Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Inledande av skuldsanering!  (läst 8554 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
skuldsatt2016
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 15


« skrivet: Oktober 26, 2017, 19:46:06 »

Äntligen efter en lång väntan sedan jag skickade in ansökan har jag nu fått hem brevet om inledande av skuldsanering, känns så skönt, men samtidigt extremt nervöst  Undecided
Jag hoppas så otroligt mycket att det går igenom! Har 3 barn som fått lida för min kraschade ekonomi och vill inget hellre än att få detta beviljat så man kan skymta ljuset i tunneln.

Har en fråga dock! Jag har inte fått någon förändring i ekonomin men däremot min sambo som fått en ganska hög löneökning från 34000 till 39000, ska ju anmäla detta men undrar om hur det blir med uträkningen då..kommer jag få betala lika mycket mer som hela hans ökning? Då blir det extremt tufft! Har sökt svar på hur stor del av sambons inkomster som räknas in och jag gjorde även en uträkning av löneutmätning på KFM sida och enligt den uträkningen var det inte alls så mycket mer som jag skulle betala med hans nya lön inräknat(vet att de uträkningarna skiljer sig men de ska väl vara ganska lika?) Någon som varit med om något liknande?  Roll Eyes

Annars är jag såå glad över att processen nu kommit så här långt!
Loggat
KassaKon
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1128


« Svara #1 skrivet: Oktober 27, 2017, 08:23:36 »

Grattis!

Och nej, du kommer inte behöva betala lika mycket som hela din sambos löneökning! Utan det är ju fortfarande en proportionering enligt kfms löneutmätningsmodell som gäller. Så det du räknar ut på hemsidan bör stämma hyfsat väl med lite undantag för att man oftast får behålla lite mer i buffert under skuldsanering.
Loggat
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #2 skrivet: Oktober 27, 2017, 12:00:57 »

För att göra rätt beräkning skall du först beräkna dina och din sambos nettoinkomster alltså inkomst minus skatt. Härefter skall du beräkna hur mycket varje andel i procent av inkomsten ni har.
Så om den ena har 18361 kr i netto, och den andra har 3485 kr/netto, så har A 84% andel i inkomsten, och B har 16% av inkomsten i hushållet.
Ta sedan hushållets kostnader, och om det nu ä A som skall ha utmätning, då tar man 84% av hushållets inkomster och lägger till A utgift.
För sedan att se hur stort betalningsutrymme A har, tar man och lägger ihop följande:
Kostnad för underhåll (om det finns), resekostnader (om det finns) och eventuella återbetalning av studiemedel, samt slutligen delen av nushållets utgift.
Den summa om man får fram här dras från nettoinkomsten, och samtidigt dra man en eventuell buffert från, och det belopp som finns kvar blir ett eventuellt betalningsutrymme.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
KassaKon
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1128


« Svara #3 skrivet: Oktober 27, 2017, 12:48:00 »

De brukar väl inte ta hänsyn till återbetalning av CSN?
Loggat
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #4 skrivet: Oktober 27, 2017, 15:31:26 »

Om CSN inte gett uppskov under skuldsaneringen, får man inräkna återbetalning av CSN i sitt förbehållsbelopp.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
skuldsatt2016
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 15


« Svara #5 skrivet: Oktober 28, 2017, 17:28:12 »

Tack så mycket för era svar Smiley

Då blev jag lite lugnare!
Ni som har skuldsanering hur är det att leva med det? Några tips?

Kram på er och ha en trevlig helg!
Loggat
Master69
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 149


« Svara #6 skrivet: November 01, 2017, 11:18:15 »

Hur länge sedan ansökte du om skuldsanering? Jag frågade i veckan om dom börjat titta på den jag lämnat in, men tydligen behandlade dom ansökningar som inkommit runt den 23/5 I år. Så jag får fortsätta att bita på naglarna.
Loggat

We shall fight in the media, we shall fight in the halls of politics, we shall fight injustice, we shall fight a flawed system, I am not one, we are legion, we shall never surrender.
skuldsatt2016
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 15


« Svara #7 skrivet: November 01, 2017, 11:38:42 »

Hej!
Min ansökan kom in till KF den 19/5 och det är en vecka sedan som jag fick inledande.
Håller tummarna för dig!
Loggat
KassaKon
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1128


« Svara #8 skrivet: November 01, 2017, 13:08:37 »

Det är tufft att leva med skuldsanering! Man lever ju på existensminimum + buffert. Men det finns ju inte utrymme för något oförutsett. Vi har hittills drabbats av sjukskrivning, bilhaveri, trasig djupbrunnspump (vi var utan vatten nästan hela sommaren pga att vi inte hade pengar till en ny pump på ett bra tag) och diverse andra utgifter som går utöver det normala. Så av bufferten finns ju 0 kr sparade. Fast behov av tandläkare och glasögon och nya skor och kläder finns ju där ändå. Men det får helt enkelt vänta. Men väntan är lång, har mer än 3 år kvar. Det är bara att bita ihop och hoppas på att några tänder håller ett tag till (sitter med två trasiga tänder, gamla lagningar som har gett upp och har spottat ut tänderna i delar, men nu har de slutat göra ont). Känner att två lagningar på andra sidan snart kommer att ge sig med.
Loggat
skuldsatt2016
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 15


« Svara #9 skrivet: November 02, 2017, 22:18:25 »

Ja det är det jag är mest rädd för om jag nu får skuldsanering beviljat att något händer med hälsan eller något annat oförutsett. Har en dotter på 3 år som är sjuk hela tiden och det äter redan upp mkt av lönen.
Tur att sambon har lite mer att leva av så vi får mat på bordet iaf. Sedan har jag ju såklart levt extremt snålt de senaste åren. Har tex inte klippt mig (och gud vad det behövs) sedan 1,5 år tillbaka, har sålt alla saker som är värt något osv.
Men har ändå fått upp ett nytt hopp om att det nog kommer lösa sig och jag ska göra allt för att komma ur det här och aldrig hamna i skuld igen.
Loggat
KassaKon
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1128


« Svara #10 skrivet: November 03, 2017, 09:12:17 »

Ja, klippa sig. Det hade jag glömt att man kan göra. Grin Gjorde det senast 2011. Och det där med hälsan är också jobbigt. Vad jag kan komma ihåg var jag kärnfrisk och i bra form innan ekonomin gick utför. Nu har jag en del problem med lågt järnvärde, ansträngningsastma, förstadie till diabetes och övervikt plus en axelskada som inte vill ge med sig helt. Och ständiga besök på vårdcentraler och hos läkare och tjat om mediciner, kost och motion. Har inte råd med alla mediciner, har inte råd med rätt kost (får vara glad om jag har råd att äta alls), har problem att motionera pga ansträngningsastman och skadan men gör så gott jag kan. Har ju absolut inte råd att bli sjuk "på riktigt" utan går till jobbet även med tillfälliga förkylningar, migrän, feber osv.

Det är också jobbigt att försöka hålla en positiv attityd utåt och inte visa att det egentligen är åt helvete. Nä, men jag gillar min gamla "skrothög" den får hänga med tills den lägger av. Byt ut "skrothög" till jacka, skor, jeans, telefon eller whatever som egentligen hade behövt bytas ut för länge sedan. Eller när hela avdelningen vill gå ut och äta lunch och man står där och försöker verka övertygande om att matlådan man har med sig är för god för att inte ätas och att man följer kanske med någon annan gång. Sånt är svårt när man utåt sett har en jättebra lön och bor superbilligt men ingen vet hur lite pengar man egentligen har.
Loggat
KassaKon
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1128


« Svara #11 skrivet: November 03, 2017, 09:18:37 »

Nu såg jag ju att ni har ju din sambos inkomst med så det kommer inte att bli lika tufft som för oss som bara har min inkomst att förlita oss på och därmed existensminimum "på riktigt". Hans inkomst kan de ju inte röra.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: