Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Att skilja sig under skuldsaneringen  (läst 8169 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
KassaKon
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1128


« skrivet: Januari 08, 2018, 10:25:06 »

Jag har tyvärr kommit på min man med sexdater och det tänker jag inte gå med på. Jag vill skiljas! Och undrar nu hur i helvete man gör det när man har skuldsanering och barn? Jag har inget kapital, betalningsanmärkningar och ingen som kan ställa upp för mig på något sätt. Hur ska man få tag i ny bostad? Mannen har skulder och anmärkningar och han äger vårt nuvarande boende. Måste jag gå i detta fängelse i 3 år till? Kan inte hyra kommunalt, kan inte köpa ett boende och kommer stå med typ en väska kläder, en 6 åring och ett vuxet barn utan jobb och försörjning. Skjut mig!
Loggat
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #1 skrivet: Januari 08, 2018, 16:52:06 »

Många privata som hyr ut på blocket accepterar att man har skuldsanering, så prova den väg.
Är du inte kommunal anställd, kanske din arbetsgivare kan hjälpa då, de vill säkert ha kvar dig som en pålitlig kapacitet? (blot en tanka)
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
bellabus
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 274


« Svara #2 skrivet: Januari 08, 2018, 17:22:19 »

Beror ju lite på var i landet man befinner sig, hur tuffa krav kommunen ställer... min erfarenhet är att "mindre" hyresvärdar ofta är mer förstående och generösa än vad de stora kommunala bolagen är, och! eftersom barn INTE ska bli hemlösa bör du även kolla med socialtjänsten vad de kan bistå med i form av hyresgaranti eller annat... beror som sagt på var man bor. Skickar stödjande tankar och förstår fullkomligt att det är en sits du inte vill ha i tre år...
Loggat
skuldsatt2016
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 15


« Svara #3 skrivet: Januari 08, 2018, 22:18:39 »

Men nej vad jobbigt  Cry har inga tips men skickar massor med styrkekramar till dig, vet precis vad du går igenom. Hoppas verkligen du hittar en bra lösning för dig och dina barn, ta hand om dig!
Loggat
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #4 skrivet: Januari 08, 2018, 23:25:50 »

Är det skrivit äktenskapsförord på huset?
Om huset är köpt medan ni gifte er, för gemensamt boende, har du rätt till hälften av huset, även om det står i hans namn, sålänge inget är skrivit om att det är hans enskilda äge. Och om jag minns rätt är det du som betalar allt, så med en bra advokat kan du säkert få till att han får lämna, då han inte betalat för reparationer och liknande. Hör med fack eller hemförsäkring om du har rätt till juridisk hjälp.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
KassaKon
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1128


« Svara #5 skrivet: Januari 09, 2018, 14:46:17 »

Många privata som hyr ut på blocket accepterar att man har skuldsanering, så prova den väg.
Är du inte kommunal anställd, kanske din arbetsgivare kan hjälpa då, de vill säkert ha kvar dig som en pålitlig kapacitet? (blot en tanka)


Nej, är inte kommunalanställd? Tror inte arbetsgivaren kan hjälpa. Finns inte många annonser på blocket här.
Loggat
KassaKon
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1128


« Svara #6 skrivet: Januari 09, 2018, 14:47:37 »

Beror ju lite på var i landet man befinner sig, hur tuffa krav kommunen ställer... min erfarenhet är att "mindre" hyresvärdar ofta är mer förstående och generösa än vad de stora kommunala bolagen är, och! eftersom barn INTE ska bli hemlösa bör du även kolla med socialtjänsten vad de kan bistå med i form av hyresgaranti eller annat... beror som sagt på var man bor. Skickar stödjande tankar och förstår fullkomligt att det är en sits du inte vill ha i tre år...


Har inte stått i kö hos något annat bolag än det stora kommunala, och de poäng jag har är bara en bråkdel utav det som krävs. Och även om jag hade haft tillräckligt med poäng så accepterar de inte anmärkningar eller skuldsaldo.
Loggat
KassaKon
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1128


« Svara #7 skrivet: Januari 09, 2018, 14:58:32 »

Är det skrivit äktenskapsförord på huset?
Om huset är köpt medan ni gifte er, för gemensamt boende, har du rätt till hälften av huset, även om det står i hans namn, sålänge inget är skrivit om att det är hans enskilda äge. Och om jag minns rätt är det du som betalar allt, så med en bra advokat kan du säkert få till att han får lämna, då han inte betalat för reparationer och liknande. Hör med fack eller hemförsäkring om du har rätt till juridisk hjälp.

Inget äktenskapsförord, och ja jag vet att jag skulle ha rätt till hälften. Men vid en bodelning skulle båda ha mer skulder än tillgångar så jag är osäker på hur huset skulle fördelas då. Säg tex att jag har CSN skuld på 100.000 (räknar nu inte med skulderna som ingår i skuldsaneringen) och bil värd 20.000 = - 80.000 och värde in i bodelningen blir 0. Han har skulder på 500.000 plus (ingen av oss vet hur mycket i dagsläget) och huset värt 100.000 eller max 150.000 samt en bil värd max 20.000= - 320.000 och värde in i bodelningen blir också 0. Vem får bilarna och huset?? Vill ju inte heller ställa honom på gatan utan möjlighet att få bostad.

Han påstår att det bara varit mailkontakt och att han inte har gjort något. Just nu har vi samtal om det hela, vi får se hur utgången blir. "Mitt fel" då jag är iskylan själv. Måste vara det för att överleva det här!
Loggat
Hoppsan
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 434


« Svara #8 skrivet: Januari 23, 2018, 19:30:22 »

Vi flyttade just in i nybyggt kommunalt trots båda skuldsanering, så visst går det att få boende det är nog din enda chans. Stanna inte!
Loggat

Äntligen skuldsanering efter mycket slit!!
KassaKon
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1128


« Svara #9 skrivet: Januari 24, 2018, 09:14:59 »

Det kanske går i din kommun. Men oavsett om min kommun skulle godkänna det hela har jag ju inte tillräckligt med poäng oavsett skuldsanering eller inte, så jag skulle ju inte få något erbjudande om bostad. Och just nu har vi rett ut det hela och behöver inte någon ny bostad.

Jag har tillräckligt med köpoäng i kommuner långt härifrån, men där har jag ju inget jobb. Och jag har varit i kontakt med dem och de säger att de kan inte förbjuda mig att söka en bostad men att personer utan skuldsanering går före och att man måste ha arbete/inkomst i den kommun som bostaden finns i för att överhuvudtaget vara aktuell. Så det hade inte funkat heller. I en kommun där jag stått i kö i nästan 10 år accepterar de skuldsanerign om jag har en borgenär (men just nu finns ingen ledig lägenhet), men det vore inte aktuellt ändå.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: