Jüra
Newbie
Antal inlägg: 11
|
 |
« skrivet: Februari 16, 2014, 14:33:00 » |
|
Hejsan,har haft löneutmätning för statliga skulder sen-97,nu närmar det sif slutet...sista utmätningen är på feb.lönen,nu i fredags kommer två räkningar från KFM där trafikförsäkringsföreningen skall ha toalt 47000 kr för två räkningar sen -96. Har aldrig hört ett ljud om dom här två skulderna,finns det nåt jag kan göra?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
intrumcleaner
|
 |
« Svara #1 skrivet: Februari 16, 2014, 14:50:40 » |
|
Det gör det sannerligen! 1. Bestrid fordran direkt till KFM och hävda att fordringarna är preskriberade.2. Begär direkt ut registerutdrag från TFF och om Intrum Justitia eller något annat inkassobolag TFF samarbetar med ärinblandat så begär du ut registerutdrag enligt 26 § PuL även från dom. Glöm inte heller att även begära ut registerutdrag från KFM.På TFF skulder är det 10 års preskriptionstid (många kämpar med att få detta till 3 år), och det råder som sagt ett rent kaos inom Trafikförsäkringsföreningens register! där redan betalda och preskriberade fordringar (som i ditt fall) ändå krävs in av människor av dom eller de inkassobolag som de samarbetar med. Eftersom du inte heller fått något kravbrev utan ärendet dök upp direkt hos KFM, så har man brutit mot både god inkassosed samt inkassolag 1974:182, och därmed skall detta anmälas direkt till Datainspektionen. Läs denna tråd på FR för att lära dig mer om dina rättigheter samt vad du skall göra,http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=7166.0 Kan även rekommendera dig att läsa mer om TFF på IntrumCleaners blogg (se länk)http://intrumcleaner.nu/trafikforsakringsforeningen-tff-forslag-pa-hur-man-blir-av-med-en-oriktigt-fordran/Lycka till!
|
|
|
Loggat
|
”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth
"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
|
|
|
Jüra
Newbie
|
 |
« Svara #2 skrivet: Februari 16, 2014, 18:53:05 » |
|
Tack för ett snabbt och bra svar,vad hjälper mig dom PUL utdragen då? Har försökt läsa på det härinne men det är r ätt mkt att läsa här...  Det skumma är att det kom inte som ett vanligt brev från KFM utan det kom som två räkningar,alltså inget följebrev eller sånt man skall skriva på för att bevisa att man tagit emot det. Har ni nån"mall" för ett bestridande brev härinne man kan läsa?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
ORIGINAL65
|
 |
« Svara #3 skrivet: Februari 16, 2014, 19:32:06 » |
|
Tff är inte roliga alls, bestrid som en tok. Jag håller på med samma typ av ärende, fast min är 22 år. jag visste inte om min heller, så jag bestred direkt, tänkte att ett glapp på 10 år bör finnas. Men Intrum Justitia påstår att jag fått 63 brev  ) Detta köpte KFM direkt, så jag känner mig lite "körd i grus". Men jag får bestrida igen . Hoppas du har bättre tur !!!
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Jüra
Newbie
|
 |
« Svara #4 skrivet: Februari 16, 2014, 20:20:23 » |
|
Intrum Justitia skickade en räkning för ett par månader sedan därdom köpt skulden av Tele2 påstod dom,jag har aldrig någonsin varit kund på Tele2 så jag ringde upp Intrum som på stod att jag har fått 6 brev/år från dom på denna skulden,när jag bad att få kopior på dessa så la dom ner kravet direkt.
Tele2 blev inte glada alls så dom tog alla uppgifter och skulle ta detta vidare,dom gillade inte alls att Intrum skickar ut kravbrev där Tele2 står som ursprunglig fodringsägare.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
ORIGINAL65
|
 |
« Svara #5 skrivet: Februari 16, 2014, 20:36:47 » |
|
Intrum Justitia skickade en räkning för ett par månader sedan därdom köpt skulden av Tele2 påstod dom,jag har aldrig någonsin varit kund på Tele2
Fan inte klokt !det är försök till bedrägeri !!! Intrum Justitia påstod en gång att dom haft telefonkontakt med mig 3 ggr, Men i deras lista stod det : försökt att nå gäldenär, telefonnummer saknas !  ) varför då försöka ringa ! Kanske lite lättare om man fixar ett nummer först
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Jüra
Newbie
|
 |
« Svara #6 skrivet: Februari 16, 2014, 20:51:23 » |
|
Det sa Tele2 med,var därför Tele2 vill gå vidare med det.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
ORIGINAL65
|
 |
« Svara #7 skrivet: Februari 16, 2014, 20:53:54 » |
|
Det sa Tele2 med,var därför Tele2 vill gå vidare med det.
Det där borde polisanmälas ju !
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Jüra
Newbie
|
 |
« Svara #8 skrivet: Februari 18, 2014, 06:09:17 » |
|
Så...då var det bestridet och alla övriga papper inskickade/mailade. Nu är det bara att vänta och se vad jag får för svar.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
ORIGINAL65
|
 |
« Svara #9 skrivet: Februari 18, 2014, 07:18:57 » |
|
Då håller vi tummarna. Lycka till !!!!!!
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Jüra
Newbie
|
 |
« Svara #10 skrivet: Februari 18, 2014, 20:25:47 » |
|
Tackar 
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Jüra
Newbie
|
 |
« Svara #11 skrivet: Mars 01, 2014, 12:21:00 » |
|
Nytt i ärendet: Några papper som jag begärde har jag inte fått,det är ios 20 dagar kvar för dom att skicka. Dock så fick jag igår ett brev att jag skall upp i Tingsrätten ang.skulderna.
Vad gör jag nu??
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
ivkej
|
 |
« Svara #12 skrivet: Mars 01, 2014, 14:25:45 » |
|
Om du väntar på papper som skall användas i ärendet kan du prova att begära anstånd fram till du mottagit dessa, samt 2 veckor för att kunna analysera dessa.
|
|
|
Loggat
|
Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
|
|
|
Jüra
Newbie
|
 |
« Svara #13 skrivet: Mars 10, 2014, 21:14:36 » |
|
Hej igen,då har jag fått alla papper jag begärde,nu när jag gått igenom en del av dom undrar jag om det är ett skämt? Vem som helst med en dator och skrivare kan ju knåpa ihop dom här listorna.....och att skicka utskrifter på skärmdumpar??
Inkassobolaget kan dessutom redovisa vad som hände i ärendet 14 år innan dom tog över det.
Tingsrättsbrevet var för en annan skuld som jag har ringt o sagt att jag skall betala i slutet av Mars men nu skall jag tydligen upp i tinget om den.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Jüra
Newbie
|
 |
« Svara #14 skrivet: Mars 12, 2014, 19:54:33 » |
|
Nu kom svaret från KFM på mitt överklagande,inkassobolaget har skickat kopior på kravbreven till KFM men inte till mig,jag fick listor på när dom har skickat breven. Summan som dom anger i sitt svar till KFM är dessutom inte i närheten av samma som det jag överklagade. Dom hänvisar dessutom till ett avgörande i HD Ö 643-06 (NJA 2007 s 157) som säger att om inkassobolaget har skickat 5 kravbrev utan att dom kommer i retur så skall det räcka för att preskriptionstiden ska anses som bruten. Tips på hur jag går vidare? Eller på en bra jurist? 
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|