Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Information vid låneansökan -  (läst 2183 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Syren71
Newbie
*

Antal inlägg: 3

« skrivet: Februari 15, 2018, 19:33:48 »

Hej! Jag har haft ekonomisk kaos i många år och försökt lösa det genom att ta nya lån för att betala gamla. Vid varje lån jag har tagit har jag haft en planering hur det skall betalas, men det har inte gått och då tar man ett nytt lån och en ny plan. Det har varit kaos. Nu orkar jag inte mera. Jag har försökt jobba extra och prata med långivare, men orkar inte mera, det går inte. Jag klarar inte att betala och har valt att släppa allt till kronofogden och det känns som en lättnad någonstans. Men jag har blivit rädd, jag är van att göra rätt för mig och det känns som om jag gör något brottsligt om jag slutar att betala eller att långivarna tycker att jag har gjort det. Exempelvis vid mina låneansökningar, speciellt de som jag har tagit inom senaste året, har jag inte haft koll på mina lån och mina månadskostnader och på frågan hur mycket lån jag har och hur mycket jag betalar varje månad har jag skrivit utifrån vad jag tror det är på ett ungefär. Jag har inte haft koll och har inte på något sätt försökt att avsiktligen skriva fel summa för att "lura" någon. Jag har inte haft koll. Men om jag nu släpper allt kan långivarna/inkasso då säga att jag försökt lura dem och polisanmäla mig för bedrägeri? Att de bedömer att jag har gett dem fel information?
Loggat
NisseHolt
Jr. Member
**

Antal inlägg: 84

« Svara #1 skrivet: Februari 19, 2018, 14:03:34 »

Du har handlat i tron att du kan fullfölja betalningsplanen så någon bedrägerianmälan kommer inte att gå vidare till förundersökning, tror inte att någon ens kommer att anmäla dig så länge du angivit korrekta uppgifter i dina ansökningar eller utelämnat vital information.

Det här med skuld och att nu kommer alla borgenärer att hata dig stämmer inte. För dem är du bara ett nummer i mängden, de kanske kan låta lite bryska per telefon men så fort de lagt på har de redan släppt fokus på dig och det är ett datasystem som tar över (vilket än så länge inte kan känna hat/avsky).
För mig innan jag blev skuldfri var det svårt att komma över liknande känslor av skam och i viss mån rädsla för vad inkasso skulle tänka men till slut insåg jag att inkassoföretagen bryr sig inte om personen bakom siffrorna, blev så mycket enklare att prata med dem efter det.

Så försök att ta det lugnt.
Loggat
Syren71
Newbie
*

Antal inlägg: 3

« Svara #2 skrivet: Februari 20, 2018, 18:51:42 »

Hej, tack för ditt svar. Har lugnat ned mig lite gran, men allt känns fortfarande ångestfyllt. Jag har alltid haft för avsikt att betala och HAR betalat 5 månader på mitt senaste lån. Har läst mycket på detta och annat forum och det känns bra att inte vara ensam samt läsa andras historia och erfarenheter. Det hjälper och jag har kommit fram till att det enda jag kan göra är att släppa allt till kronofogden, just kronofogden är jag inte alls rädd för, det är just långivarna och inkasso. Kommer ladda ned appen truecaller, tänker inte svara när inkasso ringer, bara om kronofogden ringer.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: