Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hjälp skuldsanering.  (läst 3407 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
maggan54
Newbie
*

Antal inlägg: 12

« skrivet: Mars 01, 2015, 17:05:53 »

Hej.Har flera gånger försökt att fylla i blankett för skuldsanering men får inte ihop det. Kan man inte skicka med det pappret man får vid utmätningsbeslutet, där står ju alla skulder upptagna och det är ju dom det gäller. Hur noggrant ska man fylla i. Ska det vara räntesatser etc,etc...? Har fastnat helt. Har försökt att kontakta kommunens skuldrådgivare,men man kan inte beställa tid utan måste gå dit o sätta sig på en 3 timmar lång besökstid.Har varit där 2 ggr men gått hem då det varit så många innan mig att jag inte kommit in. Ni som vet hur stor är chansen att man kan få en skuldsanering.Har haft utmätning i 5 år och har fortfarande ca 700.000 kvar eftersom räntan har ätit upp inbetalningarna. Kanske ska tilläggas att jag nyss gått i pension.
Loggat
Nyx
Sr. Member

Antal inlägg: 473

« Svara #1 skrivet: Mars 01, 2015, 18:38:40 »

Hej Maggan54!

Nej, alla skulder är inte nödvändigtvis med i utmätningen. Bara de skulder som fordringsägare har skickat till KFM med verkställighet är med. Därför är det viktigt att den som söker själv listar alla skulder. Även privata skulder ska med.

Jag läser nog ett skuldsaneringsbeslut om dagen i genomsnitt, och det är just sådana lägen, där räntor äter upp alla betalningar, som ofta är med. Så ganska bra förutsättningar på skuldsidan har du nog. Men det beror även på vilken typ av skulder du har, och om du har gjort nånting för att försöka få kontroll på situationen.

Gällande just processen att söka skuldsanering finns det folk här på forumet som har gjort det, och är väldigt kunniga. Om du har några specifika frågor, borde du nog få svar.

Jag tycker det låter som du skulle ha mycket nytta av en rådgivare, för det är en del jobb i att söka skuldsanering. Om jag var du skulle jag "hänga på låset" hos rådgivaren, så du verkligen får hjälp.
Loggat

Kronoinspektör KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1639

« Svara #2 skrivet: Mars 01, 2015, 18:39:50 »

Tyvärr tror jag inte det går att hoppa över, och skicka utmätningsbeslutet.
Du måste redovisa varje skuld, hur den uppkom, kapitalskuld, räntesats o.s.v.
Skriv till varje av de som du har skulder hoss, och be om att få uppgifterna, alternativt finns det möjlighet att logga in hos flera inkassobolag med sin bank legitimation, och se uppgifterna.
Om du inte får informationen, skriv det då på din ansökan, så ser KFM att du har provat att få informationen, men inte lyckats, genom motarbetning från inkassos sida.
Om du idag betalar men din skuld inte går ner har du en god möjlighet för att få skuldsanering, speciellt när du nu är pensionär, då finns det ingen möjlighet att din inkomst skall ändras markant de nästa åren.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #3 skrivet: Mars 02, 2015, 10:45:09 »

Hej maggan, du kanske tycker att pappersarbete är besvärligt och kan du då inte ta hjälp av kommunens budget- och skuldrådgivare så får du göra så gott du kan. Gör så gott du kan!
Om du gör fel och fyller i räntesats där man i blanketten frågar efter räntebelopp spelar inte så stor roll. Din handledare kommer att komplettera där det behövs.

Du undrar hur stor chansen är att få skuldsanering? Inte helt lätt att säga men KFM har väl själva uttryckt det som att "de flesta som söker får också skuldsanering"
De flesta som kommit fram till den den punkten i ekonomieländet då man insett att skuldsanering nog är enda utvägen - de är nog också kvalificerade för det.

Fyll i så gott du kan och sänd in ansökan! Min erfarenhet är att handläggarna är hjälpsamma att korrigera felaktiga uppgifter.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
intrumcleaner
Hero Member

Antal inlägg: 2174

« Svara #4 skrivet: Mars 02, 2015, 15:41:53 »

På Kronofogdens hemsida, har du också lite smått & gott som kan vara till din hjälp.

https://www.kronofogden.se/Skuldsanering4.html
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: