Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Äntligen börjar skuldbördan lätta!  (läst 11005 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
progress
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 11


« skrivet: April 16, 2018, 10:04:36 »

För 1,5 år sen tog jag tag i första lilla kanten på mitt stora skuldberg och upprättade en betalningsplan för 2 av mina 6 skulder (alltså 6 olika inkassobolag, men massa separata småskulder). Då min inkomst låg på ca 5500 kr /mån kunde jag inte mäkta med mer, men jag hade iallafall börjat bygga med småsten för att så småningom få upp en grund. Mina skulder låg då totalt på 234 000 kr hos inkasso + 360 000 kr i CSN-skulder.

Under tiden som gått sen dess har jag skaffat ett heltidsjobb (dåligt betalt men iaf en stabil inkomst) och fått tag i ett billigt boende i andrahand på tillsvidare, så har kunnat göra betalningsplaner med alla inkassobolag, och dessutom kommit i fas med CSN-betalningarna. I flera månader har jag betalat över 6000 i månaden på skulderna (ca hälften av min inkomst), och förra månaden betalade jag av första 700-lappen på 6e inkassoskulden samtidigt som CSN är ikapp och månadsbetalningen går ner från 3000 kr till 1300 kr.

Idag ringde jag för att omförhandla en av betalningsplanerna och passade samtidigt på att kolla upp samtliga skulder. CSN är nu nere på 345 000 och inkassoskulderna är ÄNTLIGEN under 200 000 kr! (199 410 kr närmare bestämt) och jag känner mig trygg i min betalningsförmåga. Om ett år kan jag börja söka hyresrätt hos allmännyttan och om 1,5 år är jag betalningsanmärkningsfri. Om ca 3 - 4 år är jag helt skuldfri förutom CSN och kan börja spara till drömhuset. Det känns som om skuldberget äntligen börjar ge vika för mina fåfänga försök att göra rätt för mig. Jag har hopp!
Loggat
Nyx
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 494


« Svara #1 skrivet: April 16, 2018, 11:30:26 »

Bra jobbat! Det är inte lätt att ta tag i, väl kämpat.
Loggat

Kronoinspektör KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
progress
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 11


« Svara #2 skrivet: April 21, 2019, 12:56:47 »

Jag känner mig så otroligt lyckligt lottad, och stolt. Väldigt stolt. Hösten 2013 var den värsta tiden i mitt liv. Jag hade ingen inkomst, förutom 2000 kr i månaden från min inneboende. Av dessa gick 1000 kr till busskort och mobilräkning, och 1000 kr på mat. Jag spenderade helgerna på fester och sov hos killar för att slippa gå hem. Hemma stängdes först internet av, sedan elen. Golvet var täckt av brev från inkasso och kronofogden när jag till sist vågade mig hem, spenderade en natt i mörkret, gråtandes, innan jag packade väskan med tandborste och mobilladdare och stack iväg igen. Tills sist var vräkningen ett faktum och paniken total.

Sedan dess har det vart en guppig väg tillbaka. Men nu, drygt 5 år senare, så sitter jag här. Mina inkassoskulder är nu nere på 170 000 och jag har räntefria avbetalningsplaner med samtliga. Jag har ett förstahandskontrakt hos ett kommunalt bolag på en tre rok med en hyra jag mäktar med, och har precis köpt en ny säng. Min sista betalningsanmärkning försvinner om ett halvår, och jag har, trots att jag sabbade bort allt mitt CSN på festande, lyckats pussla ihop en examen och har numera ett välbetalt jobb där jag trivs jättebra.

Jag är fullkomligt overkligt att tänka på den tillvaro jag levde i för 5 år sen. Den totala nakna skräcken och skammen. Avsaknaden av framtidshopp, och självdestruktiviteten. Att leva minut för minut, ur hand i mun, och varken ha råd med bra mat, att köpa presenter till sina vänner när dom fyller år, eller råd med tågbiljetter för att hälsa på sin familj. Jag är så jävla, jävla glad att min liv är annorlunda nu, trots att jag då aldrig trodde att det kunde blir bättre. Skulderna är fortfarande kvar, men de blir sakta mindre, och viktigast av allt är att jag nu har kontroll igen. Jag har ordning på tillvaron, och ett lugn i själen.

Ingen i min omgivning känner till hela min ekonomiska situation, även om min närmaste familj vet att jag haft problem. Min kille vet inget. Mina vänner vet inget. Så det finns ingen att dela min glädje med förutom er på forumet, men jag tänker att det kanske är den mest passande platsen ändå...?

Ha hopp.
Loggat
Nyx
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 494


« Svara #3 skrivet: April 21, 2019, 14:08:18 »

Väldigt inspirerande, tror inte jag hade orkat vända det. "Väl kämpat" känns torftigt, men väl kämpat!
Loggat

Kronoinspektör KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
Pluribus
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 118


Hemsida
« Svara #4 skrivet: April 22, 2019, 11:09:03 »

@svar Progress
Som balans till din solskenshistoria hur du kämpat med skulder och lyckats förhandla
fram räntefria avbetalningsplaner och vänt din levnadssituation till normalläge
vill jag här berätta en annan historia direkt från verkligheten.

Under början av 90-talet blev en person oenig med sin bank på orten,
fick genast följder för personen med familj eftersom banken sade upp
kreditgivningen.
Mannen i familjen gjorde allt för att förmå banken till en uppgörelse men
bankkrisen hade slagit till och bankens huvudkontor passade på att rensa
bort allt som inte var tillräckligt lönsamt och nekade därför en uppgörelse.
Byta bank i den situationen för familjen var trots försök inte genomförbart.
Kronofogden kopplades in och sålde familjens fastighet för halva marknadsvärdet
på exekutiv auktion och efter avräkning till banken återstod resterande som
familjens skuld med borgensförbindelser påskrivna till banken.
Inkassokrav på restbeloppen från banken kom som ett brev på posten
och snart stod det klart att skulderna sålts vidare av banken till
en av de stora privata aktörernas inkassobolag.
Uppgörelse och avbetalningsplaner begärdes på restskulderna men
inget gehör eller intresse fanns då inkassobolaget förstått att det
var mer lönsamt att kapitalisera skulderna hos kronofogden med
löneutmätning som följd eftersom mannen hade en hyfsad inkomst.
Under de påföljande tjugo åren betalades ansenliga belopp till
kronofogden från mannens lön utan egentligen sänka skulderna
med en enda krona, således en lönsam affär för inkassobolaget.
Kronofogden svär sig fria förstås och beviljade inte skuldsanering.
Återstår en överklagan och en stämningsansökan om skadestånd.
Svenska statens skuldindrivning mot vissa individer har stor likhet
med konfiskerings modellen av tillgångar under krigsåren.
Där förbud och beslagtagen egendom skickade en hel folkgrupp
i djup fattigdom och död för att berika dåtidens tyska stat.
Att ha hopp efter tjugo års förföljelse är svårt även för den
mest hoppfulle och svenska statens skuldindrivning ter
sig inte bättre än de banker och finansinstitut som
tvättar pengar och egendom till kriminella verksamheter.

@pluribus
Loggat

Statens skuldindrivning med myndigheten kronofogden måste reformeras med moderna lagar och föreskrifter. Bedrägliga kapitaliserings skuldfällor från finansiella institut, inkassobolag och andra aktörer som kronofogden finansierar måste bort.
progress
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 11


« Svara #5 skrivet: April 23, 2019, 21:00:34 »

@Pluribus

Ja det ska nog till att man har en jäkla tur också Sad Inkassobolaget såg att mina inkomster var i princip noll då och gick med på ganska schysta planer.
Loggat
progress
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 11


« Svara #6 skrivet: Mars 19, 2020, 09:18:06 »

Vill gärna skicka en uppdatering. I december försvann min sista betalningsanmärkning och jag är numera en dela av samhället igen. Inkassoskulderna är nere på 136 000 kr och nu med ett år av en rejäl taxerad inkomst så har bolagen börjat sätta press på mig och höjt upp beloppen. Jag betalar idag sammanlagt ca 7500 kr/mån på mina skulder, vilket är en kännbar del av min disponibla inkomst. Jag har dock inga problem med att klara mig och trivs bara mer och mer i min lägenhet för varje dag.

Utåt sett håller jag fasaden, även om jag ibland får tacka nej till saker för att jag inte har pengar. En av mina 6 inkassoskulder är borta sedan förra året, och tre till kommer vara betalda innan detta året är slut. Sedan är det bara två stora skulder kvar, samt CSN och privata skulden till min mor, som jag äntligen börjat betala av. Jag följer allt i ett excel-blad där jag månad för månad fyller i mina skuldsaldon och ser hur de sjunker. Jag trodde aldrig på riktigt att jag faktiskt skulle klara det här.

Mitt liv är på många sätt ganska mediokert. Jag jobbar 8- 17 på kontor, bor i hyresrätt, har inga besparingar och gör inga extravaganta resor. Men det går fan inte en dag utan att jag tänker på den där unga tjejen som satt ihopkrupen i fosterställning i sin obäddade säng, utan el och med minus på kontot, och grät otröstligt för att vräkningsdatum var satt. Och så jämför jag med dagens tillvaro, där det visserligen är en bit kvar att jobba med, men där jag har kontroll över livet, och framtidstro igen. Jag tänker på alla sjabbiga rum jag bott i, med delad dusch i källaren med tre gästarbetargubbar, sovit i någon annans säng, diskat med sunkig borste i korridorskök som jag bott i över sommaren, och så jämför jag med nu då jag har en egen säng, en diskmaskin och en egen dusch. Tacksamheten bara flödar så att jag rör mig själv till tårar.

Nästa månad kommer bli tuff då jag har två karensdagar och 2 veckors sjukskrivning som gör att marginalerna ätits upp. Men det är snarare en obekvämlighet än en katastrof. Och att jag nu behöver dra ner på dekorationen till min födelsedagsfest istället för att välja mellan elräkningen och mobilräkningen, den känslan är fan guld.
Loggat
bellabus
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 274


« Svara #7 skrivet: Mars 19, 2020, 09:41:49 »

Heja dig!
Sååå starkt jobbat. Har hängt på forumet i många år, skuldsatt efter separation, nu skuldsanering med ett år kvar på betalplanen (efter många olika försök att på egen hand reda ut det och med STOR utmätning under åtta år). Har aldrig varit riktigt lika långt nere som du, eftersom jag hela tiden haft ett hyfsat bra jobb, men vill inte ens tänka på hur många gånger om jag EGENTLIGEN betalt ursprungsskulden. Vågar äntligen börja drömma igen, kan nästan ta på målsnöret och kommer, liksom du, att bara ha CSN skulder kvar, den där dagen, om ett år!

Loggat
KassaKon
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1128


« Svara #8 skrivet: Mars 24, 2020, 14:57:10 »

Heja dig!
Sååå starkt jobbat. Har hängt på forumet i många år, skuldsatt efter separation, nu skuldsanering med ett år kvar på betalplanen (efter många olika försök att på egen hand reda ut det och med STOR utmätning under åtta år). Har aldrig varit riktigt lika långt nere som du, eftersom jag hela tiden haft ett hyfsat bra jobb, men vill inte ens tänka på hur många gånger om jag EGENTLIGEN betalt ursprungsskulden. Vågar äntligen börja drömma igen, kan nästan ta på målsnöret och kommer, liksom du, att bara ha CSN skulder kvar, den där dagen, om ett år!


Då ligger vi hyfsat lika till i tid. Har också ett år kvar! Sedan finns det bara en mindre CSN-skuld kvar och den kommer jag att kunna betala av snabbt om jag vill. Har en riktigt bra lön och fick en stor löneökning i år (och visserligen ligger en ansökan om omprövning också inne).
Loggat
gren
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 15


« Svara #9 skrivet: Mars 27, 2020, 22:40:01 »

Såg mitt namn i dag på post och inrikes tidning. Jag har fått inledande skuldsanering. Sökte för några år sedan men den blev avslag på den pga fastighet. Nu har jag ingen fastighet och skulderna är närmare 10 år gamla. Inga nya skulder efter 2014. Tror ni den går igenom nu? Nu har jag pension och behöver inte tänka på vad jag får för lön den är den samma. Lite skillnad mot att jobba på timlön. Hur trors prognosen vara med detta eftersom skatte skuld är betald samt fastigheten borta och lite andra skulder.
Loggat
Silvervind
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 3


« Svara #10 skrivet: April 03, 2020, 22:40:23 »

Grattis! Bra jobbat
Loggat

Klar med skulder. Betalade 250k på 20 månader med hårt arbete och räknade varenda krona.
progress
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 11


« Svara #11 skrivet: Februari 06, 2021, 10:57:21 »

Dags för en uppdatering igen kanske?

Nu är 4 av mina 6 inkassoskulder helt och håller betalda. Jag hoppas att jag aldrig behöver se brev från Visma, Lowell, Sergel eller Alektum igen!! Nu har jag en skuld på 16 548 kronor hos Gothia samt min stora hyresskuld på 88 914. Till Gothia betalar jag drygt 1000 kr i månader och ska försöka betala av hela den under 2021. När det gäller hyresskulden så har jag en betalningsplan utan avslutsdatum på 500 kr i månaden, med fryst ränta. Denna har jag hela tiden legat och betalat på i bakgrunden under alla år sedan 2016, så den har sjunkit med ca 25 000. Den ska jag försöka betala av i sin helhet under 2022.

Därefter har jag CSN-skulden kvar, samt en privat skuld till min mamma som jag även betalar på varje månad. Dock så har jag sedan förra julen köpt några saker på avbetalning, vilket kanske inte var så smart, men med räntefria alternativ så kändes det ändå rimligt. Jag har inte köpt något dyrt (dvs som kostar mer än 1000 kr) sedan 2012, så vissa saker låg jag verkligen efter med. En grej jag köpt är glasögon, för att kunna få börja ta körkort. En annan är en ny dator, då min gamla som jag haft i 10 år plötsligt en dag bröt ihop och dog. Har även köpt allergimediciner på delbetalning, som jag dock redan betalat av. Det är några småsaker som egentligen inte är särskilt dyra om man jämför med de skulder jag haft innan, men då jag inte haft någon buffert så har det blivit akut och då har avbetalning varit enda lösningen.

Nu har jag lovat mig själv att aldrig låna pengar igen, om det inte handlar om ett hus. Därför har jag nu bestämt mig för att börja spara, både till buffert, hus och pension. Det är något som jag försökt med länge, men aldrig lyckats med, då skuldbetalningarna gjort att jag trots en bra lön fått leva som en student. Men nu när småskulderna är betalda och månadsbeloppen frigörs så finns det faktiskt utrymme till ett sparande, och i måndags gjorde jag något som är en stor milstolpe för mig: Jag satte in 500 kr på ett ISK och köpte mina första fonder! Har även 1000 kr på ett buffertkonto, och planerar att försöka spara ca 25% av min inkomst varje månad så fort skulderna är betalda.

Nu har jag slutat att oroa mig för hur jag ska betala mina skulder, det är bara att hålla ut några år till (eller kortare om jag anstränger mig) så kommer dom betala sig själva. Mitt fokus i år har varit att hålla mig frisk, komma ikapp med saker jag skjutit upp pga dålig ekonomi (ex det här med glasögon och körkort) och bara landa i nuet. Nu känner jag att jag istället börjar blicka framåt, och har istället för att drömma runt på Hemnet faktiskt börjar räkna på hur jag ska göra för att lyckas spara ihop till ett hus. Det kommer bli ett fortsatt hårt arbete, men just nu känner jag mig närmare ett eget hus än vräkningen från lägenheten 2013, vilket nog måste vara den absolut värsta dagen i mitt liv.

Nu är det bara att fortsätta kämpa. Jag längtar till lönen då jag ska köpa mer fonder, betala av så mina inkassoskulder hamnar under 100 000 kr och skriva in mig på körskolan. Snart är jag där. 
Loggat
Nyx
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 494


« Svara #12 skrivet: Februari 06, 2021, 17:47:32 »

Fantastiskt kämpat, tufft att ta sig ur på egen hand.

Vet en podd som letade efter personer som haft en situation som din som fanns en artikel om på jobbet. Om du är intresserad kan du väl skicka mig ett meddelande ska jag försöka hjälpa dig få kontakt.
Loggat

Kronoinspektör KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: