Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Fysiska kontanter i Sverige  (läst 35261 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
sphere
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 1


« skrivet: Oktober 16, 2016, 17:09:10 »

Hej.
Mitt namn är Niklas och jag håller på att ta fram något slags material/bok mot den fientlighet mot fysiska kontanter som bankerna idag har lyckats lansera.
Jag skulle gärna vilja veta hur skuldsatta ser på den utveckling som bankerna vill jobba mot där det inte ska existera annat än betalkort och betalappar.
Jag har själv flera vänner och släktingar som har haft en del problem att få (köpa) betalkort, internetbank och i vissa fall även öppna ett konto pga betalningsanmärkningar och skulder. För dom har det fungerat hyfsat ändå eftersom det i många fall var några år sedan och då var hetsen mot fysiska kontanter inte lika stor.
I andra fall har dom fått lämna över stora delar av sin ekonomi till anhöriga som har fått vara bulvaner för dom. Men jag tror inte man kommer undan lika lätt i framtiden.

Hur ser ni på det? Har ni haft problem med banker? Vad tror ni om framtiden inom det här? Är ni oroade över att människor kommer att falla mellan stolar?
Loggat
larses60
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 923


« Svara #1 skrivet: November 03, 2016, 20:42:39 »

Jag försökte få ett visakort hos min bank SEB men det blev kalla handen direkt eftersom de påstod att man kan övertrassera kontot med kortet, och risken att jag skulle göra det var stor eftersom jag har betalningsanmärkningar. Har ett Maestro kort som funkar att handla i affärer med, men det funkar inte att betala i parkeringsautomaten, ej heller att handla något på internet.
När jag hade skuldsaldo hos kfm vågade jag inte ha särskilt mycket på kontot för risken att kfm går in och hämtar, trots att jag kanske lyckas spara nån liten peng från förbehållsbeloppet. Då måste man ta ut pengarna och ha dem i madrassen...nu hörde jag att biograferna bara kommer ta kort och säkert är det fler som följer efter...som vanligt så sparkar man på de som ligger ner och jag tycker utvecklingen är skrämmande.

De stora vinnarna på kortmanin och kontantlöshet är bankerna som gör rekordvinster varje år...var det förresten inte bankerna som låg på konkursens rand i början av 90-talet? Minns att det var folket i form av skattepengar som räddade dem, och det kanske är dags för dem att betala tillbaka och börja hjälpa dem som de satt att bli förnedrade under många år framöver.

Att ha ett kort som du använder dagligen överallt innebär att de kan spåra dig, registrera dig i dina intressen mm
Loggat
sommar2016
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 45


« Svara #2 skrivet: November 03, 2016, 21:19:25 »

Hej,
Byta bank! Skandiabanken är jättebra. Där får du ett Visa elektronkort om du har betalningsanmärkningar. Det kan du använda överallt (nästan) Utanför Europa gäller det nog inte. Jag har ett sådant. Kan handla i alla butiker, parkeringsautomater, tanka mm. Man har ingen kredit utan måste ha pengar på kortet. Går att använda på svenska spel. Jag betalar det jag handlar på nätet. Jag tycker det är ett jättebra kort. Går inte att övertrassera. Skandiabanken har också en superbra chatt om man har problem. Det är min uppfattning så jag byter aldrig bank mer.
 Smiley
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: