Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Inget antecknat  (läst 13610 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
anneli
Newbie
*

Antal inlägg: 37

« skrivet: April 29, 2014, 20:41:45 »

Sände tidigare brev om begäran enl.PuL.

Fick svar från hyresvärd.I korthet :

Vi har ej gjort några anteckningar enligt PuL då ärendet överlämnats till inkasso. 
Kontakta mig om du har frågor.
Vd.n. på bolaget.

Så fick inte en enda anteckning om skuld som finns hos värden.

Måste en hyresvärd göra anteckningar eller är det endast inkassobolagen?
Loggat
larses60
Hero Member

Antal inlägg: 923

« Svara #1 skrivet: April 30, 2014, 04:50:02 »

Hur kan värden veta något överhuvudtaget om inget är registrerat? Värden ska ju ha uppgifter om när skulden uppkom, hur mycket, vilket datum den gick till inkasso...mm. Skriv till värden och påpeka eftersom ingen skuld finns registrerad hos dem så finns det ingen skuld, annars så ska de visa underlag på den.
Loggat
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1677

« Svara #2 skrivet: April 30, 2014, 08:24:22 »

Om din hyresskuld är mera än 2 år gammal kan den vara preskriberat.
Enligt Jordabalken 12 kap 61§ skall talan vara väckt inom 2 år från det att lägenheten lämnades.
Är talan inte väckt vid domstol eller kronofogde inom denna tid preskriberas skulden.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
anneli
Newbie
*

« Svara #3 skrivet: Maj 01, 2014, 09:46:50 »

Ja nog tycker jag de verkar märkligt de där!
Hyresskulden är mer än 2 år gammal. Den är ca 10 år g.ammal Sad

Skriver av exakt som står i brevet :

Ang. er begäran om uppgifter enl.Pul.
Efter vi kontrollerat vår egen handl.samt av oss  anlitat inkassoföretag kan vi inte finna att vi gjort sökningar eller efterfrågningar om er.Om ni har frågor går de bra att kontakta mig på telefon.

Så vad betyder de i klarhet?VErkar som att de ej finns ngn skuld kvar?
Den skuld finns dock  med hos k.f.
Ska jag begära enl.PuL fr K.F. då också?
Eller?Skriva brev till värden o hävda att skuld ej finns?

Så vad är nästa steg?
Så jag ej bryter ev. preskibition eller annat?

Loggat
roggan
Hero Member

Antal inlägg: 518

« Svara #4 skrivet: Maj 01, 2014, 10:01:42 »

Skriv som larses60 säger: de måste ju ha uppgifter om dig. annars finnns ju ingen skuld

Trots att den finns hos KRF
Skulden kan ha varit "preskad" innan den kom till krf...det förutsätter att det gått mer än 2 år innan de hamna hos krf
Loggat

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.
ivkej
Hero Member

« Svara #5 skrivet: Maj 01, 2014, 10:45:48 »

OK skulden är mera än 10 år gammal, då kommer frågan bor du fortfarande i denna lägenhet, eller är du flyttat?
Bor du kvar kan hyresvärden hävda att du endast är efter med hyran som är nyligen, då du hela tiden betalt den "släpande" hyran.
Är du flyttat, är det mer eller mindre än 2 år sedan?
Är det mindre kan hyresvärden väcka talan, men hänvisning till samma som om du bodde kvar.
Är det mera än 2 år kommer frågan: har ärendet väckts hos KFM eller TR, om inte hänvisa till Jordabalken 12 kap 61§ att ärendet är preskriberat.
Har talan varit väckt fortsätt med att kräva de påvisar preskriptionsavbrott med PUL.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
anneli
Newbie
*

« Svara #6 skrivet: Maj 01, 2014, 11:56:07 »

Har flyttat ut mer än 10 år sedan från lägenheten .

Har värden inte skyldighet att föra anteckningar genom PuL? Eller vem är den lagen till för?

Ok, då jag skriver till hyresvärden.
DE jag ska begära då om jag förstått rätt är .
Underlag för skuld?

Som larses60 säger..
Skriv till värden och påpeka eftersom ingen skuld finns registrerad hos dem så finns det ingen skuld, annars så ska de visa underlag på den.

Är det bara då att skriva till värden att jag begär alla underlag för skulden som uppkom då ?
Om det ej finns underlag på den, om när den lämnades till inkasso eller K.F. då finns ingen skuld?

Det märkliga är att tidigare har jag fått från 2 olika inkassobolag om just samma skuld.
Samt att den ligger hos K.F. 

Så om värden ej har ngr som helst anteckningar kring skulden,dvs. efter jag begär uppgifter om överlämnande mm.
så får jag av värden, finns inget antecknat om de..

men att det finns hos inkasso bolag.
Då finns egentligen ingen skuld då de ej har uppgifter om när de är överlämnat till anlitat inkassobolag etc...

Kanske bra fråga vilket inkassobolag de anlitar o begära uppgifter enl.Pul från de också?

Loggat
anneli
Newbie
*

« Svara #7 skrivet: Maj 01, 2014, 11:58:09 »

Hjälp mig gärna med mall hur skriva för att de ska bli rätt!
De ju jättesvårt!
Kanske värden tom. börjar ana ugglor i mossen o kontaktar deras anlitade inkassobolag för att "rätta till"deras fel....
Man vet aldrig...
Loggat
anneli
Newbie
*

« Svara #8 skrivet: Maj 10, 2014, 12:22:35 »

Som jag nämnde tidigare fick jag svar från hyresvärd och har skrivit tillbaka till de nu med hänsvisning till att de ej finns anteckningar, då finns ingen skuld...
Få se va de säger...

Nu till nästa fråga...

Skrev även till Telia, enligt PuL.
Hade en skuld hos Telia för ca 20 år sen. En vän till mig bad mig skriva på ett abonemang åt henne som hon ej sen betalade...
Skrev till Telia men svaret kom från Telia sonera...Har för mig de slogs ihop många år sen....
Fick svar

"telia sonera har mottagit din ansökan att med stöd av §26 Pul. få besked och inf. om de personuppgifter som bolaget, personuppgiftsansvarig, behandlar och som avser dig.
Då vi förnärvarande inte behandlar har några personuppgifter (kunduppgifter, noteringar eller ärenden)om dig kan vi inte lämna ut några uppgifter.

Skulle ni finna denna uppgift är felaktig, är du välkommen att kontakta Telia Soneras k.tjänst för korrigering.

Generell inf. om Telia soneras sv. personuppgiftsbehandlign finns att läsa på telias webbplats."

Någon som kan hjälpa mig tolka detta?
Då de ej finns anteckningar hos ägaren av skulden, (dvs telia i detta fall) men skuld finns hos inkasso eller K.F.
Hur är de då ? Finns skuld eller ej?
Borde ju finnas anteckningar om ursprung skulden hos ägare av bolaget? Sen anteckningar om överlåtelse etc....
Loggat
ivkej
Hero Member

« Svara #9 skrivet: Maj 10, 2014, 16:15:24 »

Telia brukar att sälja sina fordringar till Sergel inkasso.
Kontrollera med dem om de har skulden, och se om du fått information om överlåtelse.
Ifall Sergel och KFM har skulden registrerat, men med TELIA som fordringsägare skall du bestrida ärendet, med hänvisning till ärendet saknar saklegitimitet.
Loggat

Norrskenet
Newbie
*

Antal inlägg: 9

« Svara #10 skrivet: Maj 10, 2014, 23:12:32 »

Gå till Fattiga Riddares sida "Allmänna diskussioner" klicka "Viktigt! Mall för att bestrida fordringar till inkasso/banker/lånebolag m.fl.". Det här är ett typiskt fall av "vi skiter i dej!" Stå på dej! Låt oss veta hur det går!  Smiley JR
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: