Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Utmätningsförrättning...  (läst 14739 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
superme2011
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 18


« skrivet: November 17, 2015, 14:44:01 »

Hej!
Snälla hjälp!
Jag har fått brev om utmätningsförrättning som ska ske 25/11 mellan 09-12. (lång tid).
Vad innebär det? Fick riktigt ont i magen nu...
Varför nu helt plötsligt? Jag har haft löneutmätning på lönen med drygt 10 000 kr/månad sen april 2013 och har alltid skickat in inkomstuppgifter när det frågats efter detta.
Vad får man behålla?
Jag och min 17-årige son har en varsin Tv. Han har ett x-box 360 ca 5 år gammalt. Min laptop är ca 6 år. Har en bil årgång 2000 värd under 10 000. Vi bor i en 2:a som är en bostadsrätt, köpte den för 90 000 men är kanske värd 150 000 nu, vet inte men jag har inte rustat nåt i den sedan jag köpte den 2008. Inge kaklat badrum, inge modernt kök mm. Men jag har ett bostadslån på den som är på 165000 kr. Kan de ta lägenheten och bilen? Var ska jag kunna hitta ett billigare boende? Jag har ju inte ens ett eget rum nu så att sonen ska kunna ha det...
Många frågor, men jättesnälla om någon kan ta sig tid att svara.
//orolig mamma
Loggat
jaden
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 126


« Svara #1 skrivet: November 17, 2015, 17:54:30 »

Men det tar inte 3 timmar så häng inte upp dig på tiden. De besöker säkert andra under den tiden. När de besökte mig 2009 så tog allt 15 minuter. Lite kontroll av uppgifter vid bordet och sen en kort koll av  det som fanns i rummen....
Loggat
Hoppsan
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 434


« Svara #2 skrivet: November 17, 2015, 18:59:18 »

Jag hade oanmält besök av KF för lite mer än en månad sen. Vi har också en tv i båda barnens rum och en ny i vardagsrummet. Vår son har både xbox och wii. Vid tillfället hade vi två laptop framme. I vårt fall valde dom att inte gå igenom några lådor eller så, men dom kan komma att göra det om dom tror du kan ha smycken eller så. Dom tar inte sånt som man anses behöva i ett hem, såsom möbler och tv(normal standard). Dom tittade bara in i barnens rum. Dom kollar efter dyra tavlor och liknande har jag förstått.

Dom tog min bil för att dom inte trodde på mig att den var ett bilstöd, men jag fick tillbaka den efter överklagande.
Jag har sett på denna sidan någon fick sin bil utmätt trots den bara var värd 5,000 kr. Så om du inte har väääääldigt goda skäl till att behöva den, så kan dom tyvärr ta den. Och det spelar ingen roll du funderar på att skriva över den på någon annan, dom tar den ändå.
 
Jag upplevde första mötet med dem (innan dom kom tillbaka efter en timme för att ta bilen, då de trodde jag ljög) som trevligt, de frågade om vår skuldsituation och gav lite tips, nu hade vi ju redan sökt skuldsanering, men annars hade de tänkt informera om det också.
Av de flesta som fått besök som jag har läst om här inne, har upplevt mötet som trevligt, så var inte orolig, det kommer säkert gå bra Smiley
Loggat

Äntligen skuldsanering efter mycket slit!!
Master69
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 149


« Svara #3 skrivet: November 30, 2017, 13:50:17 »

Jag hade oanmält besök av KF för lite mer än en månad sen. Vi har också en tv i båda barnens rum och en ny i vardagsrummet. Vår son har både xbox och wii. Vid tillfället hade vi två laptop framme. I vårt fall valde dom att inte gå igenom några lådor eller så, men dom kan komma att göra det om dom tror du kan ha smycken eller så. Dom tar inte sånt som man anses behöva i ett hem, såsom möbler och tv(normal standard). Dom tittade bara in i barnens rum. Dom kollar efter dyra tavlor och liknande har jag förstått.

Dom tog min bil för att dom inte trodde på mig att den var ett bilstöd, men jag fick tillbaka den efter överklagande.
Jag har sett på denna sidan någon fick sin bil utmätt trots den bara var värd 5,000 kr. Så om du inte har väääääldigt goda skäl till att behöva den, så kan dom tyvärr ta den. Och det spelar ingen roll du funderar på att skriva över den på någon annan, dom tar den ändå.
 

Fråga, när i processen gör KF hembesök? Har det skett nån form av kommunikation innan, nån utredning eller?
Jag upplevde första mötet med dem (innan dom kom tillbaka efter en timme för att ta bilen, då de trodde jag ljög) som trevligt, de frågade om vår skuldsituation och gav lite tips, nu hade vi ju redan sökt skuldsanering, men annars hade de tänkt informera om det också.
Av de flesta som fått besök som jag har läst om här inne, har upplevt mötet som trevligt, så var inte orolig, det kommer säkert gå bra Smiley
Loggat

We shall fight in the media, we shall fight in the halls of politics, we shall fight injustice, we shall fight a flawed system, I am not one, we are legion, we shall never surrender.
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: