Jag har bipolär sjukdom och överskuldsatt är inget ovanligt alls. På detta varit ensamstående mamma i många år. Jag har fler gröna lappar från FK än löne specar.
Nu äntligen kan jag och min kille, gifta oss eller mer flytta ihop om vi så vill. Jag har i alla dessa 15år som vi har varit tillsammans vägrat pga jag har velat skydda honom från mina skulder.
Alla mina skulder har varit konsumtionsskulder.
Mycket löste sig av sig självt, när jag flyttade och gjorde flytt anmälan sent. Skulle någon av dessa skulder dyka upp igen, kommer jag bestrida dem. De har inget som gör det möjligt att kräva mig på pengarna. Här försvann ca 220 000kr.
Däremot andra har varit sega. Hade jag mått bra och då kunnat haft större pejl och kontroll, så skulle jag nog se att tex Intrum har även gjort bort sig. Just då mådde jag i grunden inte bra så det blev för mycket och jag valde att skydda mig från ett bipolärt skov.
Nu har jag lärt mig massa saker, kan och vågar säga ifrån. Vågar mer och mer hävda lag 1924:

och på detta att jag har svårt att förstå språket och uttrycka mig.
Min sista var en ny. Jag fick ingen chans. Blev fly förbannad för att ingen hade berättat alls vad och hur. Utan väldigt mycket undanhållits från mig och inte tagit detta att jag inte hade förstått på allvar. Jag trodde att inkasso, pay inkasso och pay solution var två olika företag. Förstod inte heller lappen från inkasso företaget. De trodde att jag drev med dem. DI säger att de har totalt brustit i god inkassosed. Då inte återkopplat till mig och det gick inte att se på inkasso brevet vilka regler och att det var pay solutions som var inkasso bolaget.
Så jag bestred den med lagen om att jag inte hade varit "till sinnens fullbruk" och att jag har svårt förstå språket. Stod på mig för en skuld på 25kr. Önskar att det fanns en minimum summa. Ja, det stämmer att jag inte då var "till sinnenas fullbruk" och med detta fått ytterligare ett ställe stänga av kredit möjligheten.
Inkassot stod på sig och jag med. Det gick så långt att jag fick hjälp av en jurist på KFM. Jag gjorde då en DO anmälan och en ny till DI. Visserligen blev det inget men som sagt kanske det viktigaste att båda är registrerade hos myndigheterna. Detta kan som sagt inte inkasso företaget komma ifrån att detta är gjort. Det som juristen på KFM berättade för mig, att det är viktigt att anmäla genom att blir det många om samma sak kring ett inkassoföretag så måste DI till slut utreda.
När fordran hamnade hos tingsrätten, så ringde den jurist som jag hade fått direkt till ??. Här drog företaget som stod bakom skulden hos pay inkasso tillbaka allt. Nu är allt nedlagt och jag har sluppit att betala och få en betalningsanmärkning. Pay inkasso säger att det är företaget som äger skulden som drog tillbaka det hela. Juristen säger att det drogs tillbaka pga de skulle förlora i tingsrätten, pga lagen 1924:?? och att det hela har totalt brustit i god inkassosed.
Nu hoppas jag att fler inte hamnar här men samtidigt våga säga ifrån första början. Samma grund gäller som man bestrider en gammal, preskriberad skuld. En annan är att det är våga hänga ut inkassoföretaget på så sätt kan man sätta större press på dem.
Ja, jag ringer, mailar och fixar så att jag kan få stänga så jag inte kan handla på kredit. Det är så lätt och man har inte då spärren om man är på, alltså hypoman/manisk. Man tänker inte ens tanken att jag ska betala för detta senare, utan mer bara handlar.
Nu är jag en ovanlighet - bipolär och skuldfri