriva dig på den nya arbetsort, och behöver inte vara kvar på den gamla, om inte jag minns fel är din mand arbetslös, så han är flyttbar i deras ögon.
Tror du har lättare att få godkänt dubbelbosättning och ökade kostnader om du kommer borgenärerna i framkant och själv begär omprövning redan nu.

Med tanke på om du byter jobb och söker omprövning kan frågan bli varför du inte begärda omprövning tidigare, och med krav på att din sanering skall förlängas med hela den tid du har haft högra lön, även om du haft högra kostnader.

Med tanke på du har Linforff kan jag endast råda dig till att ha båda hängslen och livrem, de är några fula jä...r dem.

Vet jag är lite djävulens advokat här men det kan ibland vara bra att se även med de glasögon.
Loggat

Numera med skuldsanering, efter ett noggrant arbete med ansökan.
Nyx
Sr. Member
Inloggad Inloggad

Antal inlägg: 313

« Svara #5 skrivet: Juli 28, 2018, 13:07:16 »

En kostnad för dubbel bosättning kan vara motiverad under löneutmätning, och således också under skuldsanering. Men det beror på omständigheterna då såklart.
Loggat

Handläggare, KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
Andersson2
Newbie
*

Antal inlägg: 43

« Svara #6 skrivet: Juli 29, 2018, 13:18:34 »

Jag sökte omprövning i juni på grund av skilsmässa. En omprövning tar ju ca 3 mån att handlägga. Nu i aug står jag med alla utgifter själv och kommer inte att betala hela saneringen med det belopp jag har idag. Hur gör man då? Någon som varit med om det?
Loggat
KassaKon
Hero Member

« Svara #7 skrivet: Augusti 07, 2018, 06:23:16 »

Om en borgenär idag tar en inkomst uppgift på dig, ser de att din inkomst har gått upp väsentligt, och då kan de begära omprövning på det. De ser ju inte dina ökade reskostnader exempelvis. Frågan om dubbelbosättning kan jag tänka de vill ifrågasätta, varför har du inte flyttat, du kan skriva dig på den nya arbetsort, och behöver inte vara kvar på den gamla, om inte jag minns fel är din mand arbetslös, så han är flyttbar i deras ögon.
Tror du har lättare att få godkänt dubbelbosättning och ökade kostnader om du kommer borgenärerna i framkant och själv begär omprövning redan nu.

Med tanke på om du byter jobb och söker omprövning kan frågan bli varför du inte begärda omprövning tidigare, och med krav på att din sanering skall förlängas med hela den tid du har haft högra lön, även om du haft högra kostnader.

Med tanke på du har Linforff kan jag endast råda dig till att ha båda hängslen och livrem, de är några fula jä...r dem.

Vet jag är lite djävulens advokat här men det kan ibland vara bra att se även med de glasögon.

Jag kan se varför en borgenär vill begära omprövning om de ser en löneökning. Men eftersom den i sig inte ger en tillräckligt hög löneökning för att motivera en omprövning kan jag inte se att. Kronofogden skulle besluta om upphävning. Möjligen en ökning av betalning, men inte ens det är troligt. Om de dessutom tittar på helheten så kan inte hela familjen flytta. Min man pluggar med stor chans till jobb när han är klar och så har vi ju ett barn i förskoleklass. Vi kan inte tvingas att avbryta studier, byta skola och tränga ihop oss i en liten lägenhet på annan ort under en pågående skuldsanering. Dubbel bosättning med avdrag är godkänt av Skatteverket och jag får tillbaka ca hälften av de extra kostnaderna. Om vi alla flyttade blir boendekostnad och resekostnader högre än idag så det skulle inte bli mycket mer över till borgenärerna. OM jag däremot får det andra jobbet med högre lön på gamla orten söker jag ju omprövning direkt.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: