Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Skuldsanering  (läst 19615 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Callemaja
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1110


« skrivet: Juli 06, 2007, 23:59:32 »

Enligt nya siffror från Kfm så beviljas ca 60% av alla som söker, skuldsanering.
Både antalet som söker och de som beviljas skuldsanering ökar stadigt.

Det är jättebra........

Men, jag tänkte på en annan infallsvinkel:
Om politikerna som nyligen ändrat reglerna om skuldsanering ser att utfallet är bra så kanske det blir svårare att få igenom en absolut preskription. Man kanske anser att det räcker med det skuldsaneringsintrumentet som heter skuldsanering.

Vid skuldsanering får du om du beviljas denna, leva på existensminium i fem år sedan är du skuldfri. Alla kommer inte att få skuldsanering, det är uppenbart.

Vid absolut preskription får ALLA en tidsfrist innan skulden preskriberas.

Välj själva vad som ni tycker är lämpligt.

Loggat
foppa6101
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 3


« Svara #1 skrivet: Juli 16, 2007, 18:34:27 »

Och om man har otur så blir det en novis i tidningen så alla kan se vad som händer,Tyvärr,,,
Loggat
Callemaja
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1110


« Svara #2 skrivet: Juli 16, 2007, 22:53:41 »

Vad menar du, foppa?
Loggat
foppa6101
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 3


« Svara #3 skrivet: Juli 17, 2007, 14:56:06 »

Jo,,jag sitter själv i skiten o har pratat med kronis om sanering,,det är stor risk att det kan publiseras i tidningen om sånt,,
Loggat
framtid
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 46


« Svara #4 skrivet: Juli 17, 2007, 15:32:34 »

Jo,,jag sitter själv i skiten o har pratat med kronis om sanering,,det är stor risk att det kan publiseras i tidningen om sånt,,

Fast det kan ju även läsas som "Här är en person som kommer bli skuldfri om fem år".  Smiley

Knappt någon läser ändå de där små notiserna, och vad gör det om nån bekant skulle se det egentligen?

Bäst mår man nog om man är öppen om sina ekonomiska problem mot omgivningen, om man orkar. (har inte orkat det själv ännu...)
Loggat
Callemaja
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1110


« Svara #5 skrivet: Juli 17, 2007, 17:16:03 »

Det har jag aldrig varit med om att en skuldsaneringsåtgärd skulle publiceras i dagspressen.

Var har ni fått det ifrån??
Loggat
foppa6101
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 3


« Svara #6 skrivet: Juli 17, 2007, 18:04:41 »

Från kronofogden själv,,,
Loggat
Phantera
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 715


« Svara #7 skrivet: Juli 17, 2007, 22:08:46 »

Kan det inte tänkas att de sätter ut en notis om detta i den lokala blaskan och sen får de som har fordringar höra av sig till KFM angående att de vill vara med och dela på kakan?
Har inte KFM annars en bra pdf om skuldsanering eller något på deras sida om vad som gäller vid eventuell skuldsanering.
Loggat

Brottas inte med en gris. Grisen tycker det är roligt och du blir bara smutsig
Wiseguy
Gäst
« Svara #8 skrivet: Juli 17, 2007, 22:42:41 »

Skulle på sätt och vis kunna vara som Cougarina skriver.

Dock så vet jag flera som fått skuldsanering men för dem har det inte stått i lokaltidningarna i alla fall.
Men kanske kan dom göra så i vissa knepigare fall, som tex om man inte har så bra koll på vilka som är fodringsägare egentligen?

Så sker ju då man försätts i konkurs i syfte att eventuella fordringsägare skall få möjlighet att höra av sig.

Men det är inte kul att bli uthängd i dylika notiser, det vet jag själv.
Jag blev för snart två år sedan försatt i personlig konkurs och en notis om detta publicerades i vanlig ordning i våra två lokalblaskor.
Jag kommer ihåg att min far sa att "det är ingen fara, det är så få som läser dessa notiser ändå...."!
Jo, pyttsan heller!! Jag tror banne mig alla jag känner läste detta!!
Snacka om att jag vägrade gå ens på stan på flera veckor pga skammen.....

Loggat
Appleblossom
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 16


« Svara #9 skrivet: Juli 21, 2007, 19:30:04 »

I den här tidningen meddelar dom om skuldsanering, den ligger numera på nätet.

https://poit.bolagsverket.se/KPNPublikWeb/

När jag blev beiljvad skuldsanering för 2 år sen stod det inget i lokaltidningen om det.
Loggat
Callemaja
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1110


« Svara #10 skrivet: Juli 22, 2007, 20:13:38 »

Det var som tusan....

Men det verkar vara ett sätt för att skulder som inte anmäls får ej heller krävas in. Denna kungörelse ska verka som en påminnelse för fordringsägarna.
Loggat
Jakobsson
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 2


« Svara #11 skrivet: Juli 26, 2007, 02:05:24 »

Ny här,

Hur går man tillväga för att be om skuldsanering.

Sitter som många andra i ett "träsk" och orkar inte kämpa mer. Har precis påbörjat en skilsmässa oxå så det tär ännu mer på det hela,
Loggat
jgkjan
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 7


« Svara #12 skrivet: Augusti 09, 2007, 17:45:41 »

Jag sitter själv och funderar på om det är någon ide att ansöka om skuldsanering. Jag har bara 700-800 tusen i div skulder. och har gått igenom en konkurs. Och nu när man försöker komma tillbaka, så träffar man på både bra och dålig inkasso bolag.

Är det bra att börja med att annsöka om skuldsanering eller har ni något annat råd var man ska börja?
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 4012



« Svara #13 skrivet: Augusti 12, 2007, 12:53:29 »

Jag sitter själv och funderar på om det är någon ide att ansöka om skuldsanering. Jag har bara 700-800 tusen i div skulder. och har gått igenom en konkurs. Och nu när man försöker komma tillbaka, så träffar man på både bra och dålig inkasso bolag.

Är det bra att börja med att annsöka om skuldsanering eller har ni något annat råd var man ska börja?
Om du har så pass stora skulder som 7-800.000kr så tycker jag att det kan vara idé att söka sanering.

Problemet kan dock vara att det brukar ställa till det en del om man har fått skulderna som företagare, men inget är omöjligt! Det beror lite på omständigheterna, framtidsutsikterna samt givetvis vilken kronofogde man stöter på.

Innan du söker sanering så tycker jag dock att du ska kolla upp om det finns skulder som är preskriberad redan.
Är skulderna tillräckligt gamla så kanske dom (eller merparten) är preskat och u sitter plötsligt i ett mycket bättre läge och kanske kn slippa skuldsaneringen!
Skuldsanering innebär ett stort intrång på den personliga integriteten och man kan känna sig ganska utlämnad, så självklart bör man kolla upp alla andra möjligheter innan.

Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
jgkjan
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 7


« Svara #14 skrivet: Augusti 14, 2007, 01:45:19 »

Jag sitter själv och funderar på om det är någon ide att ansöka om skuldsanering. Jag har bara 700-800 tusen i div skulder. och har gått igenom en konkurs. Och nu när man försöker komma tillbaka, så träffar man på både bra och dålig inkasso bolag.

Är det bra att börja med att annsöka om skuldsanering eller har ni något annat råd var man ska börja?
Om du har så pass stora skulder som 7-800.000kr så tycker jag att det kan vara idé att söka sanering.

Problemet kan dock vara att det brukar ställa till det en del om man har fått skulderna som företagare, men inget är omöjligt! Det beror lite på omständigheterna, framtidsutsikterna samt givetvis vilken kronofogde man stöter på.

Innan du söker sanering så tycker jag dock att du ska kolla upp om det finns skulder som är preskriberad redan.
Är skulderna tillräckligt gamla så kanske dom (eller merparten) är preskat och u sitter plötsligt i ett mycket bättre läge och kanske kn slippa skuldsaneringen!
Skuldsanering innebär ett stort intrång på den personliga integriteten och man kan känna sig ganska utlämnad, så självklart bör man kolla upp alla andra möjligheter innan.


De är för nya, men endel av leverantörerna har skivit av en del skulder, jag har ett 30 tal att ta kontakt med för att kolla upp hur det är med saldot. Men 50% av skulden är till bank och almi. Sen så är det en massa små skulder. Men jag vet inte om skuldsanering är värre en den personliga konkurs jag har gått igenom. Så nu försöker jag ta mig tillbaka så gått det går. Störrsta problemtet son jag har stött på är att endel inkassobolag är helt hopplösa att prata med. Men det finns många bra också.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: