Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: KF tog bilen. Ska vi anmäla den stulen?  (läst 7523 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Missan
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 36



« skrivet: Februari 05, 2018, 15:56:41 »

Så min fästman har skuld hos Kf. De tar hans bil (i juni), säljer den (oktober) och betalar några av hans skulder med den.
De gör INTE ägarbyte, de ställer INTE av den. Utan han har fortsatt få räkningar för försäkring, skatt, etc sedan dess!
Kf är verklingen ohjälpsamma, tycker att HAN skulle ha tänkt på allt sånt själv(!), hur ska han kunna göra ägarbyte, liksom?
Vi funderar nu om han ska anmäla bilen stulen pga detta.
Vi tänker bestrida detta men vilken är bäst väg att gå?
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 4012



« Svara #1 skrivet: Februari 05, 2018, 23:50:49 »

Den har alltså sålts på exekutiv auktion? Dvs Kronofogden har sålt den?

Detta finns så klart dokumenterat hos dem.
Det jag skulle göra är att begära ut alla dokument avseende utmätningen av bilen samt allt som har med försäljningen att göra.
I normalfallet har man tre veckor på sig att överklaga ett utmätningsbeslut man anser är felaktigt. Då försäljningen (och då ägarbytet skulle ha skett) var i oktober ser denna möjlighet svår ut.

Kontakta tingsrätten och kolla vad dom säger om ett sånt här ärende.
Rent spontant tänker jag att det antingen är extraordinära rättsmedel man måste använda som tex "återställande av försutten tid" eller "resning".
I annat fall stämma Kronofogden inför domstol.
Glöm inte att begära ersättning för eventuella kostnader som han drabbats oförskyllt av pga att inte bilen skrevs på ny ägare efter Kronofogdens försäljning.
Kolla även upp möjlighet till skadestånd.

Kontakta även Transportstyrelsen om saken, och begär att dom ändrar ägarförhållandet. Genom dokumentationen från Kronofogdens utmätning och försäljning bör inte detta vara alltför omöjligt att få hjälp av dem med.
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
hallstabella
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1388


« Svara #2 skrivet: Februari 06, 2018, 00:15:04 »

Tyvärr kan du inte anmäla den stulen. Men självklart ska ni ställa av bilen.
Loggat

Inkassobolagen utnyttjar staten som gratis arbetskraft via Kronofogden för att få in sina rekordvinster.
Detta kostar skattebetalarna många många miljoner!
Moralen är att man ska betala för sig. Gäller inte det då även inkassobolagen?
conair
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 169


« Svara #3 skrivet: Februari 06, 2018, 21:55:40 »

Om ni är registrerade ägare , ställ av bilen !

ansöka om försutten tid eller resning är inte möjligt i detta fall då ni inte kommer att klaga på processen i sig!
Loggat
Missan
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 36



« Svara #4 skrivet: Februari 09, 2018, 07:24:31 »

Tack så mycket för all info!
Vi ska verkligen bestrida det här in i det sista!
Tack igen och ha en trevlig helg!

Den har alltså sålts på exekutiv auktion? Dvs Kronofogden har sålt den?

Detta finns så klart dokumenterat hos dem.
Det jag skulle göra är att begära ut alla dokument avseende utmätningen av bilen samt allt som har med försäljningen att göra.
I normalfallet har man tre veckor på sig att överklaga ett utmätningsbeslut man anser är felaktigt. Då försäljningen (och då ägarbytet skulle ha skett) var i oktober ser denna möjlighet svår ut.

Kontakta tingsrätten och kolla vad dom säger om ett sånt här ärende.
Rent spontant tänker jag att det antingen är extraordinära rättsmedel man måste använda som tex "återställande av försutten tid" eller "resning".
I annat fall stämma Kronofogden inför domstol.
Glöm inte att begära ersättning för eventuella kostnader som han drabbats oförskyllt av pga att inte bilen skrevs på ny ägare efter Kronofogdens försäljning.
Kolla även upp möjlighet till skadestånd.

Kontakta även Transportstyrelsen om saken, och begär att dom ändrar ägarförhållandet. Genom dokumentationen från Kronofogdens utmätning och försäljning bör inte detta vara alltför omöjligt att få hjälp av dem med.
Loggat
Missan
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 36



« Svara #5 skrivet: Februari 09, 2018, 07:25:22 »

Jo vi kommer verkligen att klaga på processen.
Det är just processen som varit under all kritik och vi tänker bestrida.

Om ni är registrerade ägare , ställ av bilen !

ansöka om försutten tid eller resning är inte möjligt i detta fall då ni inte kommer att klaga på processen i sig!
Loggat
Missan
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 36



« Svara #6 skrivet: Februari 09, 2018, 07:26:02 »

Ja det har vi såklart gjort nu när vi blivit medvetna om att ett ägarbyte aldrig skett.
Och det är någon nu som kör runt med bilen och har gjort så i månader, utan att stå som ägare på den så jag tycker gott vi kan anmäla den stulen då.

Tyvärr kan du inte anmäla den stulen. Men självklart ska ni ställa av bilen.
Loggat
AgM_52
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 15


« Svara #7 skrivet: Februari 09, 2018, 09:01:55 »

Om ni inte har gjort det redan, ställ av bilen omgående, då behöver ni inte ha den försäkrad och inte heller betala fordonsskatt eller besikta bilen, om det är så som du skriver så kan ni få tillbaka eventuell överskjutande fordonsskatt också.
Använd bankid/mobilt bankid eller om jag nu minns rätt så skall det även finnas en sifferkod någonstans på fordonspappren från transportstyrelsen som man ska kunna logga in med. Bilen blir avställd direkt i samma ögonblick om ni gör på detta sätt och ert försäkringsbolag får meddelande om att bilen är avställd automatiskt, de brukar teckna en avställningsförsäkring ibland men i denna situation är det ju inget ni behöver så det är bara att tacka nej till en sån.

https://minasidor.transportstyrelsen.se/secure/logon/logon?
Loggat
Missan
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 36



« Svara #8 skrivet: Februari 10, 2018, 07:48:50 »

Ja som jag sa tidigare så är den såklart avställd nu.

Om ni inte har gjort det redan, ställ av bilen omgående, då behöver ni inte ha den försäkrad och inte heller betala fordonsskatt eller besikta bilen, om det är så som du skriver så kan ni få tillbaka eventuell överskjutande fordonsskatt också.
Använd bankid/mobilt bankid eller om jag nu minns rätt så skall det även finnas en sifferkod någonstans på fordonspappren från transportstyrelsen som man ska kunna logga in med. Bilen blir avställd direkt i samma ögonblick om ni gör på detta sätt och ert försäkringsbolag får meddelande om att bilen är avställd automatiskt, de brukar teckna en avställningsförsäkring ibland men i denna situation är det ju inget ni behöver så det är bara att tacka nej till en sån.

https://minasidor.transportstyrelsen.se/secure/logon/logon?
Loggat
hallstabella
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1388


« Svara #9 skrivet: Februari 12, 2018, 23:24:52 »

Jag tycker också att ni ska göra en JO-anmälan för att Kronofogden inte har gjort ägarbyte
Loggat

Inkassobolagen utnyttjar staten som gratis arbetskraft via Kronofogden för att få in sina rekordvinster.
Detta kostar skattebetalarna många många miljoner!
Moralen är att man ska betala för sig. Gäller inte det då även inkassobolagen?
Missan
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 36



« Svara #10 skrivet: Februari 13, 2018, 21:28:00 »

Bra förslag! Tack det ska vi göra.

Jag tycker också att ni ska göra en JO-anmälan för att Kronofogden inte har gjort ägarbyte
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: