Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Min man avled under vår skuldsanering  (läst 7136 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
ewil
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 17


« skrivet: Oktober 15, 2017, 01:49:02 »

Hej,
Nu är allt en enda röra, fruktansvärd sorg, räkningar och inbetalningskort och tusen frågor!
Har sökt omprövning av betalningsutrymmet då inkomst och utgifter blir förändrade, men oroar mig så fruktansvärt mycket för vad allt innebär.
Vi hade bara ett och ett halvt år kvar av vår femåriga betalplan, och nu känns allt så meningslöst.
Det är lång tid på omprövning fick jag info om, men det är väl lika bra då jag just nu har lust att ge upp allt som vi kämpat för.

Fått utbetalt från AFA försäkring för dödsfall ca 200.000kr, enda försäkringen som fanns + att jag kommer att få omställningspension i 1 år fr.o.m oktober.

Förstår att allt går till kronofogden, men är ändå orolig att jag inte ska få bo kvar i vår hyresrätt, när jag nu är ensamstående,
utan måste flytta.

Allt är bara så rörigt och jobbigt nu, sorgen kväver mig och allt känns oöervinnerligt, och sen oron för skusan ovanpå det.

Förlåt, men var bara tvungen att skriva av mig en del av pressen som är nu.
Loggat
skuldberget
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 12


« Svara #1 skrivet: Oktober 15, 2017, 12:07:16 »

Först och främst, beklagar sorgen! Står du skriven på hyreskontraktet, eller var det bara din man som stod på det?

Styrkekramar!
Loggat
ewil
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 17


« Svara #2 skrivet: Oktober 15, 2017, 16:32:41 »

Vi stod båda på kontraktet, så där ligger nog inte problemet, snarare hur man motiverar att en person bor ensam i 3 rok, med en hyra straxt under 7000 kr.
Orkar verkligen inte med en flytt nu mitt i allt elände, förresten står ju inte lediga lägenheter på rad heller.
Försöker tänka logiskt, allt löser sig, men det är ändå här och nu jag befinner mig mitt i mardrömmen.
Tankar som snurrar hit och dit, även om man försöker för en sekund att tänka bort sorgen.

Hur kommer fodringsägarna att tänka, hur kommer min betalplan se ut, finns det verkligen ett liv efter detta.
Alla säger samma sak , "oroa dig inte, skulder kan man inte ärva".
Jag vet, och det är inget jag ens oroar mig för, det är allt det andra.

Dagarna går och jag undrar om jag ens får besked innan årsskiftet, hur det ser ut, och då är det bara 12 månader kvar på ursprungliga planen.
Tänk om fodringsägarna vill öka på tiden eller totala betalningsprocenten när det nu blev en större engångsinkomst och dessutom 12 månaders omställningspension....
Loggat
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #3 skrivet: Oktober 15, 2017, 16:47:30 »

Först vill jag kondolera.
Det belopp du får från AFA, ville jag använda för att fortsätta betala på min betalplan, samt löpande utgifter, för att täcka upp inkomstförlusten efter din man, under tiden att omprövningen behandlas.
Att motivera du skall få bo kvar i din hyresrätt är inte svårt, din hyra är rimlig, under 7000 kr/mån, och hur skall du kunna betala en flytt, tror att flytten vill bli mera kostsam, än att få en lägra hyreskostnad de resterande månaderna.
Spara alla kvitton, för de pengar du använder av AFA så kan du redovisa hur du har använd dessa om KFM eller borgenärerna kräver en redovisning. Jag undrar på om de kan kräva del av dessa pengar, är inte de utmätningsfria?
Din mans skuldsanering struntar du i, du är inte betalningsansvarig för den.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
ewil
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 17


« Svara #4 skrivet: Oktober 15, 2017, 17:04:18 »

Tack, både skuldberget och ivkej, det blir lättare när man pratar med några som förstår på riktigt, hur det här skuldsaneringslivet fungerar.
Loggat
ewil
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 17


« Svara #5 skrivet: Oktober 15, 2017, 17:07:59 »

Först vill jag kondolera.
Det belopp du får från AFA, ville jag använda för att fortsätta betala på min betalplan, samt löpande utgifter, för att täcka upp inkomstförlusten efter din man, under tiden att omprövningen behandlas.
Att motivera du skall få bo kvar i din hyresrätt är inte svårt, din hyra är rimlig, under 7000 kr/mån, och hur skall du kunna betala en flytt, tror att flytten vill bli mera kostsam, än att få en lägra hyreskostnad de resterande månaderna.
Spara alla kvitton, för de pengar du använder av AFA så kan du redovisa hur du har använd dessa om KFM eller borgenärerna kräver en redovisning. Jag undrar på om de kan kräva del av dessa pengar, är inte de utmätningsfria?
Din mans skuldsanering struntar du i, du är inte betalningsansvarig för den.
[/q
uote]

Tillägg, jo AFApengar till efterlevande är utmätningsbara, endast sk begravningshjälp till dödsboet på ca 25000 kr är ej utmätningsbara, utan ska gå direkt till begravningskostnader.
Loggat
skuldberget
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 12


« Svara #6 skrivet: Oktober 15, 2017, 19:06:34 »

Förutom att nämna kostnader för flytt så är det också viktigt att poäntera hur omöjligt det är att hitta bostad med anmärkningar. Kolla in följande länk http://lagrummet.forsakringskassan.se/Foreskrifter/LFKFS1609.pdf där står försäkringskassans högsta godtagbara hyreskostnad. För 1-2 vuxna utan barn får är det OK med upp till 7075kr, eller mer om man bor i Stockholm, Göteborg, eller Malmö. Det är det som KF går efter. Sedan, även om det inte känns som bästa alternativ, så kanske du kan tänka dig att hyra ut ett rum under ett år? På så vis går hyreskostnaden ner för dig och du slipper flytta ifrån ert gemensamma hem ifall KF skulle klaga.
Loggat
valleyman
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 215


« Svara #7 skrivet: Oktober 15, 2017, 22:22:53 »

Du har inga skulder KFM kan göra utmätning på så så länge inte någon borgenär sätter sej på tvären och inte ens då är det säkert dom får igenom sin åsikt gällande högre betalningså är pengarna dina och frågan är om skuldsaneringen ens kommer bry sej om dessa pengar när du har så kort tid kvar på avbetalningsplanen.
å för var månad som går ju närmare målet att vara  skuldfri och med en skaplig buffert i ryggsäcken...
Beklagar sorgen.
Loggat

Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker!
ewil
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 17


« Svara #8 skrivet: Oktober 15, 2017, 22:43:32 »

Du har inga skulder KFM kan göra utmätning på så så länge inte någon borgenär sätter sej på tvären och inte ens då är det säkert dom får igenom sin åsikt gällande högre betalningså är pengarna dina och frågan är om skuldsaneringen ens kommer bry sej om dessa pengar när du har så kort tid kvar på avbetalningsplanen.
å för var månad som går ju närmare målet att vara  skuldfri och med en skaplig buffert i ryggsäcken...
Beklagar sorgen.



Ja, så kan det ju också vara, det skulle ju kännas rätt bra....skönt med lite andra infallsvinklar än sina egna grubblerier, blir lätt väldigt svar när man tänker själv.

Tack admin för att detta forum finns, trodde bara inte att det var sån här hjälp jag skulle behöva, men det tror väl ingen.
Loggat
sommar2016
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 45


« Svara #9 skrivet: Oktober 22, 2017, 14:16:48 »

Beklagar sorgen! Allt kommer att lösa sig. Det finns massor av "hjälpare" som vill hjälpa dig.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: