Raulduke
Newbie
Antal inlägg: 34
|
 |
« Svara #30 skrivet: September 02, 2014, 17:51:23 » |
|
Nej det är verkligen märkligt. Och de ska vara opartiska! Jag mailade hyresföretaget och frågade om det fanns någon skuld till dem. Och det gjorde det. Men de visste inte hur mycket utan det skulle jag kolla med inkassobolaget. Det är märkligt att det inte finns uppgifter om skuld i PUL-utdraget. Jag skickade och frågade enligt ivkejs förslag ifall de hade meddelat inkassobolaget att två av hyrorna är betalda 2011 men ännu inget svar.
Så här svarar KFM när jag skickade utdraget på PUL från inkasso där 2 av hyrorna är bevisat slutbetalda.
Hej! Jag kommer att bifoga de nya handlingarna till din invändning. Jag kan inte svara på om det är ombudet, sökande eller båda som bokför din restföring. Jag gissar att Profina inte köpt någon skuld utan bara verkar som ombud. Helt riktigt så ska din skuld nedsättas då betalning görs av dig direkt till sökande/ombud. De ska då lämna dessa uppgifter till Kronofogden. Är det så att både sökande och ombud saknar uppgifter på att du är restförd hos dem så kan du be dem återkalla ärendet från Kronofogden. Vad det gäller skrivelsen i utslaget att fordringen avser hyra aug -08 så kan det vara så enkelt att det är ett skrivfel. Det är ju angivet ett antal fakturor med förfallodatum i utslaget. Dessa avser samma period som du nämner.
mvh
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Raulduke
Newbie
|
 |
« Svara #31 skrivet: September 06, 2014, 21:04:04 » |
|
Blev väldigt fundersam nu när jag fick svar från Profina. Är detta korrekt? Får man verkligen göra så? Hon betalade kontant men fick inget kvitto. Vittne finns. Detta är det enda som skickades vid PUL-utdrag. Borde väl stå likadant på övriga hyror isf. Fortfarande inte fått några originalhandlingar. Länk hyresreskontra: https://drive.google.com/open?id=0B6aTExMS4sPLMkxVWnFvR2p4ME0&authuser=0Hej! Profina Inkasso är informerad om att ingen inbetalning har skett på din skuld till oss. Hyresreskontran som jag skickade över till dig är ett internt dokument och när vi förvärvar nya fastigheter måste vi ha ett system där vi kan se vilka hyresgäster som har skickats vidare till inkassobolagen av tidigare ägare och då använder vi oss av begreppet övrigt i bet.sätt och i statusfältet slutbetald (då är beloppet inte inbetalt utan lämnat till inkasso), många system är konstrurerade såtillvida att det finns få möjligheter att lägga in egna fält o då få in t ex extern inkasso. Sjödin Fastigheter i Helsingborg AB har förvärvat bolaget IFH Properties Timrå AB (namnändrat till Sjödin Timrå AB). Jag förstår att det ser märkligt ut för dig med en hyresreskontra där det står att din skuld är betald, när du inte har gjort någon inbetalning, men jag hoppas förklaringen ovan är till fullest. Förslår att du visar kvitto på de inbetalningar du gjort för Profina Inkasso. Med vänlig hälsning
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
larses60
|
 |
« Svara #32 skrivet: September 08, 2014, 05:38:18 » |
|
Om det har betalats kontant och ett vittne kan gå ed på det så borde du vända dig till skatteverket för att anmäla dem. Kvitto har man ju alltid rätt till.
Det kan betyda att de tog emot svarta pengar, medvetet eller omedvetet det spelar ingen roll...har man betalt så är det ju väldigt frustrerande när den man betalt till nekar till det och dessutom skickar inkasso på en. Borde ju polisanmälas dessutom.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Raulduke
Newbie
|
 |
« Svara #33 skrivet: September 08, 2014, 10:48:58 » |
|
Det är polisanmält sedan länge. De stoppade det i egen ficka ja eftersom det aldrig blev registrerat. Men de hänvisar bara till att kvitto inte finns. Handlar ju om IFH properties, f.d Sweden properties. De har ju inte så bra rykte.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Raulduke
Newbie
|
 |
« Svara #34 skrivet: September 12, 2014, 23:55:34 » |
|
Verkar kört det här. Fått en skuldspecifikation ifrån kronofogden. Har inte hört nåt mer om hur det går med preskriptionsinvändningen. Får försöka göra ett ackordsavtal.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Raulduke
Newbie
|
 |
« Svara #35 skrivet: September 27, 2014, 01:37:52 » |
|
Har fått från KFM. Har till den 6 oktober på mig att yttra mig i ärendet.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
larses60
|
 |
« Svara #36 skrivet: September 28, 2014, 12:50:16 » |
|
Då skriver du till fogden att denna skuld inte finns samt att du har vittne på att du betalat, sen kontaktar du vittnet som skriver att han/hon på heder och samvete intygar att xx kronor är betalt den xxxxxx.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Raulduke
Newbie
|
 |
« Svara #37 skrivet: September 29, 2014, 00:26:20 » |
|
Ja precis, men så enkelt är det nog inte. Det enda dom går på är kvitton.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
larses60
|
 |
« Svara #38 skrivet: September 29, 2014, 09:34:26 » |
|
Jag skulle bestrida den på varje halmstrå jag kom på, ända upp till tinget o vidare ändå...
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Raulduke
Newbie
|
 |
« Svara #39 skrivet: Oktober 17, 2014, 03:28:16 » |
|
Bestridit detta nu och har fått att vi ska redovisa våra inkomstförhållanden. Inget om min yttran och invändning. Vet inte om man ska tolka detta som ett avslag. Har mailat dem så får se vad de säger. Vi har fått tillbaka på en skuld så tror ni att ett ackordsförslag är möjligt i det här läget eller låter de KFM driva in hela summan?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
larses60
|
 |
« Svara #40 skrivet: Oktober 17, 2014, 16:37:02 » |
|
Svårt att svara på om den kan göras upp i ett Accord, men om KFM avslagit din invändning så ska du få ett papper på det. Där ska även framgå hur du överklagar vidare till domstol. Det är möjligt att de bara går på kvitton men muntligt och vittnen ska ju också gälla, så jag skulle nog stå på mig...men det är ju jag det.
Att du fått en förfrågan på inkomstförhållanden kan vara att KFM tänker dra på din lön tills ärendet är uppgjort. Är skulden tvistig så får ju inte borgenären heller sina pengar utan de sätts in på ett särskilt konto. Vinner du så får du tillbaka dina pengar-vinner borgenären så betalas det ut till den då det är fastställt att du ska betala.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Raulduke
Newbie
|
 |
« Svara #41 skrivet: Oktober 17, 2014, 21:33:42 » |
|
Ok tack för ditt svar. Fått svar från KFM:
Hej
Inget beslut är fattat gällande din invändning. Då du har andra skulder än detta ärende har en ny utredning påbörjats för att utreda din betalningsförmåga. Inkom med dessa uppgifter snarast.
Känns lite som att de kollar upp betalningsförmåga och finns det möjlighet till utmätning kommer de gå på inkassobolagets linje. Finns det inte det kommer de gå på våran. Lite hur jag känner, men de ska ju vara opartiska.. Ackordsuppgörelse går endast göras med inkassobolaget eller gäller det KFM med? Det är ju KFM som fått till uppgift att driva in den så det är väl dit det skall betalas?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
larses60
|
 |
« Svara #42 skrivet: Oktober 18, 2014, 17:09:50 » |
|
Nej det går aldrig att göra en uppgörelse med KFM, det kan du dock göra med inkasso eller den ursprungliga fordringsägaren. Svårt att säga hur du ska göra, gör du upp innan så kan du kanske komma undan billigare men säg att du vinner striden, då har du ju betalat helt i onödan.
Gör du en uppgörelse eller en betalningsplan etc...så har du också erkänt skulden. Gör du denna uppgörelse så drar de tillbaka skulden från KFM.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Raulduke
Newbie
|
 |
« Svara #43 skrivet: Oktober 29, 2014, 22:51:09 » |
|
Jahapp, då var det klart. Kronofogden nekade på alla punkter. Inga hinder för verkställighet finns. Får försöka ordna fram ett ackord då vi inte vill bli utmätta. Skulle de bara gå på min sambos inkomst skulle inget finnas att ta, men jag arbetar ju så de kommer nog ta några kronor av mig isf. Får överklaga till tingsrätten men det är väl ingen risk att de ändrar uppfattning.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
larses60
|
 |
« Svara #44 skrivet: Oktober 30, 2014, 05:39:38 » |
|
Absolut gå vidare till tinget! KFM har inte alltid rätt, utan många gånger är deras tjänstemän riktigt okunniga, finns många exempel på det.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|