Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: utbetalning och avslutande av pensionsspar  (läst 3623 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
ewil
Newbie
*

Antal inlägg: 17

« skrivet: Januari 06, 2014, 21:51:07 »

Jag har fått inledande skuldsanering och också dispens att avsluta mitt privata pensionspar. Utbetalningen från försäkringen kommer att inbetalas första månaden i skuldsaneringen som ett förhöjt engångsbelopp. Min handläggare och mitt försäkringsbolag säger att ett skatteavdrag på 30 procent kommer att dras av innan utbetalning sker. Eftersom min enda inkomst är sjukpenning, är jag orolig för att få restskatt året efter. Det skulle ju stjälpa min efterlängtade skuldsanering helt att åka på en rejäl restskatt.S ka jag verkligen bara betala 30 procent i skatt på en utbetalning på ca 170000 kr??
Loggat
larses60
Hero Member

Antal inlägg: 923

« Svara #1 skrivet: Januari 09, 2014, 05:15:45 »

Ja du betalar skatt på det du får ut ifrån pensionsförsäkringen, antar att det har att göra med att du också har rätt att göra avdrag i din deklaration då du pensionssparar...så först ger staten sen hämtar man. Du kanske skulle bett om ett högre skatteavdrag om det nu går, men din slutliga skatt och vad du får eller får betala räknas ju på hela året så det är ju svårt att säga vad du tjänat när året är slut.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: