Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Byta lägenhet med skuldsanering  (läst 6710 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
wessel
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 3


« skrivet: November 14, 2017, 14:33:34 »

Jag och min sambo har hittat en person som vill byta lägenhet med oss.
Problemet är att jag har skuldsanering sedan 1år och de nya bostadsägare kommer inte  acceptera en som har skuld hos KF.

Mitt undran är om det finns ngt sätt att komma runt det.?

Min sambo har inga skulder, kan hon skriva på hyreskontraktet och bli granskad och jag bara flyta med. Eller kommer dem att kolla upp båda två?

Jag står på våran lägenhet odag, kan vi skriva över det på min sambo så hon står på våran lägenhet?

Någon som vet hur det fungerar eller har ett bra tips hur man kan komma runt det? Annars är det omöjligt att byta bostad
Loggat
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #1 skrivet: November 14, 2017, 15:36:14 »

Om du har skuldsanering är du nollad hos KFM, så om de enbart kollar om du har ett skuldsaldo där har du inga problem, däremot hänger de eventuella betalningsanmärkningar du hade vid skuldsaneringstidpunkten med under totalt 3 år, vilket betyder att dina försvinner om 2 år senast om du haft skuldsanering ett år, och din anmärkning om skuldsanering försvinner 5 år efter du fått skuldsaneringen.
Om din sambo har inkomster som kan klara av den nya lägenheten, då är det en möjlighet att hon ensam kan stå för den, och du bara flyttar med henne dit.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
larses60
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 923


« Svara #2 skrivet: November 14, 2017, 16:16:27 »

...eller att hon borgar.
Loggat
wessel
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 3


« Svara #3 skrivet: November 14, 2017, 18:08:16 »

...eller att hon borgar.

Vad och hur fungerar de i ett lgh byte om hon skulle va borgenär ?
Loggat
valleyman
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 215


« Svara #4 skrivet: November 14, 2017, 18:12:16 »

Jag gissar att det fungerar så att din nye hyresvärd då godkänner att hon går in som borgenär för din hyra, dvs att hon blir skyldig att betala om inte du betalar hyran...
Loggat

Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker!
KassaKon
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1128


« Svara #5 skrivet: November 15, 2017, 10:26:49 »

Finns det hyresvärdar som bara kollar skuldsaldo hos kf och inte tittar på betalningsanmärkningar?? Vad jag har förstått så har man ju betalningsanmärkningen för skuldsaneringen och det står klart och tydligt Skuldsanering i en UC.

Loggat
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #6 skrivet: November 15, 2017, 12:49:58 »

Det finns faktisk hyresvärdar som inte kollar alls, men vissa ringer enbart KFM och frågar efter skuldsaldo, och eventuella hyresskulder, hyresvärdar brukar vara snabba att skicka till KFM.
Sedan är det rätt att du får en betalningsanmärkning när du får skuldsanering, och den finns kvar 5 år efter beslutdatum, eller som längs till sista betaldatum i betalplanen, om den räckar längre än 5 år.
De eventuella betalningsanmärkningar du har innan skuldsaneringsbeslutet försvinner sakta under den tid du har skuldsanering, personligen hade jag 6 anmärkningar + skuldsaneringsanmärkningen när jag fick sanering, idag finns endast saneringsanmärkningen kvar.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: