Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Byte av fodringsägare.  (läst 8323 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Cc
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 119


« skrivet: Maj 09, 2018, 21:12:55 »

Hej. Har skuldsanering sen 1.5 år tillbaka. Jag har bla skulder till både cashbuddy och cash2you.  Nu fick jag hem ett brev där det står att cashbuddy har tagit över min skuld jag har hos cash2you. Jag betalar ju in på kronofogdemyndighetens konto, som dom fördelar ut pengarna varje år. Behöver jag göra något? Meddela cashbuddy om att skulden ligger i skuldsanering.  Eller går det automatiskt ?
Loggat
alni65
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 38


« Svara #1 skrivet: Maj 10, 2018, 01:28:26 »

Ja jag undrar exakt samma sak...Fick oxå brev från cashbuddy idag om samma sak. Har skuldsanering sen snart 1 år tillbaka. Å lånet som dom tagit över ingår i saneringen fast i brevet nämner de inget om detta.
Loggat
Positiv
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 28


« Svara #2 skrivet: Maj 10, 2018, 09:48:36 »

Samma här, har ett lån hos Cash2you som ingår i min beslutade skuldsanering. Cashbuddy har jag inte haft något hos. Cashbuddy har ett annat bankgiro men det borde väl kronofogden ha koll på när dom ska redovisa?
Loggat
Nyx
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 494


« Svara #3 skrivet: Maj 13, 2018, 22:25:32 »

Cashbuddy har antagligen köpt en skuldstock från cash2you. Om de meddelat KFM är ju svårt att veta, de kanske inte ens är medvetna om att de ingår i en skuldsanering. Du har samma förpliktelser mot den nya borgenären som den gamla, vilket bland annat inkluderar att se till att de får betalt. Du har alltså inte möjlighet att betala med befriande verkan till den gamla borgenären.

Det kan mycket väl vara så att det inte skulle hända nått speciellt om du inte gjorde nått. Men du har inget att förlora på att meddela KFM, så jag tycker helt klart det är rätt beslut att kontakta KFM och se till att de betalar till rätt mottagare.
Loggat

Kronoinspektör KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
KassaKon
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1128


« Svara #4 skrivet: Maj 14, 2018, 11:21:43 »

Det här är en intressant fråga! Så om jag har skuldsanering med en fastställd betalplan (jag har enligt gamla lagen och betalar själv) kan de sälja och köpa mina skulder hej vilt och det är alltså jag som ska hålla koll på vilka skulder som ägs av vem och jag kan alltså sitta och följa en betalplan som inte stämmer överhuvudtaget? Och när skuldsaneringen är slut upptäcka att jag inte alls är fri från dessa skulder för att jag har betalt till de fodringsägare som står i min plan?
Loggat
Nyx
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 494


« Svara #5 skrivet: Maj 14, 2018, 17:41:38 »

Det här är en intressant fråga! Så om jag har skuldsanering med en fastställd betalplan (jag har enligt gamla lagen och betalar själv) kan de sälja och köpa mina skulder hej vilt och det är alltså jag som ska hålla koll på vilka skulder som ägs av vem och jag kan alltså sitta och följa en betalplan som inte stämmer överhuvudtaget? Och när skuldsaneringen är slut upptäcka att jag inte alls är fri från dessa skulder för att jag har betalt till de fodringsägare som står i min plan?

Nej. Fram tills dess att du blivit meddelad om överlåtelsen (denunciation i skuldebrevslagen) kan du betala med befriande verkan till överlåtaren. I orginalfrågan så har gäldenären blivit meddelad.
Loggat

Kronoinspektör KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
Positiv
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 28


« Svara #6 skrivet: Maj 14, 2018, 19:45:57 »

Är det inte så att långivaren/borgenären ska anmäla nytt konto/bankgiro/plusgiro på blanketten 9139?
Länken dit är: https://www.kronofogden.se/57948.html
Loggat
Nyx
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 494


« Svara #7 skrivet: Maj 14, 2018, 20:54:14 »

9139 har ingen plats för att byta fordringsägare, bara information för en gällande fordringsägare.

Det är ju helt klart i borgenärens intresse att tala om för KFM att de äger skulden, men det är också i gäldenärens intresse att göra det. Att ta ett samtal eller skicka ett mail till KFM är nog värt besväret, det finns inget att förlora, och kanske nått att förlora.
Loggat

Kronoinspektör KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
KassaKon
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1128


« Svara #8 skrivet: Maj 15, 2018, 16:40:59 »

Det här är en intressant fråga! Så om jag har skuldsanering med en fastställd betalplan (jag har enligt gamla lagen och betalar själv) kan de sälja och köpa mina skulder hej vilt och det är alltså jag som ska hålla koll på vilka skulder som ägs av vem och jag kan alltså sitta och följa en betalplan som inte stämmer överhuvudtaget? Och när skuldsaneringen är slut upptäcka att jag inte alls är fri från dessa skulder för att jag har betalt till de fodringsägare som står i min plan?

Nej. Fram tills dess att du blivit meddelad om överlåtelsen (denunciation i skuldebrevslagen) kan du betala med befriande verkan till överlåtaren. I orginalfrågan så har gäldenären blivit meddelad.

Så om de skickar ut denunciationsbrev är det meningen att jag ska hålla koll på dessa (kan ju bli ganska många under en 5-årsperiod med hundratals borgenärer i betalplanen). Det är ju redan ganska komplicerat att jaga borgenärerna som står i betalplanen och få alla uppgifter om hur jag kan betala. Så i teorin kan det som står i mitt beslut och min betalplan vara något helt annat efter ett antal år och ett antal denunicationer?
Loggat
Positiv
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 28


« Svara #9 skrivet: Maj 16, 2018, 21:07:14 »

Kan blanketten 9138 vara något?
Länk: https://www.kronofogden.se/57947.html
Loggat
Cc
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 119


« Svara #10 skrivet: Maj 25, 2018, 12:38:26 »

Hej allihopa som undrar över detta. Gjorde som ni sa och skickade ett mail till kronofogden och fråga hur man ska göra när man får brev om att skulden bytt ägare under saneringen. Detta svar fick jag.

Tack för ditt mail.

Jag har skickat vidare informationen till vårt team som hanterar ombuden i skuldsaneringsärenden.

Det är upp tillborgenärerna själva att meddela oss om ombudsbyten sker i ärenden som omfattas av en skuldsanering.
Du har inget ansvar att meddela oss om detta.

Men jag tackar för informationen och önskar dig en trevlig helg!


Med vänlig hälsning
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: