Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Inledande  (läst 909 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Gumza84
Newbie
*

Antal inlägg: 3

« skrivet: April 15, 2018, 18:47:56 »

Hej!
Har skulder om 450 000 med räntor runt 30% . Dumt av mig och det beror på en rad saker.
Vi är en stor familj där jag och min sambo lever med 4 barn.
Det är endast mina skulder och sökte skuldsanering.
I veckan ringde de och sa att de påbörjades en inledning. Men att det var gränsfall. En snabb räkning gjorde att jag skulle betala runt 4000 kr i månaden.
Men att det var gränsfall gör mig så nervös.
Finns det någon som varit med om samma sak och kan chansen finnas att de beviljar ändå?
Känns otroligt osäkert efter det svaret men jag var och är medveten om att det lika gärna kan bli avslag. Tacksam för alla goda råd och erfarenheter. Har läst en massa inför ansökan härinne och är verkligen tacksam för alla som delar med sig.  Tack!
Loggat
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1343

« Svara #1 skrivet: April 16, 2018, 10:07:30 »

Om du kan betala 4000 kr i månaden, har du alltså en års betalningsförmåga på 48 000 kr.Detta betyder att du på 10 år kan betala 480 000 kr, vilket inkasso vill påpeka att du då kan betala inom rimlig tid (10 år).
Din räntekostnad första året vill med 30% ränta vara 135 000 kr, så med din betalningsförmåga på 48 000 kr vill det betyda att din skuld kommer att öka med 87 000 kr pr år. Med den beräkning vill din skuld allså vara 1 320 000 kr om 10 år, vilket taler till din fördel.
Frågan är om du har nya skulder, eller om dina skulder beror på kriminalitet, skadestånd eller spelmissbruk, och det är det som handläggaren mener kan vara ett gränsfall. Ett annat kan vara att man anser du kan få ett bättre betalt jobb, och på det vis kan förbättre din betalningsförmåga.

Loggat

Numera med skuldsanering, efter ett noggrant arbete med ansökan.
Gumza84
Newbie
*

« Svara #2 skrivet: April 16, 2018, 11:25:55 »

Skulderna är sedan 4-5 år tillbaka som till slut blev större samlingslån för något år sedan. Vilket står med i ansökan .  Det är ej några brotts skulder ej heller hyror osv. Det är överkonsumtion och små sms lån som blev en ohållbar situation.  Går och pratat med en skuld och budget rådgivare för att få en bättre syn på pengars värde och en hållbar ekonomi. Samt hos en terapeut för att arbeta på mitt personliga plan pga psykisk ohälsa pga situation och barndom mm. Men allt det står i ansökan och det sa jag till handläggaren med. Och att det känns som att jag gör framsteg hela tiden. Samtidigt som det var i samband med ansökan som jag släppte allt så att säga eller ja 2 månader innan. Fortsätt gärna dela med er eller skriv en rad. Smiley återkommer när svar kommer. Hur lång tid är det mellan inledande och beslut? Någon som nyligen fått beslut?
Loggat
Nyx
Sr. Member
Inloggad Inloggad

Antal inlägg: 328

« Svara #3 skrivet: April 16, 2018, 12:11:20 »

Hur mycket av de 450 000 är kapital. Den påverkar ju hur mycket ökningen är. Eller är det 450 000 SEK kapital?
Loggat

Handläggare, KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
Gumza84
Newbie
*

« Svara #4 skrivet: April 16, 2018, 13:05:05 »

Det är runt 400 000 som är kapital Huh?Huh???
Loggat
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1343

« Svara #5 skrivet: April 16, 2018, 16:45:35 »

Då blev min uträckning lite fel, så istället för en ökning med 87 000 pr år, blir det endast 72 000 kr pr år, men fortfarande får du mera ränteutgift än vad du kan betala.
Loggat

Numera med skuldsanering, efter ett noggrant arbete med ansökan.
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: