Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Skuldsanering  (läst 6420 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
classe
Newbie
*

Antal inlägg: 19

« skrivet: Februari 27, 2015, 11:06:53 »

Jag har skuldsanering sedan ett år tillbaka och jag tror att jag kommer att få en del restskatt. Hur hanterar jag det när mitt existensminium inte räcker till att betala restskatten?   Classe
Loggat

C-G
hallstabella
Hero Member

Antal inlägg: 1388

« Svara #1 skrivet: Februari 27, 2015, 13:06:56 »

Jag skulle nog börja med att slå Skusan en signal och be dem om råd
Loggat

Inkassobolagen utnyttjar staten som gratis arbetskraft via Kronofogden för att få in sina rekordvinster.
Detta kostar skattebetalarna många många miljoner!
Moralen är att man ska betala för sig. Gäller inte det då även inkassobolagen?
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1677

« Svara #2 skrivet: Februari 27, 2015, 15:18:36 »

Tror tyvärr inte det hjälper att kontakta skusan, du ska se till att betala rätt skatt, så du inte får restskatt.
Se om du kan spara av din buffert, för att kunde betala restskatten.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
hallstabella
Hero Member

Antal inlägg: 1388

« Svara #3 skrivet: Februari 28, 2015, 00:27:00 »

Det stämmer att man ska kunna förutse. Men frågan är (tycker jag iallafall) att fanns det en möjlighet för dig att förutspå att du riskerade få restskatt och förstod du att du betalade in för lite preliminär skatt?
Alltså, borde du ha varit medveten om detta?

Exempelvis så har sjukersättning varit snålt tilltagen när det handlar om skatteinbetalning och lätt att få kvarskatt på.
Om du har själv rent mjöl i påsen så bör du kontakta skusan och diskutera. För vilka alternativ har du? Enligt vad jag förstår så kan det dyka upp saker som blir till skäl för en omprövning av fastställt belopp som ex.vis dyrare tandvård
Loggat

Inkassobolagen utnyttjar staten som gratis arbetskraft via Kronofogden för att få in sina rekordvinster.
Detta kostar skattebetalarna många många miljoner!
Moralen är att man ska betala för sig. Gäller inte det då även inkassobolagen?
intrumcleaner
Hero Member

Antal inlägg: 2174

« Svara #4 skrivet: Februari 28, 2015, 13:26:14 »

Klipp klipp...

"Skuldsaneringen kan komma att bli upphävd om du inte gör inbetalningarna enligt betalningsplanen. Du har inte rätt till omprövning på grund av nya skulder. Var särskilt uppmärksam så att du inte får nya skulder som restskatt, underhåll eller återkrav på bostadsbidrag.

Skulder som du har fått efter inledandebeslutet kan bli ärenden hos kronofogden och utmätning kan göras trots att du har skuldsanering. Om en löneutmätning startar för nya skulder kan det bli omöjligt att följa skuldsaneringens betalningsplan."

Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: