Sidor: 1 2 [3] 4 5   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Följas åt mot och förhoppningsvis genom skuldsanering?  (läst 51167 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Master69
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 149


« Svara #30 skrivet: Februari 13, 2018, 13:06:15 »

Bara att gratulera.
Loggat

We shall fight in the media, we shall fight in the halls of politics, we shall fight injustice, we shall fight a flawed system, I am not one, we are legion, we shall never surrender.
bellabus
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 274


« Svara #31 skrivet: Februari 15, 2018, 10:24:25 »

Väntar med ångest... 23/2 har det gått tre veckor... men eftersom det hakat upp sig i varje led för mig (inledande-avslag-tingsrätt-ny handläggare-förslag-invändan-svar på invändan-jurist-beslut) så vågar jag knappt andas förrän det är 100% klart!
Loggat
Woopsi
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 28



« Svara #32 skrivet: Februari 15, 2018, 21:41:21 »

Tack för alla grattis  Smiley

Det känns så overkligt men mest är jag stolt över mig själv för att jag tagit tag i det här och verkligen har den här enorma viljan att göra rätt för mig. De kommande åren ska jag ägna helt åt att bli ekonomisk och lära mig att spara och hantera pengar bättre. Jag är verkligen usel på det.

Grattis till dig Hoppet_88 !

Bellabus, jag håller tummarna för dig men det kommer säkert att gå bra ska du se. Förstår dock din oro och ängslan över väntetiden.
Loggat

You can't change what you don't acknowledge.
bellabus
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 274


« Svara #33 skrivet: Februari 23, 2018, 10:16:21 »

Tack!!!
Jag har en undran... idag är sista dagen för invändning/överklagan (inga naglar kvar) men, då kan jag väl inte ropa hej och skåla förrän efter helgen?!
Loggat
skuldsatt2016
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 15


« Svara #34 skrivet: Februari 23, 2018, 11:37:16 »

Jag har fortfarande inte hört någonting!  Embarrassed Är så sjukt orolig! Men eftersom min handläggare sa att om hon inte hör av sig så rullar allt på så jag hoppas verkligen det, detta tar fasen livet av mig snart, kan inte sova och har sån magkatarr!

Fick från creditsafe för ett par dagar sedan att intrum gjort en kreditupplysning på mig, det är gällande en skuld till Ikano bank på 8000 som jag inte släppte förrän jag fick inledande för fick veta att den skulle ingå, tror det är dom som är extremt sega på att höra av sig. Det är min minsta skuld så om dom krånglar blir jag galen!
Stort grattis till er andra iallafall!!
Loggat
skuldsatt2016
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 15


« Svara #35 skrivet: Februari 27, 2018, 16:51:28 »

Idag hittade jag äntligen mitt namn i Poit, beslut om skuldsanering!! Äntligen! Är så lättad och lycklig!
Loggat
holly_golightly
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 18


« Svara #36 skrivet: Februari 27, 2018, 17:06:46 »

Jag är helt ny i forumet, tack för insläpp!
Jag och min sambo ansökte om skuldsanering för ca 2 veckor sen och nu väntar ju flera månader av väntan innan beslut. Minns ni när ni fick en första kontakt?
Jag har skulder för ca 1 miljon totalt, 500 000 i krediter och lån plus ett större lån som vi betalar av till min sambos mamma. Hon hjälpte oss förra gången när vi satt i skiten men nu går det liksom inte längre. Vi har släppt alla betalningar när det gäller krediter och blankolån. Vi har hyfsat goda inkomster, får ut ca 26-27000 efter skatt.

Orsaken? Min sambo har haft spelskulder sen länge, och vi har försökt lappa ekonomin med att ta fler och fler lån för att inte hamna hos KF. Ni som är inne i den här onda spiralen vet kanske hur illa det kan bli. Vi har två barn i skolåldern och förskoleåldern och gör allt vi kan för att de ska få en så bra tillvaro som möjligt.
Ångesten jag känner är helt nattsvart, det känns som att stå utanför livet lite och det tynger...ja ni vet kanske själva. Vet att ni inte kan uttala er om hur KF bedömer kring varje enskilt fall, men tror ni att det finns en chans? Tacksam för ärliga kommentarer!
Följer gärna tråden här och vill önska grattis till alla som fått möjligheten att skapa ett nytt liv!
Loggat
holly_golightly
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 18


« Svara #37 skrivet: Februari 27, 2018, 17:11:04 »

Vill tillägga att min sambo också har skulder runt 1 milj.
Loggat
jaden
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 126


« Svara #38 skrivet: Februari 27, 2018, 18:04:11 »

Hej

Har din sambo slutat att spela? När spelade han senast? Har han genomgått behandling för spelmissbruk?  Jag har sanering för spelskulder så därför jag ställer de frågorna för allt detta kommer handläggaren att fråga. Handläggaren kommer kolla med ATG/Svenska Spel om han har aktivt konto där...Hen kommer även be att få in kontoutdrag från bankerna så för att kolla eventuella speltransakationer  till de spelbolag som finns utanför Sverige, tex på Malta eller Gibraltar
Loggat
birmakatt
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 193



« Svara #39 skrivet: Februari 27, 2018, 18:12:16 »

Kan nästan säga med 100% att ni får saneringen beviljad men ni måste vara helt ärliga. Det är viktigt att din man har sökt hjälp för beroendet och att han håller sig borta från spelandet! Det är en av de värsta sjukdomarna som inte syns och som orsakar så otroligt mycket skada för många runt omkring den som spelar men hjälp finns bara man vill! Behöver ni hjälp med något så hör av er med frågor, här får ni otroligt mycket hjälp av  många som förstår er Smiley
Ta hand om varandra! Kram
Loggat

Har fått skuldsanering, men förlorat min hälsa och kan aldrig bidra till samhället mer. Är allt annat än glad!
holly_golightly
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 18


« Svara #40 skrivet: Februari 27, 2018, 18:43:25 »

Stort tack för era svar! Ja, han har fått hjälp via kommunen, men nu var det ett tag sedan han var där och han har haft återfall efter det. Det är otroligt svårt att vara anhörig, men jag har förstått att det är en sjukdom (en djävulsk sådan) och jag har bestämt mig för att kämpa med honom tillsammans. Skammen och skulden kring detta... skönt att detta forum finns så att man kan få stöd bland er som förstår. Tack för era råd, ska be min sambo ta upp terapin igen. Vi måste ta oss ur detta!
Loggat
Woopsi
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 28



« Svara #41 skrivet: Mars 01, 2018, 12:07:40 »

Jag är helt ny i forumet, tack för insläpp!
Jag och min sambo ansökte om skuldsanering för ca 2 veckor sen och nu väntar ju flera månader av väntan innan beslut. Minns ni när ni fick en första kontakt?
Jag har skulder för ca 1 miljon totalt, 500 000 i krediter och lån plus ett större lån som vi betalar av till min sambos mamma. Hon hjälpte oss förra gången när vi satt i skiten men nu går det liksom inte längre. Vi har släppt alla betalningar när det gäller krediter och blankolån. Vi har hyfsat goda inkomster, får ut ca 26-27000 efter skatt.

Orsaken? Min sambo har haft spelskulder sen länge, och vi har försökt lappa ekonomin med att ta fler och fler lån för att inte hamna hos KF. Ni som är inne i den här onda spiralen vet kanske hur illa det kan bli. Vi har två barn i skolåldern och förskoleåldern och gör allt vi kan för att de ska få en så bra tillvaro som möjligt.
Ångesten jag känner är helt nattsvart, det känns som att stå utanför livet lite och det tynger...ja ni vet kanske själva. Vet att ni inte kan uttala er om hur KF bedömer kring varje enskilt fall, men tror ni att det finns en chans? Tacksam för ärliga kommentarer!
Följer gärna tråden här och vill önska grattis till alla som fått möjligheten att skapa ett nytt liv!

Välkommen hit  Smiley Eller ja, en hade ju kanske hoppats att man slapp vara här men ändå, välkommen hit Smiley

Jag ansökte om skuldsanering i maj 2017. Enhandläggare ringde upp mig i oktober så jag väntade alltså i drygt 5 månader. I samband med det samtalet så inleddes min skuldsanering. Då ställde hen måste lite frågor kring min ansökan och så, inga konstigheter.

Därefter hade vi lite kontakt då och då om hen eller jag undrade något särskilt men min ansökan och arbetet med den gick bra (Peppar peppar, den har inte vunnit laga kraft ännu). Efter inledande så togs beslutet nu i februari. Så allt som allt har det tagit 9 månader och det har gått förvånansvärt fort.

Jag gick dock in med den inställningen att går det så går det och går det inte då får jag försöka igen. Det har gjort att jag inte varit så nervös och orolig. Nervositeten kom först de senaste två veckorna innan beslutet.

Det som är viktigt för dig och din man är att ni är 100% ärliga. Var därför även ärliga med ert återfall. Och se till nu på en gång att han genast går på dessa möten igen så att han kan visa att han menar allvar med att bryta med sitt spelmissbruk. Jag har inga bredare erfarenheter kring detta utan det kan säkert besvaras bättre av andra i forumet men jag tror att det är just spelmissbruket som i så fall kan sätta käppar i hjulen för er. Jag håller dock mina tummar och tår.

Loggat

You can't change what you don't acknowledge.
bellabus
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 274


« Svara #42 skrivet: Mars 07, 2018, 09:11:03 »

Fick följande i mailen i går "Posten från den 23/2 är behandlad och det har inte inkommit något överklagande i ditt ärende. Beslutet om skuldsanering har alltså vunnit laga kraft." ÄNTLIGEN!!!
Loggat
Fawkes
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 22


« Svara #43 skrivet: Mars 07, 2018, 09:30:44 »

Fick följande i mailen i går "Posten från den 23/2 är behandlad och det har inte inkommit något överklagande i ditt ärende. Beslutet om skuldsanering har alltså vunnit laga kraft." ÄNTLIGEN!!!

Begärde du att bli underrättat, eller fick du mail automatiskt?
Loggat
bellabus
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 274


« Svara #44 skrivet: Mars 07, 2018, 11:48:17 »

Jag har haft kontakt med handläggaren eftersom jag förstod att det inte "bara" var att vänta ut de tre veckorna innan den ägt laga kraft, utan att posten ska in, sorteras och scannas i ärendet... och då allt gått fel på vägen för mig, ville jag ha 100% besked innan jag vågade "ropa hej"!
Loggat
Sidor: 1 2 [3] 4 5   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: