Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Studiebidrag/studielån med skuldsaldo hos kronofogden  (läst 40228 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
hamarcus
Newbie
*

Antal inlägg: 28

« skrivet: Maj 12, 2015, 11:00:13 »

Hej!
Har läst på olika forum att man kan studera och söka studielån,
med skuldsaldo hos kronofogen någon som har erfarenhet av detta?
Hur fungerar det med betalningsanmärkning finns den kvar hela tiden,
man har skuld hos fogden eller försvinner den? spelar kanske ingen roll,
så länge skuld finns så inget studielån?
Loggat
klenis@hotmail.com
Full Member

Antal inlägg: 119

« Svara #1 skrivet: Maj 12, 2015, 11:30:09 »

Så länge du har ett skuldsaldo hos KFM är det allmän uppgift tills det preskriberas eller betalas räknas det som anmärkning hos kreditupplysnings företagen ..

Sedan använder kreditupplysnings företagen olagligt Historiskt skuldsaldo som anmärkning ett klart brott santionerat av DI det kan ha används redan 5 år 11 mån som aktivt skuldsaldo och förhållandet som uppgiften avser har upphört då använder dom historiskt skuldsaldo upp till 25 mån till det är olagligt men som vanligt så biter den tandlösa tigern DI inte tag i de olagliga uppgifterna och inget händer med tillstånden..
Loggat
hamarcus
Newbie
*

« Svara #2 skrivet: Juli 26, 2015, 12:33:18 »

Har kollat upp med csn och man kan få studielån och studiebidrag trots skuldsaldo hos fogden.
Bara man skött betalningarna på gamla csn lån (om man har sådana)

Men nu undrar jag om fogden får ta studiebidrag o lån som betalas ut under studietiden som löneutmätning,
har fått delade svar på det? någon som har erfarenhet från detta? verkar tippa över på att de inte får röra det.

Loggat
typ evighetsgäldenär
Jr. Member
**

Antal inlägg: 96

« Svara #3 skrivet: Juli 26, 2015, 21:25:31 »

Jag vet inte om saker och ting ändrats nu, men när jag pluggade med CSN 2010-2013 så rörde kfm aldrig mitt studiestöd. Det var icke utemätningsbart sa de och räknades inte som inkomst. Först när jag även fick lön så började de utmäta lönen men forfarande såg de inte CSN som en inkomst.
Loggat
kinnahelena
Sr. Member

Antal inlägg: 251

« Svara #4 skrivet: Juli 26, 2015, 22:46:54 »

Vet inte hur KF tänker runt det hela om det är du själv som får studiestöd men jag har en 19 årig dotter som pluggar och bor hemma och som jag då är försörjningsskyldig till - hennes studiestöd räknas som inkomst till MIG så att KF på så sätt anser sig har rätt att dra den summan som utmätning (Mina skulder 20 åriga gamla skulder  Angry blir dottern straffad för anser jag  Angry )
Loggat
hamarcus
Newbie
*

« Svara #5 skrivet: Juli 27, 2015, 00:06:11 »

Jag är själv o studiebidrag vet inte om de blir lån med
man blir ju osäker när man hör alla varianter
Loggat
Taxi1963
Sr. Member

Antal inlägg: 315

« Svara #6 skrivet: Juli 27, 2015, 00:56:12 »

Studiemedel Skall inte räknas in som inkomst vid utmätning enligt kronofogdens handbok för utmätning.
"Studiemedel Studiemedel enligt studiestödslagen utgår i form av studielån och studiebidrag. Studiestöd - varmed bl.a. avses studiemedel - får inte utmätas.13  Studiemedel bör inte heller tas upp som inkomst för gäldenärens make eller sambo vid proportionering av de gemensamma kostnaderna enligt punkt 3.1.2. Skälen för detta är att studiemedlet dels består av lånade medel, dels är avsett att täcka vissa kostnader som normalbeloppet inte omfattar, såsom exempelvis för läromedel och studentkårsavgifter. Eftersom Kronofogdemyndigheten inte gör tillägg till normalbeloppet för ovan angivna kostnader bör inte heller någon del av studiemedlet beaktas som inkomst vid löneutmätning. "
Länk till denna pdf "sidan 134" finns till höger på sidan, https://www.kronofogden.se/Utmatning2.html
Loggat
Taxi1963
Sr. Member

« Svara #7 skrivet: Juli 27, 2015, 01:03:43 »

Kinnahelena, prova att överklaga detta, det står ju inget precist om barns studiestöd, men de skriver ju att det inte skall tas upp som inkomst för make/sambo och då borde ju samma sak gälla för barn, och de skriver ju dessutom att detta skall täcka utgifter som inte räknas med i normalbeloppet.
Loggat
kinnahelena
Sr. Member

Antal inlägg: 251

« Svara #8 skrivet: Juli 27, 2015, 12:51:31 »

ska överklaga vid nya beslutet - de drar ju inga pengar juli och augusti eftersom dottern inte får sitt studiebidrag då. Kan säga att det inte räckte med en utskällning på handläggaren  Wink Jag blev faktiskt liiiite trött o galen när deras beslut kom om att de skulle ta dotterns studiebidrag. Hon har ju dessutom kostnader för att ens ta sig till bussen som kan ta henne in till gymnasiet och inte ens de kostnaderna får vi ta upp som utgifter. Väntar in pappren - de brukar komma i september och då ska här överklagas - jag håller dem i alla fall sysselsatta med något då  Wink
Loggat
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1677

« Svara #9 skrivet: Juli 27, 2015, 18:46:45 »

Det är skillnad på studiemedel, och studiestöd.
Studiestöd är det en gymnasie elev får, och det räknas på samma vis som barnbidraget, som en inkomst till föräldrar, och därför kan utmätning för det belopp ske i föräldras inkomst.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Taxi1963
Sr. Member

« Svara #10 skrivet: Juli 28, 2015, 09:26:36 »

Verkar som ivkey har rätt där, även om kronofogden i sina anvisningar är otydlig och delvis motsäger sig själv.

De skriver, "3.1.3 Barnbidrag och underhållsbidrag m.m. till försörjningsberättigade barn I Kronofogdemyndighetens allmänna råd anges följande.19 ”Om normalbelopp bestämts med hänsyn till försörjnings- berättigat barn, bör avdrag göras för allmänt barnbidrag och flerbarnstillägg samt för underhållsbidrag som tillkommer sådant barn. I förekommande fall bör avdrag även göras för pension eller annan ersättning enligt 7 kap. 1 § utsöknings- balken som efter eventuellt avdrag för preliminär skatt tillkommer barn. Med allmänt barnbidrag bör jämställas förlängt barnbidrag samt studiebidrag och extra tillägg till detta. Med underhålls- bidrag bör jämställas underhållsstöd och förlängt underhålls- stöd för studerande"

Motsägelsen är att de i det citat jag tidigare klistrade in skriver, studiestöd - varmed bl.a. avses studiemedel får inte utmätas.
Och definitionen på de olika orden från csn. Studiestöd= pengar du kan få eller låna för att studera. Det finns olika typer av studiestöd beroende på vad du studerar.
Studiehjälp för studeranden 16-20 år. Studiemedel för studeranden över 20 år
Loggat
hamarcus
Newbie
*

« Svara #11 skrivet: Augusti 01, 2015, 14:09:53 »

Kan man tolka det som om jag är över 20år så är det,
studiemedel om jag tar lån o får bidrag som det står på csn
så gör de ingen utmätning på det?
Loggat
Taxi1963
Sr. Member

« Svara #12 skrivet: Augusti 02, 2015, 11:33:24 »

Exakt, och dessutom kan du jobba vid sidan om och de ska ej räkna in studiemedlen i förbehållsbeloppet.
Tänk bara på att inte låta pengarna vara kvar på bankkontot, utan ta ut dem direkt de kommer in.
Loggat
harpanik
Newbie
*

Antal inlägg: 2

« Svara #13 skrivet: Mars 19, 2018, 18:35:46 »

Fick nämligen ett brev idag från Kronokalle som ska betalas in från Csn, det konstiga är att jag fick aldrig delgivningspapper utan fick en inbetalningsavi med alla uppgifter och sen när den ska betalas in. Hur kommer det sig?
Loggat
KassaKon
Hero Member

Antal inlägg: 1128

« Svara #14 skrivet: Mars 20, 2018, 11:18:51 »

Har för mig att det går till så när man blir skyldig CSN och Skatteverekt. De hoppar liksom över steget delgivning och det blir utslag direkt hos kfm.
Loggat
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: