Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Svar på inskickad preskri  (läst 28522 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Utanpengar
Newbie
*

Antal inlägg: 39

« skrivet: Mars 11, 2014, 10:58:31 »

Har skickat en presk begäran av en gammal skuld till Lindorff, fick svar att skulden ligger hos Inrum justitia.

Postade då samma begäran till dom. Fick idag ett brev där det står:
- Hej.
Vi översänder en kopia på det utslag samt en kopia av det skuldbrev som ligger till grund för kravet.

Inga samtal har spelats in och således finns inga ljudkopior.

För övrig information hänvisar vi dig till det registerutdrag vi tillsänt dig 2014-01-**.

Det står att :Fordran avser: UTSL 890529
Det utslaget är från Tingsrätten (utslag i lagsöknings mål )

Hur ska jag nu gå vidare med detta? Känner att jag behöver få lite hjälp här.

Tacksam för all hjälp, detta är den största skulden samt den äldsta jag har.
Loggat

Nä, 2014 är förhoppningsvis ett år då jag möter mina demoner, och vinner förhoppningsvis några ronder.
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #1 skrivet: Mars 11, 2014, 12:00:02 »

Ett typiskt "standardsvar"....

Denna typ av svar är hur dumma som helst! Det svarar ju ingenting på det ärende man hade, nämligen att man hävdar att fordran skall anses vara preskriberad!

En preskriptionsinvändning innebär inte att man ifrågasätter den dom eller utslag som fastställer domen, utan vad som hänt efter dom/utslag meddelats!
Har inkassobolaget/fordringsägaren gjort något giltigt preskriptionsavbrott under presk.tiden t.ex.

Men, inkassobolagen arbetar inte i onödan, utan såna här nånsens-svar verkar vara i andan "går det så går det".

Det du ska göra är nu att ifrågasätta för dem vad kopia på utslaget hade med Din preskriptionsinvändning att göra, med tanke på att utslaget meddelades 890529, dvs snart 25 år sedan!
Hävda t.ex. att du därefter inte kan erinra dig att du sett till några preskriptionsavbrytande åtgärder. Det är då upp till dom att plocka fram detta.

Skriv gärna här vad du får för svar från dem på denna begäran så ska vi försöka hjälpa dig så gott det går!  Smiley
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Utanpengar
Newbie
*

« Svara #2 skrivet: Mars 11, 2014, 19:22:11 »

Skriver genast till dom.
Återkommer

Tack för svaret
Loggat

Nä, 2014 är förhoppningsvis ett år då jag möter mina demoner, och vinner förhoppningsvis några ronder.
Utanpengar
Newbie
*

« Svara #3 skrivet: April 10, 2014, 18:12:42 »

Ännu ien respons från dom  Angry Angry Angry
Loggat

dooks
Full Member

Antal inlägg: 143

« Svara #4 skrivet: April 10, 2014, 22:35:35 »

Lindorff får man spamma med mejl för att få något svar.
Skicka något i stil med:
"Hej!
Angående aktnummer ******
I och med att jag inte har fått några svar från er utgår jag att ni håller med om att den påstådda fodran är ogiltig.
Skicka bevis på att den är avskriven till fullo och att ni plockat boer mig ur ert register.
Skicka detta brevledes till min folkbokföringsadress.
Med vänlig hälsning, ********"

Nu skall du se att det tar fart!
Med vänlig hälsning, Dooks
Loggat
Utanpengar
Newbie
*

« Svara #5 skrivet: April 14, 2014, 17:47:03 »

Ett typiskt "standardsvar"....

Denna typ av svar är hur dumma som helst! Det svarar ju ingenting på det ärende man hade, nämligen att man hävdar att fordran skall anses vara preskriberad!

En preskriptionsinvändning innebär inte att man ifrågasätter den dom eller utslag som fastställer domen, utan vad som hänt efter dom/utslag meddelats!
Har inkassobolaget/fordringsägaren gjort något giltigt preskriptionsavbrott under presk.tiden t.ex.

Men, inkassobolagen arbetar inte i onödan, utan såna här nånsens-svar verkar vara i andan "går det så går det".

Det du ska göra är nu att ifrågasätta för dem vad kopia på utslaget hade med Din preskriptionsinvändning att göra, med tanke på att utslaget meddelades 890529, dvs snart 25 år sedan!
Hävda t.ex. att du därefter inte kan erinra dig att du sett till några preskriptionsavbrytande åtgärder. Det är då upp till dom att plocka fram detta.

Skriv gärna här vad du får för svar från dem på denna begäran så ska vi försöka hjälpa dig så gott det går!  Smiley

Har idag fått svar av Intrum Justitia ang presk.................

Så här står det:
Angående din invändning om preskription

Hej!

Vi anser inte att detta ärende är preskriberat.

Från det datum vi registrerade ärendet och fram till idag har vi sänt skriftliga påminnelser om skulden till dig med jämna mellan rum till den adress där du är folkbokförd.
Breven har inte kommit i retur till oss och måste alltså anses ha nått framtill rätt adress.

Varje gång du tagit emot ett brev från oss har prekriptionstiden avbrutits och flyttas framåt i tiden.

Ärendet är således inte presk, du är välkommen att höra av dig om du vill göra upp avbet m oss.

Slut citat.
INTE ett papper på vad som skett med allt från 890529 har jag fått.

VEM VILL HJÄLPA MIG BRÅKA?
Det jag vill veta är när i hela friden IJ har tagit över skulden från Lindoff, då det i Lindorffs pul/rex står att:Åtagandet för ***
preskiberas 200708**!

Loggat

ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1677

« Svara #6 skrivet: April 14, 2014, 18:40:25 »

Du får fasthålla din åsikt att ärendet är preskriberat, samt begära att de skickar bevisning i form av PUL §26 som visar hur preskribering har sket.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Utanpengar
Newbie
*

« Svara #7 skrivet: April 23, 2014, 09:17:24 »

Du får fasthålla din åsikt att ärendet är preskriberat, samt begära att de skickar bevisning i form av PUL §26 som visar hur preskribering har sket.

Har idag skickat brev till Lindorff och IJ, där jag begär förklaring till varför jag inte fått några bevis om presk.avbrott. Då dom fortfarande hävdar att jag har skulden kvar.
Skrev att detta är det sista brevet jag skickar, hävdar dom fortfarande att skuld finns får dom ta ärendet vidare.
( var jag korkad nu?)

Loggat

dooks
Full Member

Antal inlägg: 143

« Svara #8 skrivet: April 23, 2014, 09:58:20 »

Men har du begärt ut PUL? Min erfarenhet är att om en fodran är bevisligen preskiberad är det ändå svårt att få rätt. Brister i saklegimitet där imot är lättare. Men jag skulle rekomendera att du begär ut PUL(viktigt) på rätt sätt(sök på forumet om hur man gör) sedan tar du och hämtar adressuppgifter från folkbokföringen. Jämför dessa så borde du ha svart på vitt.
Loggat
Utanpengar
Newbie
*

« Svara #9 skrivet: April 23, 2014, 10:56:59 »

Men har du begärt ut PUL? Min erfarenhet är att om en fodran är bevisligen preskiberad är det ändå svårt att få rätt. Brister i saklegimitet där imot är lättare. Men jag skulle rekomendera att du begär ut PUL(viktigt) på rätt sätt(sök på forumet om hur man gör) sedan tar du och hämtar adressuppgifter från folkbokföringen. Jämför dessa så borde du ha svart på vitt.

Ja jag har begärt PUL och dom har jag fått, sedan efter att hittat en rad där det står att åtagandet mot mig är preskriberat.
Då vill jag självklart få reda på hur nästa inkassobolag fortsätter att kräva mig på skulden.

Enligt IJ driver dom in skulden för Lindroff, hos L är skulden presk enligt deras historiklista dom skickade mig när jag begärde PUL utdrag av dom.
Loggat

larses60
Hero Member

Antal inlägg: 923

« Svara #10 skrivet: April 23, 2014, 17:59:19 »

Ja har du PUL på att den är preskad så vinner du ju både hos kfm och tingsrätt....skulden är dessutom under tvist, och då får den inte skickas till kfm för indrivning utan ska till tingsrätt i sådana fall. Men dra en kopia på det papper där det står att det är preskat och kör upp i ansiktet på dem och hota dem med skadestånd.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: