Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: glömma deklarera talar emot en skuldsanering?  (läst 10342 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
typ evighetsgäldenär
Jr. Member
**
Offline Offline

Antal inlägg: 96


« skrivet: April 24, 2018, 11:26:21 »

Fick ett roligt brev från Skatteverket. Jag har tydligen glömt att deklarera x antal år sen (var väl i en svacka och orkade inte bry mig) och de anser att det talar emot en skuldsanering (har inledande). De kommer påtala detta för KFM om jag inte deklarerar NU.  Huh?

Okej så jag bara undrar. Är det verkligen sant att det skulle tala emot en skuldsanering? Varför då isf? Låter orimligt, jag har inte skatteskulder eller liknande och har aldrig fifflat med inkomster osv. Alla mina inkomster är hederliga och allt är reggat.

Men om jag nu skulle ta och deklarera för 2012 eller när fasen det var, så fattar jag inte hur. Nån som vet? Jag har loggat in på mina sidor och hittar INGENSTANS där jag kan ändra eller deklarera i efterhand. Orkar ej sitta i telefonkö med 79 före mig i kö.

Tack tack. :-)
Loggat
KassaKon
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1128


« Svara #1 skrivet: April 24, 2018, 12:50:55 »

Är det för intjänandeåret 2012 (som skulle deklarerats 2013) eller är det deklarationen som skulle lämnats in 2012 de pratar om? För den som skulle lämnats in 2012 borde väl vara preskriberad nu? De måste väl ge dig en blankett för rätt år så att du kan deklarera ka man ju tycka.

Har du betalat skatten korrekt för det år det gäller eller kommer det bli skatteskulder av detta (inkl ränta)?
Loggat
typ evighetsgäldenär
Jr. Member
**
Offline Offline

Antal inlägg: 96


« Svara #2 skrivet: April 24, 2018, 19:38:33 »

Det var intjänadeåret 2012 dvs man skulle deklarera 2013.
Jag har inga skatteskulder, vid denna deklaration skulle jag få tillbaka pengar och det fick jag iom skönstaxeringen men de pengarna gick ju såklart till KFM.
Så jag fattar faktiskt inte vad de gnäller om då deklaratiionsskippandet inte ens generade i en skuld?
Loggat
miffo
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 14


« Svara #3 skrivet: April 25, 2018, 07:00:34 »

Är väl så enkelt att dom kanske anser att du döljer nått för det året då du inte har deklarerat, och därför kan anse att det kan vara ett hinder?

Sen så kan man ju tycka att sitta i telekö en stund kan det kanske vara värt för att bli fri om 5år.

Loggat
typ evighetsgäldenär
Jr. Member
**
Offline Offline

Antal inlägg: 96


« Svara #4 skrivet: April 25, 2018, 07:38:13 »

Just det, man ska ju va rak och ärlig i precis allt... ja men ja, det fattar jag. Fanna ju faktiskt en mailadress på brevet så det är ju bara att maila och fråga handläggaren. Och så kan jag förklara mig att det ”bara” handlade om depression och jag gärna kan deklarera nu om de skickar papper.
Ingen skada skedd då förhoppningsvis.  Undecided
Loggat
annjo
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 1


« Svara #5 skrivet: April 25, 2018, 20:32:59 »

Om du inte orkar att vänta i en telefonkö hur orkar du vänta då på en ev skuldsanering Undecided
Loggat
typ evighetsgäldenär
Jr. Member
**
Offline Offline

Antal inlägg: 96


« Svara #6 skrivet: April 26, 2018, 11:31:44 »

Haha, det är ju en heeeeeelt annan sak Huh?Huh???
Loggat
Hoppsan
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 434


« Svara #7 skrivet: Maj 02, 2018, 18:56:19 »

Lyft du luren och ring så kan du ställa alla frågor du har. Har du kommit så långt att detta är ett hinder förstår jag inte problemet. Enligt lag ska alla med inkomst deklarera, så jag förstår om du får avslag pga det faktiskt.
Loggat

Äntligen skuldsanering efter mycket slit!!
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: