Sidor: 1 [2] 3 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Så här är det för mig som skickade in ansökan efter 1 Nov-16  (läst 31800 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Singelmamma1971
Jr. Member
**

Antal inlägg: 79

« Svara #15 skrivet: Februari 09, 2017, 20:16:10 »

Tack för svar Smiley Jag känner mig helt speedad nu när jag äntligen fått inledande så jag läser allt ni skriver. Jag skickade också in 3 november så det är kul att följa vad som händer Cheesy
Loggat
swespy
Newbie
*

Antal inlägg: 35

« Svara #16 skrivet: Februari 14, 2017, 21:15:24 »

Idag ringde min handläggare Smiley
Hon höll på o skrev ihop ett förslag till dom borgenärer som har hört av sig o skulle skicka det till mig för godkännande. Anledningen till att hon ringde va för hon ville veta lite årtal som vissa skulder har uppstått.

Det rör på sig Smiley
Loggat
Fattigmorsa
Newbie
*

Antal inlägg: 14

« Svara #17 skrivet: Februari 22, 2017, 16:53:55 »

Hejsan!

Tack för att ni finns, jag slänger in en fråga här. Hoppas det är ok.

Jag har under ett års tid läst och fått en massa tips och råd innan jag skickade in min skuldsaneringsansökan. Skickade in i november och har under denna vecka fått komplettera några småsaker. Min fråga är nu, hur lång tid borde det ta innan jag får beslut om inledande? Hur fungerar det? Kommer det papper hem? Ringer dom upp? Eller får jag lusläsa POIT? Känner mig sjukt otålig nu? Huh??

Kram till er alla! 
Loggat
Cc
Full Member

Antal inlägg: 117

« Svara #18 skrivet: Februari 22, 2017, 21:35:23 »

Hej fattigmorsa. Jag skickade in min skuldsaneringsansökan den 2 nov. Den 30 dec ringde en handläggare och berätta att jag fått inledande. Den 2 jan stod det äntligen mitt namn i poit. Några dagar senare kom min preliminära betalplan som jag skulle börja betala på direkt. Sen va det lugnt några veckor. Den 8 feb fick jag min betalplan på posten som jag skulle ringa min handläggare och godkänna. Så nu väntar jag igen runt 1 månad på att alla borgenärer ska godkänna betalplanen. Så det är bara att vänta och vänta. Väntan är nästan olidlig. Kram och lycka till.
Loggat
hallstabella
Hero Member

Antal inlägg: 1388

« Svara #19 skrivet: Februari 22, 2017, 22:57:35 »

Här kan du se aktuella handläggningstider

https://www.kronofogden.se/Handlaggningstider.html
Loggat

Inkassobolagen utnyttjar staten som gratis arbetskraft via Kronofogden för att få in sina rekordvinster.
Detta kostar skattebetalarna många många miljoner!
Moralen är att man ska betala för sig. Gäller inte det då även inkassobolagen?
Fattigmorsa
Newbie
*

« Svara #20 skrivet: Februari 23, 2017, 11:37:45 »

Jag tänkte att eftersom handläggaren mailade och ville ha kompletterande uppgifter så borde ju det hela vara på G?

Fick svara på följande:

Äter du några mediciner?

Har du fortfarande bostadsbidrag?

Varför bekostar inte skolan barnens busskort?

Går du fortfarande hos kurator?

Inga krångliga frågor i min värld..
Åh vad jag vill få ett inledande nu så jag kan få känna att det går åt rätt håll! Jag vet inte vad jag tar mig till om jag får ett avslag Huh??
Loggat
Antedebt
Jr. Member
**

Antal inlägg: 52

« Svara #21 skrivet: Februari 23, 2017, 12:39:49 »

Jag tänkte att eftersom handläggaren mailade och ville ha kompletterande uppgifter så borde ju det hela vara på G?

Fick svara på följande:

Äter du några mediciner?

Har du fortfarande bostadsbidrag?

Varför bekostar inte skolan barnens busskort?

Går du fortfarande hos kurator?

Inga krångliga frågor i min värld..
Åh vad jag vill få ett inledande nu så jag kan få känna att det går åt rätt håll! Jag vet inte vad jag tar mig till om jag får ett avslag Huh??

För mig gick just den delen snabbt, de ringde på förmiddagen och jag fick löämna kompleterande upgifter sen ringde de tillbaka lunch/eftermiddag igen och sa att jag fått inledande. men efter det känns det som tiden står stilla. iaf lycka till. tror det finns en hel del trådar som beskriver förloppet här också.
Loggat
Fattigmorsa
Newbie
*

« Svara #22 skrivet: Februari 24, 2017, 16:05:44 »

Jippi!

Bästa fredagen! Blev uppringd av SKUSAN i dag- har fått inledande! Huh?Huh???
Loggat
swespy
Newbie
*

« Svara #23 skrivet: Februari 25, 2017, 18:43:00 »

Grattis Smiley
Loggat
Cc
Full Member

Antal inlägg: 117

« Svara #24 skrivet: Februari 25, 2017, 22:52:04 »

Åh va kul. Grattis.
Loggat
swespy
Newbie
*

« Svara #25 skrivet: Mars 08, 2017, 18:22:38 »

Fick idag ett Följebrev på ett skuldsaneringsförslag.

Lite ändrat än från beslutet om inledande på betalningsförmågan.
Ska betala en summa varje månad men det är en summa som ja kommer klara av.

I helhetsbedömningen så framgår det nu att KF bedömer att det finns beaktningsvärda skäl för o
förkorta betalningsplanen till 3 år.
Främsta anledningen är att ja har levt med överskuldsättning i över 20 år. Även mina barn har levt under
nästan hela perioden oxå.

Nåt ja reagera på va att det står att betalningsplanen ska löpa i 3 år från Maj-17 till Jan-20 med
2 betalningsfria månader, Juni o December.
Sen står det: Skuldsaneringsperioden pågår dock 5 år från skuldsaneringens start.

Så nu är det bara o ringa o godkänna det så dom får skicka ut det till mina borgenärer.
Loggat
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1638

« Svara #26 skrivet: Mars 09, 2017, 11:48:44 »

Det är rätt, en borgenär kan komma att överklaga din skuldsanering i fem år, enligt skuldsaneringslagen 48 §, men du har tur som enbart skall betala på din sanering i tre år. Att så du får leva 2 år längre än betalplanen med en anmärkning får du tyvärr stå ut med, tänk på det stora flertalet kommer att få betala alla 5 år, och det finns fortfarande de som har enligt den gamla lagen, som inte ens har 2 betalningsfria månader pr år.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
KassaKon
Hero Member

Antal inlägg: 1126

« Svara #27 skrivet: Mars 09, 2017, 13:40:48 »

Det är rätt, en borgenär kan komma att överklaga din skuldsanering i fem år, enligt skuldsaneringslagen 48 §, men du har tur som enbart skall betala på din sanering i tre år. Att så du får leva 2 år längre än betalplanen med en anmärkning får du tyvärr stå ut med, tänk på det stora flertalet kommer att få betala alla 5 år, och det finns fortfarande de som har enligt den gamla lagen, som inte ens har 2 betalningsfria månader pr år.

Japp, så är det. Har ganska precist 4 år kvar att betala, utan batalningsfria månader och med en 5-åring i familjen som har levt hela sitt liv o överskuldsatt familj. Kommer nog tyvärr få fortsätta med det ett bra tag efter att min skuldsanering är klar pga makens skulder och obefintliga inkomster.
Loggat
swespy
Newbie
*

« Svara #28 skrivet: Mars 10, 2017, 20:49:47 »

Har idag varit i kontakt med min handläggare o prata om förslaget som är skrivet.
Frågade då om det här med att dom att min betalningsplan ska förkortas till 3 år o
det är nåt dom själva gör en bedömning från fall till fall.
Men det stämmer dock att skuldsaneringsperioden fortfarande är på 5 år.

Ställde även frågan om va som skulle kunna hända efter 3 år när ja inte behöver betala mer
och nån borgenär skulle skicka in en överklagan då för ja fortfarande har ett betalningsutrymme
dom 2 åren som är kvar o fick bara till svar att det är inget som skulle tas hänsyn till
såvida ja inte har en betydande bättre inkomst eller nåt annat som skulle kunna vara till en stor skillnad
mot i dagsläget.

Det som känns lite oroande nu är att ja tror att typ alla borgenärer som kommer få förslaget
kommer nog motsätta sig för det är ju bara en bråkdel som ja kommer få betala mot va ja är skyldig.
Som exempel så har ja bl.a en skuld på över 200.000 kr till en borgenär o den kommer få typ 4000 kr totalt.

Men det skulle mycket till att dom skulle få igenom sin motsättning sa hon o det skulle tex vara om ja
hade lämnat oriktiga uppgifter o har en betydande större betalningsförmåga än va ja har uppgett.

Nu ska förslagen till till dom o dom har 3 veckor på sig efter delgivning o yttra sig o
är det nån som motsäger sig så kommer mitt ärende flyttas till en annan handläggare som
håller på med sånt. Synd isf för den handläggare ja har idag verkar vara riktigt bra men det
är bara o hoppas på att det kommer flyta på Smiley
Loggat
swespy
Newbie
*

« Svara #29 skrivet: Mars 10, 2017, 21:10:36 »

För att förtydliga så sa handläggaren att efter 3 veckor så kollar dom ifall alla som är delgivna har återkommit o har dom inte hört av sig så kommer dom fortsätta jaga dom.
Så ja skulle inte räkna med att ja kommer höra nåt förrens om ca 1,5 mån.
Då är vi inne i mitten av April o min betalplan ska komma igång i Maj så vi får se.
Loggat
Sidor: 1 [2] 3 4   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: