Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Utländsk skuld  (läst 5331 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Swedsus
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 3


« skrivet: September 15, 2017, 18:10:37 »

Hej,
Vill ställa en fråga. Hoppas på att få några vettiga svar.  Undecided
Jag vet att min situation är självförvållad och jag undanber mig moralkakor.

Året 2003-2004 pluggade jag konst i England och ansökte om studielån.  Jag hade då ett brittiskt id nummer. Antagligen därför jag fick ta lånet.
I England behöver man inte använda sina sista 4 siffror i sitt personnummer.

Pga rätt jobbiga angelägenheter var jag tvungen att flytta hem till Sverige igen rätt snabbt.
Jag betalade aldrig av mitt studielån och har aldrig gjort. Jag har inte betalat en spänn helt enkelt. Tongue

Bolaget jag lånat pengarna av har försökt kontakta mig via brev och jag svarade i början på lite uppgifter därför att jag inte haft som avsikt att smita från skulden. Jag har bara mått dåligt av att ha något med England att göra.
Med åren märkte jag att inget direkt hände. Det kom de vanliga sporadiska påminnelserna och sedan har inget hänt direkt.
Häromveckan ringde de på min mobil och sa att jag var tvungen att kontakta dom omedelbart. De mailade mig också. Jag svarade och frågade hur mkt jag ska betala i månaden. Ej fått svar av dom. Och ärligt talat känner jag nu att jag ej har lust att betala.

Min fråga:- Kan de kräva mig på pengar så här långt efteråt? England gick ju ur EU också. De kanske vet att de ej kan få mig att betala men ändå försöker? Eller kommer jag få en delgivning via handräckning vilken dag som helst?!? Samarbetar England och Sverige på något sätt? Har googlat detta men finner inga svar. Vad jag vet iaf är att det är svårt och dyrt att överföra pengar från Sverige till England.

Vet någon hur det funkar med utländska studieskulder ( England)
 Kan jag komma undan med detta? Jag var så ung när jag bodde i England så jag vet inte ens om jag anmälde till Skatteverket att jag flyttat utomlands. Bodde där i 5 år.
Tack för svar,
Mvh,
C
Loggat
hallstabella
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1388


« Svara #1 skrivet: September 15, 2017, 22:45:34 »

Hej

Vi brukar inte dela ut moralkakor här om det inte är uppenbart att någon sätter det i system att försöka luras. Det brukat alltid finnas en orsak till att man halkat i diket.

Jag är inte bra på Englands system utan söker på nätet.
Här är en länk om vilka preskriptionstider England har:
https://en.wikipedia.org/wiki/Limitation_Act_1980

Här är lite skrivet på Flashback:
https://www.flashback.org/t2003254

Så här står det på en annan sida:
Citat
Student loans
There are ‘old style’ and ‘new style’ student loans. Old-style student loans are for students who started their university course before September 1998. New-style student loans apply to students starting their course from September 1998 onwards.

The Limitation Act says that the limitation period for student loans is six years.

The cause of action (when the limitation period starts running) for old-style student loans, is usually when the loan became due for repayment in the April following the conclusion of your course. However, if you asked for it to be deferred within the six year limitation period, this would have restarted the limitation period.

For new-style student loans, the cause of action is likely to be when your earnings reach the set level at which deductions from your wages can begin. Because the Student Loan Company can take money directly from your wages, it might be more difficult to use the Limitation Act. Contact us for advice.

Child Support Agency (CSA) and the Child Maintenance Service (CMS)
Extra advice:
delays in taking action
You might be able to complain if you think there has been an unreasonable delay in action being taken. Contact us for advice.
If you owe money to the CSA or the CMS, the limitation rules can be complicated. From 12 July 2006, there is no time limit within which the CSA or the CMS must apply for a liability order. Once they have a liability order, a six year limitation period applies for them to use certain types of enforcement, such as bailiffs. There is no time limit for them to use enforcement such as disqualification from driving or imprisonment.

There are some ways the CSA or the CMS can try and make you pay that do not require them to have a liability order at all. These include taking money from your wages, benefits or bank account. Contact us for advice.

https://www.nationaldebtline.org/EW/factsheets/Pages/time-limits-for-recovering-debts/statute-barred-debt.aspx

Är detta till någon hjälp?
Loggat

Inkassobolagen utnyttjar staten som gratis arbetskraft via Kronofogden för att få in sina rekordvinster.
Detta kostar skattebetalarna många många miljoner!
Moralen är att man ska betala för sig. Gäller inte det då även inkassobolagen?
Carina57
Jr. Member
**
Offline Offline

Antal inlägg: 83


« Svara #2 skrivet: September 16, 2017, 04:59:13 »

Britterna själva kan inte driva in skulden i Sverige.... Men de kan kontakta den Svenska fogden och få skulden indriven.... det är ganska vanligt mellan länder i EU (JA de är fortfarande med) Jag tror att du kan räkna med ett brev från kronis inom kort...... så det är nog enklast att betala
Loggat
hallstabella
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1388


« Svara #3 skrivet: September 16, 2017, 13:33:02 »

Frågan är ju om preskriptionstiden. När ifrån det räknas vet jag inte men det verkar som att den är 6 år i England. Då är frågan om de har samma möjlighet som i Sverige att förlänga den (preskriptionsavbrott) till oändlighet.
Loggat

Inkassobolagen utnyttjar staten som gratis arbetskraft via Kronofogden för att få in sina rekordvinster.
Detta kostar skattebetalarna många många miljoner!
Moralen är att man ska betala för sig. Gäller inte det då även inkassobolagen?
Swedsus
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 3


« Svara #4 skrivet: September 17, 2017, 11:03:41 »

Hej och tack alla för svar. Glädjande att få så många som ville svara på mitt mail im denna pikanta situation. Preskiberingstiden samt om England kan samarbeta är alltså de heta potatisarna. Har ännu ej fått nån ny notis av UC. I mitt senaste mail skrev jag ändå att jag var villig att betala och min fråga var hur mycket i månaden jag ska betala. Sedan dess har det varit tyst... Huh?
Loggat
hallstabella
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1388


« Svara #5 skrivet: September 17, 2017, 12:25:01 »

Du kan också hålla koll om vad som händer på minupplysning.se. Det är gratis

https://www.minupplysning.se/
Loggat

Inkassobolagen utnyttjar staten som gratis arbetskraft via Kronofogden för att få in sina rekordvinster.
Detta kostar skattebetalarna många många miljoner!
Moralen är att man ska betala för sig. Gäller inte det då även inkassobolagen?
Swedsus
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 3


« Svara #6 skrivet: September 17, 2017, 14:12:15 »

Hallstabella!

Tusen tack. Har kollat och än så länge ser jag väldigt "bra" ut.  Roll Eyes
Mvh
C
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: