Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: delgivare som skrämmer mig :-O  (läst 27143 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
typ evighetsgäldenär
Jr. Member
**
Offline Offline

Antal inlägg: 96


« skrivet: Juni 10, 2015, 17:44:23 »

Vi har flera gånger fått besök av en snubbe på Aktiv Delgivning (är rätt säker på att det var dem, kan ha varit Svensk Delgivningsservice också, same same) och han har alltid lyckats tajma att komma med brev till min man när han inte är hemma, och vice versa, att han kommer med brev till mig när jag inte är hemma.
 I början var han trevlig men nu börjar han skrämma mig/oss. För ett tag sen öppnade vår dotter dörren och han tog sig långt in i hemmet och letade efter oss föräldrar, när maken då såg honom så skulle han lämna sina papper men då var jag ju inte hemma. Då stod han där och tjatade att maken skulle skriva på mitt vilket han inte ville. Då typ hotade han med att stanna kvar där tills jag kom hem?Huh? Men maken föste ut honom och skrek och svor åt honom (tro fan det) och då gick han.
Senaste gången var jag själv hemma och på grund av många omständigheter (inte bara delgivningsmän utan även andra otrevliga besök vi ej vill ha) så har vi börjat med "kodknackning" på vår dörr, så vi öppnar inte om personen inte knackar rätt kod. Jag satt tyst och väntade på att människan skulle gå, men han knackade och plingade och ryckte i dörren och skrek och pangade med brevinkastet. Sen gick han till slut och jag smög upp, såg då att han strök runt vårt hus och glodde in i våra fönster!
Alltså jösses jag måste träna min hund till att bli lite vaktigare!
Vad är det här för fasoner, FÅR de göra så???
Jag läste på deras hemsidor och de skryter ju med att delgivning sköts korrekt, diskret och enligt ramarna, öh, det verkar inte så??
Maken sa att man borde kunna anmäla för hemfridsbrott med tanke på att han gick in och vägrade gå den gången, men,
jag skriver här nu för att fråga er, de kanske FÅR göra så???
Det som han vill delgiva oss är nån jävla skitskuld som jag vill få preskriberad för den är typ 8 år gammal och på konsumentkrediter (HM eller nåt sånt trams), så det är inte som att han kommer från KFM med en CSN-skuld på 400 000 och vill ha underskrift på liksom. Därför blir jag mer irriterad för att han är så ihärdig med detta.
Hur som helst, får dessa människor bete sig hur som helst? Har de befogenheter, vilka befogenheter?
Loggat
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #1 skrivet: Juni 10, 2015, 19:56:30 »

Nästa ggr han har tagit sig in i bostaden, då skall ni anmäla honom för hemfridsbrott, det kan även vara frågan om hemfridsbrott om han går runt huset, i på eran tomt och ser genom fönstren.
Skaffa en stör hund som kan hålla honom kvar på tomten, ring polisen och säg ni har en förmodat inbrottstjuv på tomten, som vaktas av hunden.
Anmäl även till länsstyrelsen, som är tillsynsmyndighet för delgivningsbolagen.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
KassaKon
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1128


« Svara #2 skrivet: Juni 11, 2015, 07:55:58 »

Haha!
Vi har inte haft många besök sedan vi skaffade flera hundar modell större och med en tendens att visa tänderna till okända personer!

Vi hade tidigare problem med en delgivningsman som lämnade delgivningar till mannens dåvarande 13-åriga dotter när vi inte var hemma.

Tyvärr blir man ju lite paranoid när man vet att de kan komma närsomhelst och tror att alla bilar/personer som närmar sig eller till och med vågar knacka på är delgivningsmän.
Loggat
Nyx
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 494


« Svara #3 skrivet: Juni 11, 2015, 10:26:58 »

Galet!

Jag förstår att delgivningmän inte alltid har lätt, men de måste vara seriösa i sitt uppdrag. Detta beteende är inte ok.

Vad gäller delgivning till dottern i KassaKons post, så får kan delgivning visserligen ske till andra i hushåll (surrogatdelgivning) enligt delgivningslagen, men endast till vuxna. Vår delgivningsfirma hade ett sådant fall, och han är inte längre anlitad av det bolaget. Så det kan löna sig att kontakta bolaget i de fallen.
Loggat

Kronoinspektör KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
KassaKon
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1128


« Svara #4 skrivet: Juni 11, 2015, 14:19:30 »

Men de kan väl inte tvinga någon (vuxen) person att ta emot en delgivning som rör någon annan?
Loggat
Nyx
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 494


« Svara #5 skrivet: Juni 11, 2015, 14:50:31 »

Jag är rätt så säker på att delgivning kan ske till en annan vuxen i samma hushåll. Huruvida alla vuxna i hushållet duger kan jag faktiskt inte svara på, jobbar inte själv med delgivning särskilt nära.

För att utreda frågan måste iaf vilket fall lagtext och antagligen förarbeten undersökas. Om jag får tid över i helgen kanske jag kikar på det. Men preliminärt skulle jag tro att alla vuxna i ett hushåll går att delges.
Loggat

Kronoinspektör KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
valleyman
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 215


« Svara #6 skrivet: Oktober 24, 2015, 14:01:49 »

Aktiv delgivning i gbg är vad jag förstår inte ens auktoriserad som delgivningsföretag och då är väl deras enda chans att få en påskrift att skrämma sej till den för någon juridisk rätt att tvinga dej eller någon vuxen i dess närhet har dom väl inte?

konstigt att inte det stora delgivningsföretaget som ändå utger sej för att vara delgivningsmän och till och med tar betalt för sina tjänster är auktoriserad medans nån gammal radiohandlare i söderhamn typ är det.
rätt eller fel?
Loggat

Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker!
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: