Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: bestridan  (läst 4658 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
timpra
Jr. Member
**

Antal inlägg: 86

« skrivet: Mars 26, 2018, 21:34:50 »

Fick en via KFM som jag bestred, fick tillbaka att de ej godkände bestridan utan att den gällde. De hänviade till någon dom som skulle ha utfalltit för 15 år sedan (utslag KFM)
Beslut: Invändningen avslås. Verkställighet ska fortsätta.

Ska man ej kunna bestrida denna?

Om de har skickat till KFM och fått i genom det varför skicka dit igen?
Loggat
Nyx
Sr. Member

Antal inlägg: 366

« Svara #1 skrivet: Mars 26, 2018, 22:54:29 »

Det är svårt att veta vad du menar med "fick en via KFM" osv. Vad är det som har hänt, mer exakt?

Om en invändning är "uppenbart ogrundad" kan KFM avvisa en del saker på egen hand.
Loggat

Handläggare, KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
timpra
Jr. Member
**

« Svara #2 skrivet: Mars 27, 2018, 17:59:43 »

Jag menar en räkning.
Loggat
klosterlikor
Sr. Member

Antal inlägg: 340

« Svara #3 skrivet: Mars 27, 2018, 18:26:27 »

gå in med överklagan igen hänvisa till följande;
Undertecknad bestrider/invändning yrkandet i sin helhet, och anser att yrkandet är preskriberat enligt Preskriptionslag (1981:130)  Undertecknad erinrar om att ansökan om betalningsföreläggande inte ska begäras då fordran är tvistelig 4-12 §§ Inkassolagen (1974:182) istället till tingsrätten
-----------------
Hinder mot verkställighet:En invändning om hinder mot verkställighet prövas i reglerna 3 kap.21§ utsökningsbalken.Verkställighet får enligt paragrafens andra stycke inte ske om svarande gör gällande något förhållande som rör parternas mellanhavande och invändning inte kan lämnas utan avseende.Preskription är ett exempel på ett sådant förhållande som kan hindra verkställighet(kronofogde)

Fler kommer hur kfm bedömer kommer snart
Loggat
klosterlikor
Sr. Member

« Svara #4 skrivet: Mars 27, 2018, 18:28:45 »

I preskriptionslagen 1981:130 är lagens föreskrifter bindande vilket gör att det inte är möjligt för avtalspartner att avtala bort lagens bestämmelser för att söka förkorta eller förlänga preskriptionstiden enligt kronofogde Kristian Klasson även bolagsjurist

tillägg
Loggat
klosterlikor
Sr. Member

« Svara #5 skrivet: Mars 27, 2018, 18:34:01 »

Vidare krävs att gäldenären gör en invändning om preskription för att KFM skall avstå från verkställighet på grund av preskription. Om gäldenären gör en invändning om preskription skall vidare borgenären ges tillfälle att visa att preskriptionsavbrott har skett, innan KFM tar ställning till frågan.

tillägg

har mera hur kfm bedömer inkommer inom några dagar
Loggat
timpra
Jr. Member
**

« Svara #6 skrivet: April 15, 2018, 10:29:51 »

Har du lyckats få fram något svar?

För min del är det en gammal skuld som är ett utslag för ca 15 år sedan.
Kronofogden skriver att de ej har någon laglig möjlighet att ompröva betalningsskyldighet genom utslaget.

Har fått men ej hittar det ej nu ett papper som där det står att skulden är "borta" Kan ej exakt formulering men kontentan är att skulden är borta.

Konstiga är att de är 2 skulder på samma papper men de drev bara en av dessa, den med minst summa. Någon som kan tänkas veta hur de tänker/tänkte?
Loggat
klosterlikor
Sr. Member

« Svara #7 skrivet: April 15, 2018, 18:09:44 »

Jag tycker du skall överklaga kfm s beslut och begär förhandling i TR.

Inkassohandboken:_Inkassobolag  får inte några omständigheter    överlämna ett ärende till kfm om du har bestridit/gjort invändning i ärendet…HÄPNADSVÄCKANDE att det tas upp av kfm  det skulle ha vidaresänts till tingsrätten.

Överklagan
Härmed överklagar jag beslut om att svarandens invändning mot sökt verställighet lämnas utan avseende i ärende xxxxx den xx/xx 2011 med anledning av att skulden är preskriberad enligt Preskriptionslag (1981:130).

Återvinning
Härmed begär jag återvinning för här överklagat beslut

Inhibition
Härmed begär jag Inhibition för här överklagat beslut

Loggat
timpra
Jr. Member
**

« Svara #8 skrivet: April 16, 2018, 12:34:55 »

Tyvärr är det redan utslag via KFM för ca 15 år sedan, har fått de sed vanliga med hot om att gå till KFM men ej bestridit dessa dumt nog.
Har skickat in och skrev det du skrev förra gången men kan väl skicka det sista också för säkerhets skull?

Den andra skulden på pappret har de ej skickat in men väl bara en tidsfråga så får väl leta upp det pappret och bestrida innan det får annat för sig :/
Loggat
klosterlikor
Sr. Member

« Svara #9 skrivet: April 16, 2018, 20:00:16 »

hej timpra

Än är det inte förlorat bara för att det hände för 15 år sedan. Överklaga o begär inhibition o återvinning.

Kan väl inte tänka mig att kfm har olika bedömningar i olika län stad.

Har idag fått besked/beslut om Sergel inkasso där jag bestred gjorde invändning om ett ärende sedan 91 att kfm går på min linje att ärendet är preskriberat.
för egentligen ville jag få dit Sergel inkasso om skadestånd o brott mot god inkassoed.Det är det fjärde målet jag vinner mot inkassobolag.
Loggat
klosterlikor
Sr. Member

« Svara #10 skrivet: April 16, 2018, 20:13:10 »

till timpra
skriv detta till kfm vänta inte
Hinder mot verkställighet:En invändning om hinder mot verkställighet prövas i reglerna 3 kap.21§ utsökningsbalken.Verkställighet får enligt paragrafens andra stycke inte ske om svarande gör gällande något förhållande som rör parternas mellanhavande och invändning inte kan lämnas utan avseende.Preskription är ett exempel på ett sådant förhållande som kan hindra verkställighet(kronofogde)
KRONOFOGDEN BEGICK FEL – DÖMS TILL SKADESTÅND
Publicerad 19 mars, 2015
•   . Har du bestridit kan inte skulden hamna hos Kronofogden - utan det blir i så fall en tvist som får lösas i tingsrätt.
Loggat
klosterlikor
Sr. Member

« Svara #11 skrivet: April 16, 2018, 20:16:03 »

Timpra

skicka ditt överklagande till kfm/tingsrätten vänta inte
Loggat
klosterlikor
Sr. Member

« Svara #12 skrivet: April 16, 2018, 20:18:00 »

JK anmäl annars kfm.själv fick jag ett skadestånd av JK mot kfm 2017 på 5000 kr
Loggat
timpra
Jr. Member
**

« Svara #13 skrivet: April 16, 2018, 22:16:10 »

Stort tack för alla svar, jag skickar texterna i morgon. Räcker det med målnummer och text för utom namn och adress?
Loggat
timpra
Jr. Member
**

« Svara #14 skrivet: April 23, 2018, 10:24:52 »

Hej alla!

Verkar gå dåligt i ärendet. Har ännu en gång blivit avisat från KFM och Tingsrätt.
Vet ej om det är baserat på första och andra eller bara första svaret av klosterlikor?

Ska försöka hitta det papper jag saknar :/

Är det lönt att gå vidare? Vilka uppgifter vill ni ha för kunna göra bedömning?
Loggat
Sidor: [1] 2 3   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: