Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: 1000 frågor om skuldsanering!  (läst 8251 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
TeresL
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 4


« skrivet: Oktober 24, 2016, 00:26:11 »

Hej!
Är ny här och har läst igenom en hel del. Mycket bra information!
Jag har funderat längre på att söka skuldsanering. Jag har dragit på mig enorma skulder pga manodepressiv sjukdom. Efter diagnos och behandling 2010 har jag dock inte fått några nya skulder. Är sjukskriven sedan länge. Har en besvärlig och svårbehandlad variant.

Hur som helst, jag har dragit mig för att ansöka av flera skäl: dels för att jag tycker det är så oerhört läskigt för att jag inte vet hur det går till och dels för att jag oroar mig för några saker.
Min man och jag bor inte tillsammans men är alltså gifta. Skälet är att han helt enkelt inte vill leva på existensminimum. Han tycker också att det drabbar barnen för hårt.  Han har bra inkomst och kan lägga undan pengar till barnen och köpa saker till dem om vi inte lever tillsammans.
Det är dock han som står på mitt hyreskontrakt. Vi hyr av en privat hyresvärd och jag är livrädd att jag inte ska få bo kvar om han får klart för sig att maken inte bor här längre.

Kommer hyresvärden kontaktas vid skuldsanering? Är det ett problem att min man står på hyreskontraktet eller är det något som skusan-handläggare förstår? Skälet är ju att jag inte kan få ett hyreskontrakt och vi har fem barn. Jag är jätterädd att vi ska bli bostadslösa...

Räknas min mans inkomst med även om vi inte bor tillsammans? Vid löneutmätning gör det ju inte det då vi inte ingår i samma hushåll, är det annorlunda vid skuldsanering?

Jag har också hela tiden betalat 700 kr i månaden till min mamma då hon köpte en bil som jag får låna. Är detta ett problem? Räknas det som att jag gynnat en borgenär?

Hur noga går de igenom ens ekonomi? Måste jag försvara varenda utgiftspost på mitt konto? Kan de tycka att jag slösat med pengar typ?

Jag har också mycket svårt att redogöra för hur skulderna uppkom då jag var manisk och knappt vet vad jag gjorde. Samma period skilde jag mig, blev bostadslös och det hela slutade i en mycket djup depression. Kommer detta att ligga mig i fatet?

Hur är handläggarna att ha och göra med?

Har läst att man får en buffert på ca 500 kr, blir den större om man har många barn samt flera sjukdomar i familjen?

Tacksam för svar Smiley
Loggat
KassaKon
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1128


« Svara #1 skrivet: Oktober 24, 2016, 08:13:33 »

Vill börja med att säga att jag inte vet svaren på dina frågor! Det är antagligen bara den handläggare som får ditt ärende som kan svara fullt ut. Men jag tycker absolut att du ska söka! Om du inte förstår hur du ska fylla i blanketten kan du kontakta din kommuns skuld- och budgetrådgivare. De kanske har svaren på några av dina frågor med.

När det gäller hyran borde det inte spela någon roll vem som står på kontraktet. I praktiken är det ju så att du hyr av din man. Och efterosm ni inte delar hushåll bör de inte räkna in din mans inkomst. Däremot kan det ju bli lite svårt att försvara varför ni inte bor tillsammans. Det är nog bättre att ange att det är din sjukdomsbild som orsak istället för att mannen inte vill leva på existensminimum.

Angående att du betalar till din mamma för bilen just nu så kan det inte hållas emot dig. Däremot är det inte säkert att du får ha kvar pengar till detta i en skuldsanering. Det beror på hur ditt behov av bil ser ut och vad din handläggare tycker om arrangemanget.

Bufferten räknas ut beroende på hur just dina omständigheter ser ut. Man har ju rätt att behålla pengar till kostnader för vård och läkemedel upp till högkostnaden för var och en och kan man styrka att man har kostnader utöver det bör man få behålla det med.

Du har inget att förlora på att söka! Lycka till!
Loggat
Hoppsan
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 434


« Svara #2 skrivet: November 28, 2016, 16:51:04 »

Nej din hyresvärd kommer inte att kontaktas, detta vet jag eftersom jag hjälpte en vän i år att söka som är inneboende hos en vän, han kontaktades inte.

Har det inte räknats in tidigare vid utmätningen, kommer det inte göras vid en skuldsanering heller. Jag kan lova dig att de redan har gått igenom allt det ekonomiska er emellan och skuldsaneringsteamet kommer troligtvis gå på samma linje.

Är bilen ett lån din mamma tagit åt dig som du betalar av? Om det är så ska du ju även ta upp privata skulder i din ansökan och efter ett ev. inledande får du inte betala till någon. Är det "bara" en överenskommelse för att du lånar bilen, tror jag inte att det är en godtagbar utgift tyvärr.

Har svårt att tro att skuldsaneringsteamet har tid att gå igenom ditt konto

Lycka till!



Loggat

Äntligen skuldsanering efter mycket slit!!
TeresL
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 4


« Svara #3 skrivet: November 30, 2016, 21:06:19 »

Tack så hemskt mycket för era svar!
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: