Min man dömdes 2003 till ett skadestånd på 30.000:-
IDAG fick vi ett brev ifrån KFM att dom fått in denna skulden den 7/7 2017. (Min man har haft utmätning innan och har idag varit skuldfri i 4 år, utan anmärkning i över 1.
Det är fullt möjligt att det skickades räkningar där runt 2003, men sedan dess har vi ALDRIG fått en räkning eller dylikt ifrån denna person. Alltså ca 14 år sedan.
När jag ringde kfm sa dom att jag borde ansök om preskription. Men skulle vi förlora den striden så kommer min man att få en anmärkning, då vi inte i så fall kommer att betala räkningen i tid (fast enligt kfm har han med största sannolikhet redan fått en anmärkning pga detta).
Så otroligt jäkla trist, vi har kämpat som djur för att få honom skuldfri, och nu när anmärkningen ÄNTLIGEN är borta, så kommer detta!
Hur borde vi gå till väga? Ska vi ansöka om preskription? Eller bara betala räkningen å leva med en anmärkning i 3 år till? (Räkningen är dock på 30.000:-, så inget man kan fixa bara sådär

Tjejen på kfm sa också att om vi ansöker om detta, å inte betalar skulden i tid, så kommer dom att göra en utredning på min mans inkomster osv, vilket även det leder till en anmärkning. Dessa tror jag dock försvinner om det visar sig att vi får rätt.
Men det känns ju nästan "tryggast" att betala, men det är så jäkla mycket pengar..
Och om jag ska ansöka on preskription, hur ska jag formulera mig? Vill inte vara otrevlig mot kfm, då dom inte gjort något fel mot mig.
Vad händer med killen som vill få sitt skadestånd? Ska han bevisa på något sätt att han skickat räkningar, eller hur fungerar det?
Hur lång tid brukar det ta innan man får svar på om det faktiskt är preskriberat eller ej ifrån kfm?
Otroligt tacksam för svar?