Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Bestrida, men när? Vid "skuldspecifikation", påminnelse, krav..?  (läst 530 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hoffa
Newbie
*

Antal inlägg: 11

« skrivet: Maj 14, 2018, 15:12:57 »

Hej igen!
Jag har en fundering till - när ska man bestrida?
Har invandrat till SE igen efter ett antal år utomlands och det tog nog inte en vecka ens innan brev från några SVEA Inkasso, Lindorff och något PRA Group damp ned i lådan. Frågor om preskription och utläsa PuL-utdrag har jag redan frågat i en annan tråd. Smiley

Så, när ska man alltså bestrida, för att det ska bli rätt? När inkassoföretaget skickat ut en "skuldspecifikation", vid en påminnelse, eller kanske först vid ett kravbrev? Vad är egentligen ett rättmätigt krav från inkassobolagens sida? Jag spånar på om de är så förbaskade "fula" att de drar en rövare och skickar ut något gammalt de har i sitt arkiv, men som de redan vet är preskriberat i lagens mening, kallar det helt enkelt för "skuldspecifikation" och "ber dig att betala omgående" och hoppas på att mottagaren av brevet får kalla fötter och pröjsar. Eller ska man "för säkerhets skull" bestrida fordran direkt, oavsett vad den kallas? Jag läste nämligen någonstans för många år sedan att man måste bara bestrida när det står "krav" på brevet - påminnelser och annat kan man helt enkelt bortse ifrån - annars finns risk att man erkänner en skuld som egentligen inte borde behöva betalas. Det hela låter en aning underligt i mina öron och min magkänsla är att "sparka bakut" och bestrida en fordran så fort jag får den i näven!
Vet någon hur det egentligen ligger till. Jag har sökt på forumet men inte riktigt hittat denna frågeställning.
Jag har alltså fått "Skuldspecifikationer", inga regelrätta kravbrev (om nu inte skuldspec:ar och krav räknas som likvärdiga). Jag har begärt PuL-utdrag och så fort jag gjorde det trillade det in några "Bekräftelse, ärendet avslutat" från SVEA.  Shocked

Hälsningar,
Hoffa
Loggat
Hoffa
Newbie
*

« Svara #1 skrivet: Maj 15, 2018, 09:11:59 »

Är det någon som vet? Vore till stor hjälp! Vill ju gärna göra rätt och inte försätta mig i en ännu sämre situation.

/Hoffa
Loggat
Nyx
Sr. Member
Inloggad Inloggad

Antal inlägg: 313

« Svara #2 skrivet: Maj 15, 2018, 10:01:01 »

Hinner inte nu, men lovar att svara i tråden ikväll när jag kommer hem.
Loggat

Handläggare, KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
Hoffa
Newbie
*

« Svara #3 skrivet: Maj 15, 2018, 10:06:24 »

Åh, toppen! Tack på förhand!
Loggat
Nyx
Sr. Member
Inloggad Inloggad

Antal inlägg: 313

« Svara #4 skrivet: Maj 15, 2018, 21:41:45 »

Sent blev det, men ett litet svar kommer iaf. Ibland blir det sent.

- Du kan bestrida en skuld i alla skeden, oavsett vilken typ av brev som skickats.

Oavsett vilket brev det är, kan du bestrida skulden. Rent formellt ska då borgenären upphöra med sin inkassoverksamhet och gå till KFM/domstol för att fastslå skulden, eller ge upp (för stunden). Det gör de inte alltid tyvärr.

- Formkrav på preskriptionsavbrott

Ett sådant krav måste vara skriftligt, och ska vara en erinran att betala. Det ska framgå vad som skulden gäller. Huruvida en skuldspecification uppfyller ett sådant krav, måste utläsas av det enskilda brevet.

- Inkassobolag skickar helt klart krav på skulder som är preskriberade, huruvida det är rutin eller inte kan jag inte svara på, men det förekommer rätt ofta.

Det vet jag förekommer, och strider tekniskt sett mot god inkassosed. Tillsynen gällande detta är dock inte helt fantastisk.

- Risk för att "återuppväcka" skulder

Det många menar med att de inte vill ta en risk och kontakta/betala, är en (ibland befogad) rädsla för preskriptionsavbrott, alltså att erkänna vetskapen skulden innan preskriptionstiden löpt ut. Med den senaste praxis som finns vill jag nog påstå att inkassobolag får kämpa rejält för att misslyckas med att bryta preskription. På gamla skulder kan det dock vara möjligt, du kan hänvisa till vilket utgången presriptionsperiod som helst, även om det skett betalningar efteråt.

- Jag vill markera här två viktiga saker gällande preskription.

Man kan inte av misstag ta på sig en skuld av är preskiberad. För att ta på sig ansvaret för en sådan skuld måste det vara en uttryckt önskan från gäldenärens sida, att ta på sig betalningsansvaret trots att tiden löpt ut.

Bara för att en skuld är preskriberad, slutar den inte existera. Betalas det på en sådan skuld, har borgenären ingen skyldighet att återbetala. De kan dock inte kräva hjälp av staten med att driva in skulden.

Det blev ett kort och stressigt svar, känns inte som det är helt perfekt, men har du specifika frågor kan jag försöka svara på dem. Blev en stressig dag idag.
Loggat

Handläggare, KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
Hoffa
Newbie
*

« Svara #5 skrivet: Maj 16, 2018, 17:09:45 »

Nyx, tusen tack för ditt uttömmande svar! Är till stor hjälp, verkligen!

Skulle du ha tid att kanske titta på min andra frågeställning så vore jag dig ett oerhört stort tack skyldig!
https://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=9465.0

Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: