Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Utmätning vid skuldsaneringsansökan?  (läst 6643 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
tokan
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 48


« skrivet: December 13, 2014, 11:30:50 »

Hej,
Har velat i ett par år om att söka skuldsanering eller inte. Och nu sitter jag och fyller i ansökan igen igen för femhundraelfte gången eller så. Så slog det mig en sak. Vi har idag inga skulder hos kronofogden. Har alltså därför aldrig haft utmätning av lön eller hembesök för utmätning eller liknande. I ett sådant här fall OM viansöker om skuldsanering, görs det  då utmätningsförsök som en del av ansökningen?
Loggat
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #1 skrivet: December 13, 2014, 11:46:14 »

Utmätning görs endast om någon borgenär ansöker om det, och borgenärerna får inte meddelande om din skuldsaneringsansökan för än du eventuellt får inledande, och då får inga utmätningar utföras, så jag ser ingen risk i att du ansöker om skuldsanering.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Manda
Jr. Member
**
Offline Offline

Antal inlägg: 66


« Svara #2 skrivet: Februari 25, 2015, 19:37:33 »

När jag ansökte om skuldsanering via kommunens budgetrådgivare så hade jag inga skulder hos KF. Jag skötte mina räkningar. Men kände att detta inte var hållbart då jag aldrig fick något över och jag levde under existens. Budgetrådgivaren sa då.. Sluta betala!! Ansöker man om skuldsanering så får man ändå en "prick" som varar så länge man har skuldsaneringen. Jag slutade betala mina lån, vilket kändes konstigt. Men jag litade på min rådgivare. Jag ansökte om en skuldsanering och 1 år senare började jag betala på den. Det bästa som har hänt mig känner jag. Önskar att jag gjort detta tidigare. Nu har jag ett liv, även om det är snålt. Jag vet vad jag betalar och ser ett slut på det.
Loggat
kojak
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 978


« Svara #3 skrivet: Februari 25, 2015, 20:50:38 »

hembesök för utmätning
Nej, men om du äger ditt boende kommer värdet på det att beaktas. Eller värde på boende minus lån för att se om det finns ett övervärde.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
Yvo
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 19


« Svara #4 skrivet: Maj 25, 2022, 23:05:49 »

Utförlig ansökan ? Vad skrev du som orsak till lånen/,skulden?
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: