Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: TFF - Trafikförsäkrings föreningen  (läst 7506 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Junioren
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 8


« skrivet: Februari 09, 2018, 11:07:14 »

Jag kan inte förstå hur deras arbetssätt kan vara båda lagligt och accepterat av myndigheter.
Okej att det utdelas ett hårt straff om man åker oförsäkrat, men det borde vara något slags tak på det straffet.
Jag kraschade fysiskt, psykiskt och framförallt ekonomiskt, blev utan bostad och under några år var jag övertygad om att imorgon tar jag livet av mig. I det läget struntade jag helt i att det stod en obrukbar mc i ett förråd någonstans, och att bilen som inte startat på länge fortfarande var påställd.  Några räkningar eller påminnelser kom aldrig eftersom det inte fanns någonstans att skicka dem...
Några år senare kom jag äntligen upp till ytan, ett fast boende, en adress, ett liv. Och massor av skulder.
Ytterligare några år senare har jag betalat allt utom den enorma skulden till TFF.

Det kommer att ta mig 5 år, kanske närmare 6 år, att betala den. En halv miljon med rejäl ränta. Och då har jag redan betalt en hel del... till någon som i princip inte gjort någonting för pengarna.

Finns det någon som lyckats få TFF att skriva ner sina fodringar? Att återkalla ärendet från KFM och betala direkt till dem?
Vilka argument använde du då? Hur gick du till väga?

Jag kan inte använda mig av preskriptionstid för de har ju hela tiden skickat brev men utan att de alltid kommit fram.
Jag vill ju inte smita från betalningen men jag kan tycka att de dryga 170 000 kr jag redan betalt mer än väl motsvarar den förseelse jag gjort...
Loggat
KassaKon
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1128


« Svara #1 skrivet: Februari 09, 2018, 14:06:41 »

Jag vet tyvärr inte vad du kan göra. Ville bara säga att jag håller med om att detta är helt horribelt. De borde ju bara få ta ut en summa som motsvarar x gånger vad det skulle ha kostat att ha fordonet föräkrat.
Loggat
NisseHolt
Jr. Member
**
Offline Offline

Antal inlägg: 84


« Svara #2 skrivet: Februari 14, 2018, 15:04:02 »

Det som gör det än mer horribelt är att den avgift, vilken är satt till 10% mer än den högsta försäkringspremie som finns på marknaden, inte räknas som trafikförsäkring utan enbart som en avgift. Dock har de lättat på reglerna efter april förra året, innan dess tog de ut 100:-/dag rakt av tills du antingen ställde av eller försäkrade fordonet.

En bekant som blev akut sjuk och sedan låg på lasarettet i mer än en månad fick en fin trafikförsäkrings-chock. Dock korrigerades det till "bara" ett par dagar av avgift när han protesterade.
Loggat
klosterlikor
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 357


« Svara #3 skrivet: Februari 14, 2018, 17:11:43 »

Om skulden är gammal så skulle jag lämna in skuldsanering
Om ej försöka göra upp ett accord.
Men då är frågan om du har de pengarna för ett accord
Loggat
Rabarber
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 12


« Svara #4 skrivet: Februari 18, 2018, 11:59:22 »

Om du aldrig delgivits på riktigt, alltså att du inte skrivit under på ett papper eller blivit spikad, har TFF 5 års preskription. Alltså 5 år efter att fordonen avställts/sålts och ingen delgivning gjorts utom att skicka brev till folkbokföringsadressen försvinner alla skulder. Har det väl delgivits kan de däremot hålla liv i det för evigt.
Loggat
Junioren
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 8


« Svara #5 skrivet: Mars 20, 2018, 18:43:15 »

Uppdatering då...
Jag har flyttat ifrån min sambo, hittade en andrahandlgh. Lite hög hyra men KFM godkände den och ger mig utrymme i utmätningen att betala hyran. Kommer ta några extra år att betala skulden. Skulden som äntligen sjunkit under den magiska 500 000 kr gränsen!

 Vad händer då?
Det kommer ett till krav från KFM, det är TFF som vill ha ytterligare 50 000 kr...
Enligt något beslut från 2015...
Jag har ju ringt dem flera gånger och frågat om det är något mer, men nej. Det jag hade då var allt. Men tydligen kan dom gräva fram mer nu när det regnar in pengar...

Jag vet snart inte vart jag ska ta vägen! Det känns verkligen helt djävla hopplöst nu!
Loggat
micke1234
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 190


« Svara #6 skrivet: Mars 21, 2018, 06:45:32 »

Läskiga dem där. Själv fick jag ett tiotal bilar skrivna på mig av farsan. Bla en bil som var påställd i över 10år utan försäkring. Ringde och kolla men som tur var hade de haft ngn systembyte så mitt skit försvann och de bad mig bara att avregga bilen. Senare fick jag dock rätt och de skrev över alla fordon tillbaks på han så jag slapp en massa avgifter med skatt och skit bla som låg kvar hos fogden.
Hoppas det löser sig för sig.
Loggat
Junioren
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 8


« Svara #7 skrivet: Mars 21, 2018, 12:47:15 »

Tack för stödet allihopa.
Det är skönt att känna att jag inte är ensam!

Och jo, dom är läskiga! Och än så länge helt ointresserade av någon slags uppgörelse.
Inte ens villiga att sänka räntan...
Loggat
Junioren
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 8


« Svara #8 skrivet: Mars 30, 2021, 20:37:30 »

Uppdate - Allting har en ände.
Jag kanske hade kunnat bråka, kanske kunde ha fått till någon slags uppgörelse, kanske kunde ha gjort saker annorlunda. Men jag valde att låta saken ha sin gång, KFM har dragit sin del av min lön varje månad i drygt. 3,5 år nu. Det har varit jobbigt, det har varit tungt men samtidigt har skulden minskat rejält varje månad och jag har vetat att till slut kommer jag att vara skulfri. Jag har haft en väldig tur med kamrater som ställt upp när det varit som tyngst, en arbetsgivare som hjälpt så gott dom kunnat. Har alltid fått jobba så mycket övertid jag velat, förutom när det var permitteringar... Att jag har en hyfsad lön hjälper ju också till. Jag vet att många har det mycket jobbigare!
Skickar så mycket kärlek och styrkekramar till alla som kämpar där ute!
Nästa löning betalar jag de sista tusenlapparna till KFM och sen är jag fri!
Så lycklig, så glad! Och äntligen kan jag byta ut min telefon med batteri som är tomt efter 6 timmar...
Har länge velat köpa en värstingtelefon men nu när jag snart kan göra det kollar jag mest på telefoner i 2000 kronorsklassen...Huh??

Så lycklig nu och vill egentligen bara säga att HållUt, det blir bättre så småningom!

//A
Loggat
Sort
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 3


« Svara #9 skrivet: April 12, 2021, 13:34:25 »

Jag har med 2 st skulder hos TFF.
Den ena är fràn en personlig konkurs och den andra är för en bil jag hade när jag flyttade fràn Sverige 2014.
Jag skrotade den i utlandet men glömde att skicka in papren.

Sen kommer det krav mm. och en satans ränta.

Faktum med är att 2 ggr. när jag ifràgasatt hur dom kan komma med en skuld pà en bil som inte finns, sà har den inte varit med pà nästa skuldbrev. Och sen tillbaka pà nästa skuldbrev.

Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: