Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Utredning från Malmöstad  (läst 6210 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
BloX
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 30


« skrivet: April 27, 2015, 03:58:27 »

Utredning av skuldsatta gjord av Malmöstad,

http://malmo.se/download/18.760b3241144f4d60d3b1e6e/1395989443040/%C3%84rende+44.pdf

340 sidor!! God läsning

En aspekt som anger graden av allvar är hur länge man har varit överskuldsatt. Diagram 1 nedan visar hur många personer som har varit  registrerade  med  skulder  hos  Kronofogdemyndigheten  från olika  tidsperioder.  Diagrammet  visar  att  det  finns  fler  än  95 000 personer som har haft minst en skuld hos kronofogdemyndigheten sedan 1992 eller tidigare. Detta är den allvarligaste kategorin i detta avseende.  Det  betyder  inte  att  övriga  grupper  skulle  vara  ointressanta.  Nästan  190 000 har  haft  minst  en  skuld  sedan  2002  eller tidigare,  alltså  i  över  tio  års  tid.  Nästan  250 000  sedan  2007  och tidigare  och  den  14  maj  2013  fanns  det  ungefär  370 000  personer
med  en  skuld  hos  Kronofogdemyndigheten.  
Loggat
hallstabella
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1388


« Svara #1 skrivet: April 27, 2015, 08:19:30 »

Bra att du uppmärksammar det.

Detta är en utredning som staten håller på med just nu. Eller rättare sagt två utredningar som heter SOU 2013:72 "Ut ur skuldfällan" och
SOU 2013:78 "Överskuldsättning i kreditsamhället". Just nu så arbetar Justitiedepartementet med detta och ska lägga fram förslag i höstbudgeten till förändringar/förbättringar för oss överskuldsatta som ska träda i kraft nästa år.

Du kan läsa mer här i min tråd: http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=7390.0
Loggat

Inkassobolagen utnyttjar staten som gratis arbetskraft via Kronofogden för att få in sina rekordvinster.
Detta kostar skattebetalarna många många miljoner!
Moralen är att man ska betala för sig. Gäller inte det då även inkassobolagen?
Nyx
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 494


« Svara #2 skrivet: April 27, 2015, 11:43:20 »

Jag har precis spenderat lite tid med att ögna igenom SOUn, och jag är hoppfull. Jag anser väl egentligen att 15 år är för lång tid, och skulle hellre se en kortare tid för absolut preskription, samt att den började löpa redan på fakturadagen, inte när det kom till KFM.

De allra flesta konsumentskulder bör rimligen kunna löpa på 10, eller till och med 5 års preskription, utan att betalningsviljan sjunker. Dock kanske näringslivet helt plötsligt måste börja ta ansvar för att få sig betalt, men det ser jag inget problem med.

Skulle kunna ägna dagar att kommentera förarbetet, men var sak på sin plats. Det är i vilket fall som helst roande att se Herr Månssons kommentarer, uppenbart enbart där för att skydda sig eget intresse, och (nästan helt) befriade från riktiga argument.
Loggat

Kronoinspektör KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
hallstabella
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1388


« Svara #3 skrivet: April 27, 2015, 19:02:39 »

Det värsta är att ingen politiker eller kronofogde vågar uttala de magiska orden:
Staten ska sluta att arbeta gratis åt inkassobolagen och vi (staten) bryr oss mer om våra medborgare än att gynna skuldindustrin
Loggat

Inkassobolagen utnyttjar staten som gratis arbetskraft via Kronofogden för att få in sina rekordvinster.
Detta kostar skattebetalarna många många miljoner!
Moralen är att man ska betala för sig. Gäller inte det då även inkassobolagen?
BloX
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 30


« Svara #4 skrivet: April 28, 2015, 01:03:01 »

När är denna utredning beräknad att vara färdig/allternativt verkställd och börja gälla?
Kommer den enligt utredningens förslag att preskibera gamla skulder direkt?

Jag har hinnit att läsa allt än.
Loggat
KassaKon
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1128


« Svara #5 skrivet: April 28, 2015, 07:53:09 »

Verkställd?

Sedan när blev en statlig utredning färdig och verkställd? Nä, ett antal nya utredninar kanske det kan generera.


Jag jobbar inom en helt annan del av staten och medverkade i en utredning för mer än 10 år sedan. Sedan dess har det inte hänt något med våra förslag på åtgärder, förutom att det säkert har gjorts ett tiotal nya utredningar, varav den senaste hade precis samma åtgärdsförslag som vi hade för 10 år sedan. Det går inte snabbt inom staten!
Loggat
Nyx
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 494


« Svara #6 skrivet: April 28, 2015, 11:19:52 »

När är denna utredning beräknad att vara färdig/allternativt verkställd och börja gälla?
Kommer den enligt utredningens förslag att preskibera gamla skulder direkt?

Jag har hinnit att läsa allt än.

Det är en SOU, alltså ett förarbete till lagstiftning. Detta är alltså innan ett faktiskt lagstiftningsförslag (proposition) och kan förändras/skickas runt/grävas ner massvis med gånger. Det är först när vi ser ett förslag till lagstiftning som det är riktigt nära.

Jag har inte mycket till övers för den nya regeringen, men denna typen av frågor borde väl i vilket fall vara inom dess intresseområde, politiskt sätt. Vi får hoppas.

För att besvara din fråga, så föreslås det att en 15 år absolut preskriptionstid ska löpa från dess att exekutionstitels fastställdes, dvs från dess betalningsföreläggande/dom. Det föreslås också gälla retroaktivt.
Loggat

Kronoinspektör KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
hallstabella
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1388


« Svara #7 skrivet: April 28, 2015, 22:09:35 »

Citat
Det är en SOU, alltså ett förarbete till lagstiftning. Detta är alltså innan ett faktiskt lagstiftningsförslag (proposition) och kan förändras/skickas runt/grävas ner massvis med gånger. Det är först när vi ser ett förslag till lagstiftning som det är riktigt nära.

Jag har inte mycket till övers för den nya regeringen, men denna typen av frågor borde väl i vilket fall vara inom dess intresseområde, politiskt sätt. Vi får hoppas.

För att besvara din fråga, så föreslås det att en 15 år absolut preskriptionstid ska löpa från dess att exekutionstitels fastställdes, dvs från dess betalningsföreläggande/dom. Det föreslås också gälla retroaktivt.

De bägge utredningarna har varit ute på remiss och behandlas just nu på departementsnivå. Tjänstemännen där bygger ihop paket som de förväntar sig att riksdagen kan godta och ta beslut om. Detta ska vara klart innan behandlingen av höstbudgeten som kommer att gälla från och med 1:a januari 2016.

Detta arbete lovade alliansen att det skulle vara klart innan valet i fjol men tog inte tag i det så därför dröjer det ytterligare 1 år innan vi kan få en ändring.

För de som haft skulder över 12 år får ytterligare en "rehabiliteringstid" på 4 år innan absolut preskription inträder om det beslutet går igenom. (Detta är väl för att fordringsägarna (läs inkassobolagen) inte ska gå i konkurs).

Och Nyx, din politiska ställning behöver du inte skriva ut här. Vi har haft tillräckligt mycket tjafs om det. Oavsett vem som sitter i regeringsställning så har de ett mycket svårt läge i en svag minoritetsställning som betyder allt för många eftergifter och en platt politik.

Det som jag vill lägga tryck på är att politiker i gemen oavsett partifärg har mycket svårt att sätta sig in i den förnedring och utanförskap överskuldsatta känner. De besitter total okunskap liksom domstolarna och verkar inte ha någon vilja att lära sig heller. Mycket på grund av att vi har ingen lobbyistgrupp från vår sida som aktivt tillsammans driver våra krav

Sverige är ju bland de värsta länderna i världen i sitt förhållningssätt där kapitalisterna har totalt fritt spelrum och kan till och med använda staten som gratis arbetskraft genom Kronofogden. Jag fattar inte hur Europakonventionen för mänskliga rättigheter kan godta det.
Loggat

Inkassobolagen utnyttjar staten som gratis arbetskraft via Kronofogden för att få in sina rekordvinster.
Detta kostar skattebetalarna många många miljoner!
Moralen är att man ska betala för sig. Gäller inte det då även inkassobolagen?
larses60
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 923


« Svara #8 skrivet: April 29, 2015, 05:31:55 »

Vad jag förstår så ingår det även i utredningen att det ska ställas högre beviskrav på borgenären när det gäller preskriptionsavbrott, undrar om de klarar av att ge oss ett mer rättvist system för detta och att det kan bli slut på inkassos hyckleri med sina fejkade listor.

Absolut preskription har man ju pratat om i många år så inkassopacket borde haft tid på sig att förbereda sig för sina så kallade förluster som de ändå får dra av...4 års karenstid är ju åt helvete! Den som haft skulder i 25 år kan vänta sig ytterligare fyra års helvete vilket är en helvetes lång tid.
Loggat
hallstabella
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1388


« Svara #9 skrivet: April 29, 2015, 10:38:57 »

Jo jag håller med dig Larses60. Med ytterligare 4 års betalning bygger ju på ett uråldrigt synsätt då det inte fanns inkassobolag som köpt upp gamla fordringsstockar. Man hittar tydliga paralleller med skuldebrevslagen som är från 1936 och som fortfarande gäller i allra högsta grad.

Det stod någonstans i SOU-utredningarna att fordringsägarna skulle få en chans att ställa om sig för de "kundförluster" de råkar ut för, och antagligen menar de då de som var ursprungsfordringsägare. Och hade det varit så att det övervägande varit den typen av fordringsägare som fick förlust, kanske något litet bolag så hade jag haft mer förståelse för det men nu ägs ju i princip alla gamla fordringar av inkassobolagen och de har nog sett till att de inte behöver äta välling.

Jag tror helt enkelt att politiker inte har någon koll. De lever i sin bubbla.
Loggat

Inkassobolagen utnyttjar staten som gratis arbetskraft via Kronofogden för att få in sina rekordvinster.
Detta kostar skattebetalarna många många miljoner!
Moralen är att man ska betala för sig. Gäller inte det då även inkassobolagen?
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: