hamarcus
Newbie
Antal inlägg: 28
|
 |
« skrivet: Februari 26, 2017, 09:49:15 » |
|
Hej Någon som har koll på om man studerar nu med csn har skatteskuld som preskeberas vid årsskiftet, och börjar jobba till sommaren hur fort hittar fogden en o börjar med löneutmätning och om löneutmätning, påbörjas preskeberas skulden ändå eller förlänger de den?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Taxi1963
|
 |
« Svara #1 skrivet: Februari 27, 2017, 11:42:39 » |
|
Har du inte jobbat hos samma arbetsgivare under 2016 så bor det droja till feb- mars 2018 innan fogden kan se var du jobbar.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
KassaKon
|
 |
« Svara #2 skrivet: Februari 27, 2017, 12:23:19 » |
|
För skatteskuld är det väl absolut preskription dvs det spelar ingen roll om de har hunnit mäta ut, den preskriberas ändå.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
KassaKon
|
 |
« Svara #3 skrivet: Februari 27, 2017, 12:25:28 » |
|
Har du inte jobbat hos samma arbetsgivare under 2016 så bor det droja till feb- mars 2018 innan fogden kan se var du jobbar.
Beror ju på om de av en slump får för sig att göra en inkomstundersökning just när du har börjat jobba. Då drar ju utmätning igång ganska snabbt.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
valleyman
|
 |
« Svara #4 skrivet: Februari 27, 2017, 19:05:34 » |
|
Det är väl en bestämd tid mellan tillgångsundersökningarna om inte fodringsägarn ber om en sådan ska utföras igen om han påstår han vet att förutsättningarna förändrats, men inte ens då är det säkert att Kfm utför den, men då det är en skatteskuld så tänker jag att skatteverket lär ju lätt kunna se vem som betalar in skatten och på så vis få igång en utmätning rätt snabbt om dom (skatteverket) nu jobbar vill säga
|
|
|
Loggat
|
Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker!
|
|
|
Taxi1963
|
 |
« Svara #5 skrivet: Februari 28, 2017, 01:44:05 » |
|
Spelar ingen roll om de gor en tillgangsundersokning, sa länge du inte sjalv talar om hos vem du jobbar. Detta da arbetsgivaren inte specificerar vem han betalar in skatt for forran han lämnar kontrolluppgifter, vilket sker i januari da han deklarerar året fore. Sa vill man slippa fogden byter man arbetsgivare under januari, da slipper man fogden hela det kommande aret
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
KassaKon
|
 |
« Svara #6 skrivet: Februari 28, 2017, 13:39:24 » |
|
Nu förutsatte jag ju att man är ärlig och talar om vart man jobbar när man får frågan.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
valleyman
|
 |
« Svara #7 skrivet: Februari 28, 2017, 20:50:10 » |
|
Kassakon, absolut är man det, men jag bytte arbete 1 nov-13 och löneutmätningen jag hade då avbröts såklart och ingen frågade om mitt nya arbete ända tills i april16 då utmätningen började igen, inte ett brev eller telefonsamtal eller nått där dom undrade vart jag arbetade ...så beroende på hur man ser det så "klarade " jag mej 2.5 år nästan innan utmätningen började igen...men då så gott som alla mina skulder låg hos KFM så växte dom ju på sej rätt duktigt, att jag inte hade några räntekostnader att dra av under denna period nästan blev jag oxå påmind om när restskatten på 25 000kr dök upp som ett brev på posten...fast den är så gott som betald nu i och med januari och februaris utmätning...
|
|
|
Loggat
|
Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker!
|
|
|
KassaKon
|
 |
« Svara #8 skrivet: Mars 01, 2017, 08:40:21 » |
|
Ja så kan det ju bli, men då har du ju inte ljugit medvetet.
Men min man fick ett telefonsamtal från kfm där de frågade om inkomster och arbete. Han var då arbetslös och då sa de till honom att höra av sig när han fått jobb så de kunde börja dra. Eh, ja eller hur liksom?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
fransisco
Jr. Member

Antal inlägg: 78
|
 |
« Svara #9 skrivet: Mars 01, 2017, 20:00:11 » |
|
Hej. Svaren på "hamarcus" fråga handlar alltmer om en fråga om etik och moral vilket det kanske borde startas en ny tråd om.
Mitt svar på frågan:
Om du haft tillgångsundersökning tidigare? kommer nästa undersökning med sannolikhet ske på samma datum nästkommande år. Annars hittar KFM dej och din arbetsgivare, feb/mars/april, (beror på arbetstempo/belastning), utifrån inkomstuppgifter lämnade i dec. året innan Dock kan kontroll göras när som helst.
Din skatteskuld förlängs inte enbart för att utmätning påbörjas, och ska om inte synnerliga skäl föreligger, preskriberas per automatik.
mvh
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|