Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hjälp mig och mina söner!  (läst 35293 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
annanas
Newbie
*

Antal inlägg: 5

« skrivet: Juli 23, 2015, 20:24:43 »

Jag skriver för att jag är desperat. Jag och mina söner kommer att bli vräkta om vi inte betalar in 15000 inom 2 veckor.
Min sambo,mina barns far dog för ett par år sedan och jag gjorde fel prioriteringar då vi alla var i kris och hade dubbla räkningar att betala.
Jag kom efter med räkningarna hela tiden och sitter nu med hyresskulder och en uppsägning av lägenheten.
Jag är desperat då jag inte vill utsätta mina barn för det här.
Jag har utmätning av min lön så vi lever på existensminimum.
Jag har försökt att kontakta alla parter om uppskjutning och delbetalning av fakturan men alla säger nej.
Jag har sålt av allt av värde men fortfarande så fattas den här summan.
Jag har ingen släkt att fråga då alla är avlidna.
Snälla hjälp mig/oss
Loggat
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1677

« Svara #1 skrivet: Juli 24, 2015, 18:52:04 »

Jag förstår ditt problem, men tyvärr finns det ingen enkel lösning på ditt problem.
Tror tyvärr din enda lösning är att kontakta socialtjänsten där du bor, de är redan orienterade, eftersom hyresvärden är skyldig att ge dem besked när en vräkning är föranstående, och du har barn.
Hoppas det löser sig för dig.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
annanas
Newbie
*

« Svara #2 skrivet: Juli 27, 2015, 11:17:11 »

Jag vet inte om det gör någon skillnad att jag sitter i en bostadsrätt för att soc. ska hjälpa en.
Loggat
ivkej
Hero Member

« Svara #3 skrivet: Juli 27, 2015, 19:23:23 »

Vet de måste hjälpa, mekaniker de tar säkerhet inlägenheten, men bättre det än utan tak över huvudet.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Taxi1963
Sr. Member

Antal inlägg: 315

« Svara #4 skrivet: Juli 28, 2015, 09:36:00 »

Att du har en bostadsrätt kan vara ett problem, om det finns ett övervärde i denna, dvs att denna kan säljas för mer än de skulder du har på den. Om det är så kan du ju kolla med den bank du har lånen i om det går att öka dessa lite för att klara skulderna, Alternativt kolla med typ blustep om lån med säkerhet i br.
Om inget övervärde finns bör det inte vara ett hinder för soc i sig att det är en bostadsrätt.
Loggat
annanas
Newbie
*

« Svara #5 skrivet: Juli 31, 2015, 17:08:49 »

Nu blir jag desperat!!
Jag har fortfarande inga pengar och har försökt att söka lån på Bluestep men dom vill inte betala ut pengar då dödsboet står som delägare.
Hjälp!!!!
Loggat
Nyx
Sr. Member

Antal inlägg: 494

« Svara #6 skrivet: Juli 31, 2015, 20:05:49 »

Har du varit i kontakt med socialförvaltningen? Detta kan mycket väl hamna inom försörjningsstödets ramar.
Loggat

Kronoinspektör KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
kinnahelena
Sr. Member

Antal inlägg: 251

« Svara #7 skrivet: Juli 31, 2015, 22:59:31 »

Varför står dödsbot fortfarande som delägare ? Är inte den delen avslutad än ? Du skrev att din man gick bort så jag antar ju då att ni var gifta eller har jag helt fel ? När ens make går bort så ska ju alla lån etc övertagas av den kvarlevande om denne nu vill bo kvar. En väninna till mig vars man gick bort fick nämligen oerhörd hjälp ifrån banken med alla papper vid dödsboutredningen samt att banken då hjälpte till så att lånen skrevs över på henne och dessutom hjälpte till att så att pension etc blev rätt för hennes eget allra bästa. Jag menar att det kan vara värt att ta kontakt med banken för att sen se om de kan hjälpa till med ALL pappersexercise (stavning?)
Dessutom så är det som Nyx skrev att det här faller inom försörjningsstödsdelen eftersom det dessutom finns barn med i bilden ( Barn får faktiskt inte vräkas ur lägenheter hejvillt av kronofogdar etc)  Tag kontakt med socialen och upprätta en god kontakt och be om hjälp med ALLT så ska de åtminstone hänvisa dig dit du ska vända dig samt hjälpa till att hitta "rätt" utväg.
Även att det är en bostadsrätt så har du ju rätt till försörjningsstöd tills lågenheten är såld (om det nu måste göras) för man säljer ju inte av med en lägenhet i en "handvändning" och du har ju som sagt barn att ta hänsyn till under den tiden.
Ska även finnas jurister på kommunen i din hemstad som du kan vända dig till och fråga om hjälp utan att det ska kosta pengar vid första telesamtalet har jag fått upplysning om.
Hoppas att du orkar "dra i trådarna" ett tag till så att ni kommer på "rätt köl" igen Smiley
Loggat
kinnahelena
Sr. Member

« Svara #8 skrivet: Juli 31, 2015, 23:03:15 »

förlåt- såg att det var din sambo nu när jag läste igen  Sad Men tag kontakt med alla "trådar" vi gett tips om så får du förhoppningsvis hjälp  Smiley Socialen SKA hjälpa till i nödsituationer och framför allt när det är barn med i bilden.
Man måste bara kämpa ganska hårt för att få Soc att fatta det Wink
Loggat
annanas
Newbie
*

« Svara #9 skrivet: Augusti 03, 2015, 11:49:02 »

Soc sa nu att om dom nu kunde hjälpa så skulle det bli förnst om 1 månad och då är det försent. Jag har ryckt och dragit i alla men ingen hjälp finns att få.
Jag är så slut mentalt och bara gråter för det verkar inte finnas någon utväg längre.
Jag pratade med HSB om ägande skifte men om dom snabbade på det så skulle det ändå ta 2 veckor och 13.600 ska betalas in senast imorgon.
Jag orkar inte längre.
Loggat
kinnahelena
Sr. Member

« Svara #10 skrivet: Augusti 03, 2015, 12:05:40 »

Det går möjligtvis inte prata och berätta för dem/de som ska ha pengarna hur situationen råder ? Även då förklara tiden med ägarskifte samt Soc tidsperspektiv ? Kan ju helt klart vara värt en chans att göra det.
Ibland måste man "blotta" sig totalt men det kan/brukar komma något bra ut av det hela.
Loggat
annanas
Newbie
*

« Svara #11 skrivet: Augusti 03, 2015, 12:14:34 »

Det går möjligtvis inte prata och berätta för dem/de som ska ha pengarna hur situationen råder ? Även då förklara tiden med ägarskifte samt Soc tidsperspektiv ? Kan ju helt klart vara värt en chans att göra det.
Ibland måste man "blotta" sig totalt men det kan/brukar komma något bra ut av det hela.

Jag har vänt ut och in på mig själv och förklarat allting men dom vägrar.
Loggat
kinnahelena
Sr. Member

« Svara #12 skrivet: Augusti 03, 2015, 12:33:20 »

Om det är barn inblandade så ska ju soc hjälpa till - de har ju då antagligen redan fått meddelande om att det finns ett sådant vräkningsbeslut. Soc kontaktar aldrig den skuldsatta utan det man får själv kontakta soc. Det har du ju nu gjort, så, då gäller det att fort som fanken få in alla papper till Soc så att i alla fall de "kvarnarna börjar mala". Dessutom så måste det ju då till en personlig kontakt med Soc som då kanske kan hjälpa dig att stoppa vräkningsbeslutet tills allt är klart från soc. (ev. be om ett papper eller något som kan sändas till de som ska ha pengar)
Det bästa är ju då om Soc kan hjälpa till att dra i trådarna eftersom de också kan förklara deras enormt tråkigt långa handläggningstid. Detta är ju då ganska akut så det borde helt klart gå att få deras hjälp - allra helst eftersom de sagt att de kunde hjälpa till men att det skulle ta cirka 1 månad.
Det är i alla fall det enda jag kan komma på så här rätt upp och ner - dessutom så tar det ett liiiitet tag innan allt sker och då hinner ju kanske även HSB få klart på sin pappersexercis. Allra helst om du ringer o skyndar på dem attans många gånger.

Loggat
ivkej
Hero Member

« Svara #13 skrivet: Augusti 03, 2015, 15:09:32 »

Vet inte exakt hur du ligger till, är det KFM som vräker dig imorgon, eller är det HSB, som kommer att begära vräkning från KFM imorgon?
Ifall det är HSB, kommer det ju ta en tid innan KFM hör av sig, och härefter har du väl enligt lag 3 veckor på att återvinna din rätt, genom betalning.
Så är det åtminstone med en hyreslägenhet.
Loggat

SoundFox
Jr. Member
**

Antal inlägg: 55

« Svara #14 skrivet: Oktober 12, 2015, 00:42:55 »

Hur har det gått??
Loggat
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: